Case study: ABB

Jak zorganizować Assessment Center 100% online.

O firmie

ABB jest liderem technologicznym, który od kilkudziesięciu lat wspiera cyfrową transformację przemysłu. Firma prowadzi swoją działalność w ramach czterech obszarów - Elektryfikacji, Automatyki Przemysłowej, Systemów Napędowych oraz Robotyki i Automatyki Dyskretnej. ABB działa aktualnie w ponad 100 krajach świata i zatrudnia około 147 000 pracowników.

Od ponad 25 lat ABB jest obecne także w Polsce, będąc uznane za jedną z najbardziej innowacyjnych organizacji w kraju.

Sektor: Przemysł i technologie
Liczba pracowników : 147 000
Wyzwanie: Organizacja Assessment Center online

Wyzwania rekrutacyjne w dobie koronawirusa

W maju 2020 polski oddział ABB stanął przed wyzwaniem pozyskania studentów, którzy dołączą do rocznego programu stażowego w Controlling & Planning Center of Excellence w Krakowie oraz Łodzi. Kandydaci musieli spełniać kilka istotnych kryteriów:

  • dostępność do pracy na 30-40 godzin w tygodniu
  • studia na kierunkach ścisłych: finanse, rachunkowość, ekonomia, matematyka lub pokrewne
  • znajomość języka angielskiego na poziomie min. B2
  • znajomość języka niemieckiego jako atut
  • znajomość Excela na co najmniej średnio-zaawansowanym poziomie (znajomość VBA jako atut)

Oprócz sprecyzowanych wymagań co do kompetencji kandydatów, wyzwanie stanowił również sposób przeprowadzenia procesu rekrutacji. Jednym z jego elementów miało być Assessment Center, które ze względu na epidemię koronawirusa nie mogło zostać zrealizowane na żywo. ABB zwróciło się więc o wsparcie do Talent Place, które do tej pory wspierało firmę w pozyskiwaniu kandydatów. Tym razem rolą Talent Place miało być nie tylko znalezienie osób, które aplikują na staż, ale również organizacja pierwszego w historii ABB 100% wirtualnego Assessment Center.

Jak zorganizować Assessment Center na odległość?

Talent Place zaoferowało ABB swoje wsparcie w ramach całego procesu - od aktywnych poszukiwań kandydatów (sourcingu), przez wstępną weryfikację ich kompetencji, aż po organizację i przeprowadzenie Assessment Center w formie online oraz wsparcie techniczne.

Na zebranie aplikacji od kandydatów, którzy spełniali kryteria wskazane przez firmę oraz zarekomendowanie najlepszych z nich, Talent Place miało 3 tygodnie. W proces sourcingu zaangażowani byli HR eksperci ze zdalnej społeczności rekruterów, którzy wyszukiwali kandydatów przy pomocy ogłoszeń i metody direct search. Następnie, rekruterzy z Talent Place przeprowadzali wstępną weryfikację ich kompetencji za pomocą wywiadu behawioralnego, a na samym końcu rekomendowali klientowi tych najbardziej dopasowanych.

Kolejnym etapem było przygotowanie zadania rekrutacyjnego w formie case study, które wyłonieni kandydaci rozwiązywali podczas wirtualnego spotkania. Miało ono na celu sprawdzenie takich kompetencji jak:

  • współpraca w zespole,
  • komunikacja,
  • nastawienie na ludzi i na zadania,
  • zdolności analityczne,
  • inicjatywa i proaktywność.

Eksperci Talent Place przygotowali szczegóły zadania oraz arkusze oceny dla asesorów, które ułatwiły późniejszą ocenę efektów pracy uczestników.

Assessment Center zostało zrealizowane na wirtualnej platformie, która umożliwiła odwzorowanie warunków spotkania „na żywo” - uczestnicy komunikowali się za pomocą mikrofonów i kamer i mogli zobaczyć się nawzajem, co ułatwiło ich współpracę przy rozwiązywaniu zadania rekrutacyjnego. Dzięki wsparciu Talent Place, pracownicy ABB otrzymali pełne wdrożenie do narzędzia i nie musieli borykać się z wyzwaniami logistycznymi.

W trakcie AC kandydaci zostali podzieleni na grupy, a każda z nich siedziała przy swoim wirtualnym „stoliku” - tak jak podczas spotkania na żywo. Po rozwiązaniu zadania, managerowie mogli porozmawiać swobodnie ze studentami i zadać im pytania pogłębiające. Na końcu, managerowie spotykali się we własnym gronie przy swoim „stoliku”, gdzie mogli omówić szczegółowo profile kandydatów i ocenić ich wyniki. Całe wydarzenie było zatem zorganizowane 1 do 1 na kształt spotkania na żywo, jednak przebiegało całkowicie online.

Rezultaty współpracy

W ciągu trzech tygodni pozyskiwania kandydatów na staż, Talent Place zgromadziło 174 aplikacje. Po wstępnej weryfikacji CV kandydatów, 61 osób spełniających kryteria rekrutacji, zarekomendowano klientowi. W Assessment Center wzięło udział 33 kandydatów, a 15 z nich zostało zatrudnionych.

Dzięki współpracy z Talent Place, ABB udało się w krótkim czasie nie tylko zrekrutować dopasowanych kandydatów, ale również przenieść cały proces Assessment Center do świata online. I to z dużym sukcesem - zarówno dla ABB, jak i kandydatów - studentów, ubiegających się o program stażowy.

Pozostałe materiały

Case study: Case Study: ABB

Nowe sposoby rekrutacji stażystów w dobie kryzysu.

Case study: Rekrutacja w branży OZE

Jak rekrutować skutecznie w branży OZE.

Case study: JIVR

Jak producent rowerów elektrycznych pozyskał pracowników w kilku krajach jednocześnie

Zrealizuj z nami Assessment Center

Dołącz do firm, które dzięki naszemu wsparciu zaadresowały przeniosły swoje procesy rekrutacyjne do świata online. Skontaktuj się z nami, żeby poznać szczegóły oferty.

Poznaj szczegóły naszej oferty

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajdziesz tutaj.