Nikt nie spodziewał się, że nasze życie zmieni się tak błyskawicznie. Gdy musimy przystosować się do zupełnie nowych warunków pracy, również sposoby na spędzanie wolnego czasu dla większości z nas się zmieniły. Jednak mimo ograniczeń wciąż mamy wybór i wpływ na to, jak spędzimy najbliższe tygodnie – dlatego warto mądrze je wykorzystać. I niezależnie od okoliczności powinniśmy skorzystać z okazji, aby nie tylko dobrze spędzić czas, ale również zyskać nową wiedzę. A może nawet rozwiązać problemy, z którymi przyszło nam się zmierzyć!
I właśnie czytanie książek wydaje się być w takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem. Twierdzisz, że nie masz czasu? Jeśli pracujesz w domu, zamień czas, który poświęcałeś na dojazdy do pracy na dobrą książkę – przecież na coś go poświęcałeś wcześniej, prawda? Jeśli jednak Twój zakres obowiązków się zmienił, to zawsze możesz posłuchać audiobooka podczas wykonywania domowych obowiązków.
Niezależnie od tego, czy chcesz lepiej zorganizować swój czas pracy, spojrzeć na problemy z dystansem, czy po prostu zmotywować się i zdobyć nową wiedzę – dla zaspokojenia każdej z tych potrzeb możesz znaleźć wiele książek biznesowo-rozwojowych. A jeśli wciąż nie wiesz co wybrać – poniższe zestawienie zawiera 5 pozycji, które uważam za najbardziej wartościowe. Wszystkie z nich znajdziesz również w wersji audio w języku polskim lub angielskim.
“Esencjalista. Mniej, ale lepiej” – Greg McKeown
Czujesz, że robisz wiele, a tak naprawdę Twoje działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Współcześnie mamy na wyciągnięcie tysiące możliwości wyboru. Jednak im więcej, tym łatwiej o paraliż decyzyjny i rozpaczliwe próby pomieszczenia niezliczonych aktywności w planie naszego dnia. Jednocześnie nie zdajemy sobie sprawy, jak ważne jest ustalanie priorytetów, dzięki którym osiągniemy cele, na których najbardziej nam zależy.
„Jeśli sam nie ustalisz priorytetów w swoim życiu, ktoś inny zrobi to za Ciebie”.
Jeśli czujesz, że jesteś przepracowany, ale nieproduktywny, a każda odmowa, której udzielasz, budzi w Tobie dyskomfort i poczucie winy – zapoznaj się z przedstawioną w tej książce ideą esencjalizmu i zacznij mądrze inwestować swój czas i energię.
„Praca głęboka. Jak odnieść sukces w świecie, w którym ciągle coś nas rozprasza” – Cal Newport
W epoce cyfrowej bardzo trudno osiągnąć stan pełnej koncentracji na wykonywanym zadaniu. Powiadomienie z Facebooka, nowe zdjęcia na Instagramie, kolejny e-mail – te rozpraszacze wprowadzają zamęt w życie każdego z nas. Cal Newport opisał pracę głęboką jako niezbędną umiejętność XXI wieku, która pozwoli nam stać się lepszym w każdej dziedzinie naszego życia. Autor nie tylko przedstawia nam psychologiczne i filozoficzne podstawy swojej tezy, ale również – w drugiej części książki – podaje niezbędne zasady, nawyki oraz ćwiczenia, pomagające osiągnąć skupienie. Wbrew pozorom nie jest to umiejętność łatwa do osiągnięcia! Z tej książki dowiesz się co – poza sukcesem – łączy Carla Junga, Marka Twaina, Woody’ego Allena i Billa Gatesa. I co ważniejsze – jest dla każdego osiągalne. Oprócz wiedzy opartej na badaniach poznasz wiele przykładów i historii, które na długo zapadną Ci w pamięć.
„Praca głęboka nie jest więc staroświecką umiejętnością, która w naszych czasach przestaje mieć znaczenie. Przeciwnie, jest zdolnością niezbędną dla każdego, kto chce coś osiągnąć (…)”.
„Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” Dale Carnegie
Jak to możliwe, że książka wydana ponad sto lat temu nadal zawiera tak aktualną wiedzę? Sekretem jej sukcesu są uniwersalne rady stosowane w relacjach międzyludzkich, o których często zapominamy. Co więcej, przedstawione zasady nie odnoszą się wyłącznie do świata biznesowego, ale też do codziennych sytuacji. Zdobytą wiedzę możemy wykorzystać i zastosować w praktyce od razu po przeczytaniu. Zauważycie to już podczas pierwszego spotkania z bliskimi czy przyjaciółmi. Opisane historie, a przede wszystkim zawarte w nich sytuacje, lepiej pomogą zrozumieć nam przedstawione schematy działań. Masz ochotę na książkę napisaną przystępnym językiem, a jednocześnie zawierającą przydatne wskazówki już od pierwszej strony? Książka Dale’a Carnegiego będzie świetnym wyborem, ponieważ pomoże Ci w rozwinięciu i wykorzystaniu ukrytych sił i umiejętności, które od dawna w Tobie drzemią. Książki dla rekruterów również świetnie się nadadzą podobnie jak pozycja autorstwa Dale’a.
„Zawsze sprawiaj, by inny człowiek czuł się ważny”.
„Mów jak TED. 9 sposobów na dobrą prezentację według wybitnych mówców” Carmine Gallo
Wystąpienia publiczne wbrew pozorom są czymś, co robimy cały czas. Wygłoszenie referatu, wystąpienie na konferencji czy zaprezentowanie swojego pomysłu przed menedżerem to sytuacje, z którymi spotykamy się na co dzień. Dlatego zostanie mówcą zdolnym do przedstawienia swoich idei w ciekawy sposób, da nam przewagę we współczesnym świecie. Carmine Gallo jako specjalista do spraw komunikacji marketingowej poddał analizie setki wystąpień, które miały miejsce na konferencji TED. Przeprowadził też liczne wywiady z mówcami i skorzystał z osobistych doświadczeń, aby w formie książki przedstawić techniki pozwalające oczarować słuchaczy. Swoje wnioski poparł również wiedzą z zakresu neurobiologii oraz psychologii.
Jeśli zależy Ci na większej swobodzie i pewności siebie podczas przemówień, a jednocześnie chcesz trafić do umysłów i serc słuchaczy, autor „Mów jak Ted” w sposób przystępny i zrozumiały przeprowadzi Cię przez sekrety stosowane przez najlepszych mówców na świecie. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż średnio półtora miliona osób dziennie ogląda wystąpienia z konferencji TED zamieszczone w internecie.
„Każdy superbohater ma jakąś historię na swój temat. Ty również. Nie naśladuj opowieści innych. Stwórz własną.”
„SuperBetter. Życie to gra, naucz się wygrywać” Jane McGonigal
Jane McGonigal zawodowo zajmuje się projektowaniem gier. Cieszy się uznaniem na całym świecie. Kiedy w 2009 roku doznała poważnego wstrząśnienia mózgu, myślała, że straciła wszystko. Codzienne czynności sprawiały jej trudność, a powrót do pracy zdawał się nigdy nie nastąpić. Na szczęście autorka „SuperBetter” postanowiła wykorzystać swoje zawodowe doświadczenie. Zamieniła proces dochodzenia do zdrowia w grę budującą psychiczną odporność. Projekt stał się dużym przedsięwzięciem, w którym udział wziął amerykański Narodowy Instytut Zdrowia. Cechy prawdziwego gracza wykorzystywane podczas codziennych czynności pozwalają nam na uruchomienie kreatywności, odwagi i determinacji. A przecież to są umiejętności, które skutecznie pomagają nam w osiąganiu celów i marzeń! Przeprowadzone badania i analizy oraz zawarte w książce ćwiczenia sprawią, że obudzimy w sobie „gracza” w realnym życiu. Nie unikniemy trudnych doświadczeń, ale zdobędziemy wiedzę, w jaki sposób sobie z nimi radzić. Sprawdź też, jak wyznaczać cele, aby je osiągać!
„Tymczasem wyniki badań powinny nam przypominać, że to poczucie własnej skuteczności, a nie motywacja, jest kluczem do wyrabiania w sobie siły woli i determinacji (…)”