Wyznaczanie i osiąganie celów to kluczowe elementy dążenia do sukcesu zarówno w życiu, jak i w pracy. Jeśli nie masz jasno określonych priorytetów, tym trudniej będzie zmotywować się do działania. Bez wypracowania sposobów na osiąganie celów – ciężko na dłuższą metę skrupulatnie je realizować. Przeczytaj wpis i poznaj tajniki efektywnego wyznaczania celów zawodowych!
Cele SMART
Chcąc efektywnie wyznaczać i osiągać cele warto przestrzegać i stosować kilka zasad. Sposobem na skuteczne osiąganie celów jest wykorzystanie metody SMART (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-bound).
Polega ona na określeniu celu zgodnie z kilkoma zasadami:
1. Musi być konkretny i mierzalny. Zamiast wyznaczać sobie jeden ogólny cel, jak na przykład “chcę być lepszym pracownikiem”, lepszym wyborem będzie określenie co dokładnie chcesz osiągnąć, na przykład: “chcę zwiększyć swoją wydajność o 20% w ciągu następnych 6 miesięcy”.
2. Powinien być realistyczny i osiągalny. Oczywiście, dobrze jest wyznaczać sobie ambitne cele, ale jednocześnie nie można oczekiwać niemożliwego. Zawsze dokładnie oceniaj swoje umiejętności i zasoby, dzięki temu zadania, które sobie wyznaczysz będą realne.
3. Określony w czasie. W praktyce oznacza to, że powinieneś ustalić sobie pewien termin, w którym chcesz osiągnąć swój cel. Dzięki temu zyskasz konkretne ramy czasowe do działania, a tym samym mniej miejsca na odkładanie go na później i prokrastynację. Przykładowo, cel może brzmieć “zrealizuję kurs z danego obszaru do końca maja 2023 roku”.
Dodatkowa zasada to podział celu na mniejsze kroki. Warto to robić, ponieważ gdy jedno wielkie zadanie podzielisz na mniejsze etapy, łatwiej będzie doprowadzić do osiągnięcia go w pełni. Pozwala to na łatwiejsze śledzenie postępów i utrzymanie motywacji do działania. Planując poszczególne kroki, warto określić ich konkretny czas realizacji oraz oszacować potrzebne do nich zasoby i koszty. Decyzja o podziale na mniejsze zadania czy mikro-cele zmniejsza presję, która będzie nad Tobą ciążyć, ponieważ myślisz o tym, co musisz zrobić aktualnie, a nie o efekcie finalnym.
Wypracowanie systematyczności
Wyznaczanie celów jest ważne, ale równie istotne jest znalezienie sposobu na ich skuteczne osiągnięcie. Zatem warto wypracować systematyczne podejście do działania, w którym skupimy się na najważniejszych zadaniach i ograniczymy rozpraszacze.
W przypadku codziennych celów, które wymagają określonego czasu koncentracji spróbuj wykorzystać technikę Pomodoro, która polega na skupieniu się na zadaniu przez 25 minut, a następnie robieniu przerwy przez 5 minut. Po wykonaniu czterech cykli, robi się dłuższą przerwę. Ta technika pozwala na efektywne wykorzystanie czasu i skupienie się na najważniejszych zadaniach. Długość cykli możesz dostosować pod własne potrzeby.
Pamiętaj o tym, że ustalanie priorytetów jest bardzo istotne. Nie wszystkie zadania i cele są tak samo ważne. Określ, które zadania wymagają natychmiastowej uwagi, a które możesz wykonać później. Dzięki temu maksymalnie wykorzystasz swój czas.
Planując osiąganie celów długoterminowych, warto pamiętać, że czasem może pojawić się potrzeba dostosowania planów do zmieniających się warunków. W takiej sytuacji warto być elastycznym i szukać alternatywnych rozwiązań. Przy osiąganiu celów, niezależnie, czy są one długoterminowe, czy krótkoterminowe – najważniejsze jest utrzymywanie motywacji. W tym celu warto śledzić swoje postępy, nagradzać się za osiągnięcia i przypominać sobie, dlaczego dany cel jest dla nas ważny.