app-fill

Najnowsze wpisy

| Dla pracodawców

Case study: Onboarding online jako sposób na wdrażanie zdalnych pracowników.

Pierwsze dni w pracy mają kluczowy wpływ na wyniki pracownika. Zwłaszcza jeśli planujemy, że przez większość czasu będzie pracował poza biurem. O tym jak powinien wyglądać idealny onboarding zdalnych pracowników opowiada Iga Kublik, Community Happiness Coordinator w Talent Place.
W sieci można znaleźć wiele artykułów, w których osoby z branży HR dzielą się dobrymi praktykami we wdrażaniu nowego pracownika. Gdy przygotowywaliśmy onboarding dla naszej zdalnej społeczności sama zagłębiałam się w literaturę branżową w poszukiwaniu inspiracji i gotowych rozwiązań - te jednak związane były z onboardingiem pracownika, który przychodzi do biura, przynajmniej na czas wdrożenia. Rekruterzy Talent Place działają jednak w 100% zdalnie i w takiej też formie prowadzony jest ich onboarding. Szybko okazało się, że działania, które świetnie sprawdzają się na początku współpracy z pracownikiem stacjonarnym, są niewystarczające w obliczu “onboardingu zdalnego”. W poniższym artykule dzielę się naszymi doświadczeniami i wiedzą o tym jak powinien wyglądać i być przygotowywany onboarding online dla pracowników 100% zdalnych.

Wyzwania w onboardingu zdalnych pracowników

Zanim wprowadziliśmy nasz nowy model onboardingu, każdy rekruter Talent Place przechodził tą samą ścieżkę co pracownicy stacjonarni. Wraz z powiększaniem naszej społeczności szybko przekonaliśmy się, że taki model przestaje być efektywny, a jakość naszego onboardingu spada. Poniżej zebrałam główne wyzwania, z którymi się zmierzyliśmy.

1. Zasoby

Wdrożenie każdego pracownika związane było z zaangażowaniem co najmniej 3 osób, zwykle managerów. Ich zadaniem było wprowadzenie nowego rekrutera w określone obszary funkcjonowania organizacji. Każda z tych osób musiała więc wygospodarować czas na onboarding, niejednokrotnie kilka razy w miesiącu. Jeżeli któraś z nich nie była dostępna w danym momencie, onboarding przedłużał się lub nawet był niepełny.

2. Czas

W zależności od ilości osób prowadzących wdrożenie, nowy pracownik musiał odbyć minimum 3 osobne spotkania online. Każde takie spotkanie wymagało średnio 1h zaangażowania i czasu pracy obu stron. Wyzwaniem było również dopasowanie dostępności nowego pracownika oraz managerów, którzy prowadzili wdrożenie. W naszym przypadku wdrażanie pracowników było o tyle trudne, że rekruterzy współpracują z nami na zasadzie projektowej i często nie są w pełni dyspozycyjni między 9 a 17. Gdy nasze potrzeby rekrutacyjne wzrosły z 2-3 do kilkunastu osób miesięcznie, okazało się że onboarding pracowników zajmuje lwią część czasu pracy managerów i innych zaangażowanych w proces osób.

3. Jakość i efekty

Problemy związane z czasem oraz dostępnością managerów sprawiały, że jakość naszego onboardingu nie była zawsze jednakowa. Zdarzało się, że proces tracił na płynności lub rekruter nie otrzymywał wszystkich informacji w zaplanowanej przez nas kolejności. Prowadzenie onboardingu “f2f” niosło też ze sobą ryzyko “czynnika ludzkiego”. Komu z nas nie zdarzyło się zwyczajnie zapomnieć o czymś wspomnieć wdrażając do zespołu nową osobę?

Jak powinien wyglądać idealny “zdalny onboarding”?

Pracując nad nowym, zbliżonym do ideału modelem onboardingu, wyznaczyliśmy sobie poniższe cele:

  • Czas - onboarding powinien być efektywny i zajmować mniej czasu zarówno naszym nowym rekruterom jak i osobom, które są odpowiedzialne za wdrożenie.
  • Elastyczność - Rekruterzy powinni móc zrealizować całą ścieżkę szkoleniową w wybranej przez siebie porze, a wdrożenie nie powinno zależeć od dyspozycyjności zaangażowanych osób.
  • Automatyzacja vs. czynnik ludzki - proces powinien odbywać się automatycznie, ale bez eliminacji czynnika ludzkiego. Pierwsze dni pracy nowego pracownika są w końcu kluczowe by zbudować więź z nowym pracodawcą.

Rozwiązanie? Onboarding pracowników online!

Po przeanalizowaniu dostępnych na rynku rozwiązań, wybraliśmy pozornie najbardziej oczywistą opcję - zdecydowaliśmy, że onboarding pracowników zdalnych będzie odbywał się... w 100% zdalnie! Wszystkie dotychczas prowadzone szkolenia zdecydowaliśmy się nagrać w formie krótkich i treściwych video, a praca nad zmianą modelu odbyła się w 3 etapach.

Etap 1 - Projektowanie rozwiązania

Aby zaprojektować najlepsze rozwiązanie zaangażowaliśmy w proces zarówno managerów jak i osoby, które niedawno dołączyły do firmy i miały świeże spojrzenie na nasz dotychczasowy proces onboardingu. Na podstawie zebranych informacji wypracowaliśmy ścieżkę szkoleń, którą powinien przejść nowy zdalny rekruter.
Równolegle zrewidowaliśmy wszystkie materiały onboardingowe, z których korzystaliśmy dotychczas. Dzięki temu uniknęliśmy tworzenia całości od zera i zaoszczędziliśmy sporo czasu i energii. Onboarding online projektowaliśmy równocześnie z odświeżonym procesem rekrutacji. Dzięki temu oba te procesy są ze sobą spójne i uzupełniają się nawzajem.

Etap 2 - Wdrożenie

Jako narzędzie do wdrożenia naszego nowego modelu wybraliśmy platformę Skillveo, która podobnie jak Talent Place jest częścią grupy Everuptive. Skillveo specjalizuje się w szkoleniach online, a wspólnie udało nam się dostosować narzędzie do stworzenia przejrzystego i łatwego w użyciu procesu onboardingowego.
Wszystkie nagrania w ramach naszego zdalnego onboardingu można obejrzeć łącznie w 2 i pół godziny. Każde szkolenie jest podzielone na krótkie, maksymalnie 5-10 minutowe lekcje, które pozwalają nowej osobie skoncentrować się na jednym temacie naraz i zapobiegają “natłokowi informacji”. Do każdego szkolenia przygotowaliśmy też krótki test sprawdzający wiedzę, dzięki któremu mamy pewność, że każdy zapoznał się z nagraniem i materiałami.
Do procesu dodaliśmy również elementy budowania relacji, które pozwolą rekruterowi poczuć się swobodnie w nowym środowisku pracy. Jednym z nich było zaangażowanie do tworzenia video-lekcji osób, które zajmowały się wcześniej wdrożeniami. Dzięki temu w późniejszym kontakcie mailowym, rekruterzy mają wrażenie, że znają tą osobę bliżej. O atmosferę onboardingu dbam również ja, jako Community Happines Coordinator. Oprócz przekazania dostępu do platformy i video, rozmawiam z pracownikami, dbam o ich zaangażowanie i przesyłam im informacje odnośnie bieżących wydarzeń w Talent Place w formie cotygodniowego newslettera.

Etap III - Ewaluacja i optymalizacja

W nowy onboarding pracowników zaangażowaliśmy nie tylko nowe osoby, ale również tych, którzy działają już w naszej społeczności. Pozwoliło to odświeżyć wiedzę i upewnić się, że wszyscy nasi eksperci mają taki sam pakiet informacji. Dzięki elastycznemu dostępowi do platformy, każda osoba mogła samodzielnie rozplanować swoje wdrożenie, tak, żeby nie zaburzyło codziennych obowiązków.
Każda osoba, która ukończy szkolenie otrzymuje od nas ankietę ewaluacyjną. Zależy nam, żeby onboarding sprawdził się jako rozwiązanie długoterminowe, ale zdajemy sobie sprawę, że dzisiejsze idealne rozwiązanie za kilka miesięcy może nie być wystarczająco dobre. Dzięki ankietom i opiniom naszych rekruterów, możemy monitorować skuteczność procesu i optymalizować go.

Podsumowanie

Projektowanie onboardingu dla pracowników biurowych i pracowników zdalnych zdecydowanie różni się od siebie pod wieloma względami. Mamy poczucie, że udało nam się rozwiązać ten problem bez strat jakości i poczucia przynależności do firmy. Onboarding online pozwala nie tylko na automatyzację i uproszczenie procesu wdrożenia do firmy, ale co najważniejsze - dopasowuje się do potrzeb i stylu życia pracowników zdalnych.

Polecamy sprawdzić także nasz poprzedni wpis - Crowdstaffing w rekrutacji

Czytaj więcej
| Dla pracodawców

Case Study - Credit Agricole

Credit Agricole Bank Polska jest częścią międzynarodowej grupy bankowej, która działa w 47 krajach, obsługuje ponad 51 milionów klientów i zatrudnia 141 000 pracowników. W Polsce działa obecnie blisko 400 placówek banku zlokalizowanych we wszystkich większych miastach w Polsce.

Rekrutacja w bankowości: case study

Bank Credit Agricole to bank uniwersalny, koncentrujący swoje działania na budowaniu długoterminowych relacji z klientami oraz profesjonalnej i przyjaznej obsłudze. Aby móc realizować te cele, grupa kładzie duży nacisk na rozwój wewnętrzny swojego oddziału Contact Center. Ze względu na szybką ścieżkę rozwoju pracowników oraz ich awanse, grupa w trybie ciągłym poszukuje kandydatów na stanowiska początkowe oraz Doradców Klienta.

Gdy liczba aplikacji potrzebnych do zatrudnienia jednej osoby jest za mała

Aby zapewnić rozwój struktur Contact Center, Credit Agricole poszukuje miesięcznie nawet do 250 nowych kandydatów. Przy tak dużych rekrutacjach wolumenowych, naturalnym krokiem było wykorzystanie wsparcia zewnętrznego - początkowo tradycyjnych agencji rekrutacyjnych. Szybko okazało się jednak, że agencje nie są w stanie zaspokoić ogromnych potrzeb Credit, a finalne wyniki współpracy nie były satysfakcjonujące. Jako alternatywę, Credit Agricole wybrało Talent Place.

Wolumenowa rekrutacja do Credit Agricole

Po tym jak agencje rekrutacyjne zawiodły, Credit Agricole zdecydowało się na współpracę z Talent Place, które wykorzystuje model crowdstaffingu do rekrutowania najbardziej dopasowanych kandydatów. Pierwszy wspólny projekt obejmował 50 rekomendacji (czyli 50 poleconych kandydatów) i został zrealizowany w 100%.
Dzięki społeczności wykwalifikowanych rekruterów zdalnych byliśmy w stanie w krótkim czasie dotrzeć do kandydatów pasywnych, którzy jeszcze nie zaczęli się zastanawiać nad zmianą pracy. Powołaliśmy również w ramach Talent Place zespół projektowy, w skład którego weszła grupa rekruterów zorientowanych na znalezienie dla Credit Agricole dostępnych, spełniających kryteria i zmotywowanych pracowników. Rekruterzy ze społeczności Talent Place zbudowali również relacje z kandydatami, będąc z nimi w stałym kontakcie oraz informując ich o każdym etapie rekrutacji. Dzięki temu nie tylko udało nam się zwiększyć ilość aplikacji, ale również zadbać o zaangażowanie kandydatów.
W efekcie, Talent Place było w stanie zaspokoić potrzeby rekrutacyjne Credit Agricole i dowiodło nie tylko skuteczności swoich działań, ale też przewagi modelu crowdstaffingowego.
Więcej na temat modelu rekrutacji opartego o społeczność zdalnych rekruterów przeczytacie w wywiadzie z Angeliką Blicharz, HR & Community Manager w Talent Place: Crowdstaffing bez tajemnic.

Ile osób zatrudnia się miesięcznie do Contact Center?

Wraz z rosnącą liczbą klientów Credit Agricole, zwiększa się ilość zasobów potrzebna do budowania pozytywnego doświadczenia klientów i dostarczania obsługi najwyżej klasy. W połączeniu z szybką ścieżką awansów, przekłada się to na ogromne zapotrzebowanie nowych pracowników.
Dzięki współpracy z Talent Place, Credit Agricole zatrudnia aż do 50% pracowników więcej. Według danych podawanych przez Bank, w pierwszym półroczu 2019 roku, zatrudniono aż 98 Kandydatów wyłonionych przez Talent Place.
,,Z Talent Place mam przyjemność współpracować od ponad dwóch lat. Model crowdstaffingu, który stosują pozwala nam zachować ciągłość zatrudnienia i budować struktury Contact Center, a to przekłada się na realizację celów biznesowych banku. Zawsze mogę liczyć na profesjonalne podejście do naszych potrzeb, a nawet wychodzenie im na przeciw. Bardzo cenię sobie elastyczność, na którą mogę liczyć w tej współpracy. Kandydaci wyselekcjonowani przez Talent Place zawsze odpowiadają profilowi, którego poszukujemy. Niezmiennie od kilku lat Talent Place wywiązuje się w pełni z kontraktów." - mówi Marta Kosowicka z firmy Credit Agricole.
Współpraca Talent Place z Credit Agricole trwa już ponad dwa lata. Mimo dużych celów na ilość rekomendacji, zawsze stawiamy przede wszystkim na ich jakość. Wykorzystujemy również coraz to nowsze kanały docierania do kandydatów i przyciągania ich uwagi w rekrutacji w bankowości . W obliczu wyzwań, zawsze staramy się szukać rozwiązań i podejmować nowe, niestandardowe aktywności.

Jeśli jesteś ciekawy jak model crowdstaffingu sprawdza się w obliczu rekrutacji na role stażowe w IT, zapraszamy do zapoznania się z Case Study współpracy z firmą Microsoft.


Czytaj więcej
| Case study

Case Study - Trans.eu

Trans.eu Group S.A. to firma technologiczna, która od 2004 roku rozwija jedną z najważniejszych platform logistycznych w Europie. Ma swoje oddziały w 13 krajach Europy, w których łącznie pracuje ponad 700 osób. Główna siedziba firmy ma swoje miejsce w Polsce, gdzie znajduje się również zespół HR.

Kiedy portale o pracę i agencje rekrutacyjne zawodzą w poszukiwaniu zagranicznych Kandydatów

Jednym z wyzwań zespołu rekrutacyjnego w Polsce, było zatrudnienie 5 osób na stanowisko Account Specialist do zespołów w Niemczech (ze znajomością języka niemieckiego) i Holandii (ze znajomością języka holendereskiego i francuskiego). Poszukiwano specjalistów z doświadczeniem w branży logistycznej. Rekruterzy realizowali w tym czasie 30 procesów rekrutacyjnych do siedziby głównej, więc ich zasoby były mocno ograniczone. W związku z tym, wykorzystano zagraniczne portale z ofertami pracy, rezygnując z technik rekrutacji typu “direct search”. Szybko okazało się, że bez znajomości lokalnego rynku pracy i bezpośredniego dotarcia do Kandydatów, projekt będzie trudny do zrealizowania wewnętrznie. Podjęto zatem próby współpracy z niemiecką agencją rekrutacyjną, jednak ta nie chciała podjąć się rekrutacji na stanowiska niższego szczebla. Wtedy właśnie Trans.eu zdecydowało się podjąć współpracę z Talent Place.

Crowdstaffing jako przeciwwaga dla wyzwań rekrutacji zagranicznych

Projekt Trans.eu wspierała jedna z rekruterek społeczności Talent Place, która bardzo dobrze zna niemiecki rynek pracy i płynnie posługuje się językiem niemieckim i francuskim. Dzięki temu, podczas rozmów rekrutacyjnych z Kandydatami mogła swobodnie się z nimi porozumieć i od razu zweryfikować ich poziom języka, co znacznie skracało cały proces. Jak mówi Ela Elimer z Trans.eu.: ,, Dla mnie współpraca z Nadią przebiegała świetnie! Była bardzo zaangażowana w projekt, a informacje które przekazywała nam po rozmowach z Kandydatami były na tyle konkretne, że wiedzieliśmy dokładnie kogo warto zaprosić na spotkanie”.
Talent Place miało dostarczyć 10 aplikacji i zrealizowało 100% założonego celu. Z 3 aplikacji na j. francuski zatrudniono 2 osoby, a z 3 aplikacji na j. holenderski zatrudniono 1 osobę.
Więcej na temat rekrutacji zagranicznych za pomocą modelu crowdstaffingu przeczytasz w Case Study współpracy Talent Place z firmą Microsoft.

Network rekrutera i znajomość lokalnego rynku pracy okazuje się największą wartością

Talent Place poprzez network społeczności rekruterów, dotarł bezpośrednio do Kandydatów, którzy byli dopasowani do potencjalnej roli. Dzięki temu, projekt w Holandii zakończył się 100% sukcesem.
O korzyściach crowdstaffingu dla Twojego biznesu możesz przeczytać również w wywiadzie z Rafałem Chmurą, naszym Head of Sales.
,,Świetna współpraca, która na tamten moment odpowiadała w pełni na nasze potrzeby. Dla nas ogromną wartością było to, że Rekruterka znała lokalny rynek i od początku wskazywała nam jakie ewentualne wyzwania mogą się pojawić. Rekruter, który wie na co mieszkańcy danego kraju zwracają uwagę i w jaki sposób podchodzą do rekrutacji jest podczas procesu ogromnym plusem. Dlatego zdecydowanie poleciłabym Talent Place innym firmom.” - mówi Ela Elimer z Trans.eu.

Czytaj więcej
| Case study

Case Study - Microsoft

Microsoft jest jednym z największych przedsiębiorstw z branży technologicznej i liderem w obszarze cloud computing. Jako jedyny dostawca na rynku, posiada kompleksową ofertę zarówno infrastruktury, platformy programistycznej jak i aplikacji w chmurze obliczeniowej. Firma stawia na innowacje i cały czas tworzy nowe rozwiązania i usługi, które wpływają na codzienne funkcjonowanie ludzi. Dowiedz się, jak wygląda rekrutacja do Microsoft z case study przegotowanego przez Talent Place.

Microsoft i ich rekrutacja na staże w Węgrzech

Rekrutacja programistów na staże w Microsoft jest międzynarodowa. To sprawia, że dotarcie do grupy studentów z pewnym wachlarzem kompetencji, stanowi wyzwanie. Kiedy największą trudnością dla Klienta okazała się rekrutacja na Węgrzech, Microsoft postanowił nawiązać współpracę z Talent Place i oprzeć kampanię rekrutacyjną o metodę crowdstaffingu. Współpraca ta rozpoczęła się dzięki platformie Notatek.pl, która wcześniej wspierała procesy rekrutacyjne Microsoftu w Polsce i należy wraz z Talent Place do Grupy Everuptive.

Kto zna najlepiej potrzeby studenta? Drugi student!

Jak powiedział Marcin Kurnik, który do niedawna był odpowiedzialny w Microsoft za rekrutację w 12 lokalizacjach w Europie Centralnej i Wschodniej: "bez odpowiedniego wsparcia nie zawsze jest możliwe, aby zapewnić odpowiednio wysoką jakość i efektywność w działaniach rekrutacyjnych skierowanych na studentów”. Talent Place powierzono realizację kampanii rekrutacyjnej w Budapeszcie, której celem było dotarcie do ambitnych studentów o profilu IT i marketingowym oraz zarekomendowanie ich na program stażowy i absolwencki w Microsoft. Klientowi zależało, aby osoby, które zakwalifikują się do programu studenckiego, spełniały wewnętrzne kryteria firmy, wśród których była m.in. znajomość języka angielskiego. Najlepszymi znawcami środowiska studentów, okazali się być... studenci! Dlatego właśnie Talent Place zaangażowało w projekt swoich najmłodszych stażem rekruterów, którzy świetnie rozumieją środowisko studenckie i są jego częścią.

Rekrutacja do Microsoft z użyciem crowdstaffingu: case study

Dzięki weryfikacji kompetencji i podstawowych kryteriów Kandydatów przez Talent Place, aplikacje, które zostały przekazane Klientowi były bardziej dopasowane. Według Marcina Kurnika: "Była to do tej pory nasza najbardziej udana kampania poszukiwania talentów na programy stażowe oraz absolwenckie na Węgrzech”. Talent Place zrealizowało 100% ustalonego celu rekrutacyjnego, a dostarczeni Kandydaci posiadali poszukiwane przez Microsoft kompetencje.

Więcej na temat rekrutacji zagranicznych za pomocą modelu crowdstaffingu przeczytacie w Case Study współpracy z firmą logistyczną, Trans.eu.
"Jak najbardziej mogę też polecić ideę crowdstaffingu, który jest znakiem czasu, metodą potrzebną w nowoczesnym, szybko zmieniającym się świecie. Pionierem stosującym to podejście na Polskim rynku jest Talent Place, więc to naturalne, że zdecydowaliśmy się na współpracę” podkreśla Marcin Kurnik.*

Czytaj więcej

Zapisz się do Newslettera

Dołącz do newslettera Talent Place i otrzymuj materiały o rekrutacji, oferty pracy, informacje o wydarzeniach i nowości ze świata HR.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajdziesz tutaj.

Interesuje Cię nasze podejście?
Sprawdź nasze podstrony :

Pracodawcy

Znajdź z nami pracowników

Dzięki naszej społeczności rekruterów możesz dotrzeć do kandydatów, którzy spełnią wszystkie Twoje wymagania będą zainteresowani, wykwalifikowani i dostępni.

Sprawdź jak pracujemy

Rekruterzy

Rekrutuj elastycznie

W Talent Place możesz pracować skąd chcesz i kiedy chcesz, być częścią inspirującej społeczności i zdobywać doświadczenie w pracy ze światowymi markami.

Zostań zdalnym rekruterem

Kandydaci

Znajdź nową, lepszą pracę

Pomożemy Ci wybrać najlepszą ofertę pracy, doradzimy i będziemy na bieżąco informować o statusie Twojej aplikacji.

Zobacz aktualne oferty pracy
Copyright © talentplace.pl 2019