W pracy spędzamy znaczną część naszego życia, więc warto zadbać o to, aby nasze obowiązki zawodowe były, jak najbardziej zgodne z naszymi zainteresowaniami, a już na pewno, żeby to co robimy w celach zarobkowych, sprawiało nam satysfakcję i radość. Myślę, że każdy z nas chciałby, aby płacono mu za to co lubi robić. Sprawdź, jak skutecznie znaleźć pracę, która będzie sprawiać Ci radość.
Dlaczego powinienem lubić swoją pracę?
Wykonywanie pracy, która sprawia satysfakcję to jeden z najistotniejszych wskaźników przy wyborze naszej ścieżki kariery. Dlaczego to tak ważne, aby nasza praca sprawiała nam radość? Oto kilka podstawowych czynników:
- większa satysfakcja, a co za tym idzie również większa motywacja do jej wykonywania oraz większa produktywność i lepsze wyniki. Kiedy lubisz to co robisz, masz ochotę się rozwijać, stawać się coraz lepszy, wspinać się po szczeblach kariery.
- mniej stresu, czyli lepsza kondycja psychiczna. O wiele łatwiej mierzyć się z różnymi wyzwaniami w pracy, jeśli jesteś zgodny ze swoimi priorytetami i zasadami. Wykonywanie obowiązków, które nas irytują lub nie są w zakresie naszych kompetencji, potrafią mocno zaburzyć spokój i radość z wykonywanych zadań.
- spełnienie zawodowe, które przekłada się na jakość życia prywatnego – osoby zadowolone ze swojej pracy są pewniejsze siebie, a także spokojniejsze i mniej zestresowane, co pomaga w utrzymywaniu prawidłowych relacji z innymi ludźmi.
Jak wykorzystać swoje zainteresowania i predyspozycje
Niestety, nie każdy z nas posiada zainteresowania, które można przełożyć na pożądane na rynku stanowisko pracy. Można jednak mieć konkretne predyspozycje i umiejętności, które są ważne w konkretnej pracy, bądź też lubić wykonywanie zadań, które są częścią konkretnego stanowiska.
Poszukując więc pracy, którą będziesz lubić, warto abyś przemyślał kilka kwestii:
- Przeanalizuj swoje zainteresowania. Zastanów się nad tym w czym jesteś dobry, co ci dobrze wychodzi, a jednocześnie sprawia Ci przyjemność. Jakie zadania w życiu codziennym, szkole bądź na poprzednich stanowiskach pracy, sprawiały ci łatwość, a ich wykonywanie było dla ciebie przyjemne. Jeśli nie potrafisz sam siebie obiektywnie ocenić, poproś osoby z twojego otoczenia, aby ci w tym pomogły.
- Pomyśl o tym jaką masz osobowość oraz o swoich cechach charakteru – zarówno swoich mocnych, jak i słabszych stronach. A może jest coś, co cię wyróżnia na tle innych ludzi? W określeniu twoich wad i zalet również mogą pomóc ci osoby, które dobrze cię znają i do których masz zaufanie. W lepszym poznaniu samego siebie, swoich talentów oraz mocnych stron, może pomóc także popularne badanie CliftonStrengths, znane również jako test Gallupa.
- Twoja osobowość i cechy charakteru wiążą się także z tym, czego potrzebujesz, aby czuć się szczęśliwym i spełnionym w swojej pracy. Lubisz kontakt z ludźmi i wiesz, że go potrzebujesz, aby czuć się zmotywowanym, a może nie lubisz monotonnych zadań i potrzebujesz dynamicznego środowiska pracy, aby być bardziej produktywnym? Twoje potrzeby mogą ci dużo powiedzieć na temat tego jakie prace będą dobre dla ciebie, a w których będziesz się po prostu męczył.
- Wyznacz swój cel i zacznij działać w jego kierunku. Pomyśl co chciałbyś osiągnąć w swoim życiu zawodowym, jakie są twoje ambicje, jakie stanowisko chciałbyś obejmować, jakie mieć obowiązki, jakie zadania wykonywać, a następnie zastanów się co możesz zrobić, aby ta wizja się zrealizowała. Może brakuje ci konkretnych umiejętności, które są wymagane w twojej wymarzonej pracy, ale jesteś w stanie je nabyć? A może już możesz podjąć się pracy na stanowisku, z którego później będziesz miał możliwość piąć się po szczeblach wprost na twoje wymarzone stanowisko?
- Zanim zaczniesz przeglądać oferty pracy, zastanów się jaki chciałbyś, aby był twój wymarzony pracodawca. Nie tylko stanowisko pracy jest ważne, ale również miejsce, w którym pracujesz, a także osoby dla których i z którymi współpracujesz. Zanim złożysz swoje CV, poszukaj opinii o danym pracodawcy w Internecie, sprawdź jakie dana firma ma motto, cele, ambicje, a przede wszystkich przygotuj pytania na rozmowę rekrutacyjną, które pozwolą ci sprawdzić, czy dana oferta jest dopasowana do twoich oczekiwań oraz które pozwolą ci lepiej poznać przyszłego pracodawcę. Pamiętaj, że rozmowa rekrutacyjna nie jest tylko po to, aby potencjalny pracodawca sprawdził czy pasujesz do jego firmy i oferowanego stanowiska. Jest też dla Ciebie, abyś wstępnie sprawdził czy dany pracodawca/stanowisko będzie spełniać Twoje oczekiwania.
Metoda prób i błędów
Warto pamiętać również o tym, że zarówno znalezienie hobby, jak i pracy, w której będziemy się realizować, wymaga od nas czasu i weryfikacji. Jeśli nie masz żadnych pasji, a rzeczy, które lubisz robić nie przydadzą ci się na rynku pracy – nie przejmuj się, nie jesteś jedyny. Często bywa tak, że póki czegoś nie spróbujemy, to nie wiemy czy to lubimy. Problemem jest jednak to, że ludzie boją się próbować nowych rzeczy, bo boją się porażki. Jednym uda się znaleźć wymarzoną pracę za pierwszym podejściem, a drudzy znajdą „swoje miejsce” po latach. Ważne jest, aby próbować i nie poddawać się nawet mimo porażek.
Może się także zdarzyć, że twoja pierwotnie wymarzona praca, w pewnym momencie przestanie cię ekscytować i satysfakcjonować. Z czasem nasze cele, ambicje, potrzeby ulegają zmianie, a co za tym idzie, zmienia się również odpowiednia dla nas praca. W momencie, gdy brak motywacji w aktualnej pracy trwa już od dłuższego czasu i jesteś pewien, że nie jest to kwestia „gorszego okresu w pracy” bądź potrzeby odpoczynku – nie bój się zmiany i szukaj swojej nowej ścieżki kariery.
Każdy z nas ma prawo czuć się zmęczony i potrzebować chwili wytchnienia, więc aby nie stracić motywacji i ekscytacji ze swojej profesji, pamiętaj, że ważne jest także odpowiednie zrównoważenie pracy i odpoczynku. Idealnym rozwiązaniem jest zatrudnienie u pracodawcy, który działa zgodnie z metodą work-life fit, czyli pracy w elastycznych godzinach, zgodnej z potrzebami pracowników oraz otwartej na różnorodne formy zatrudnienia w dowolnym miejscu na świecie.