Raport Talent Place: ,,Praca zdalna 2019. Przywilej czy nadchodzący standard?”. Dlaczego zdecydowaliśmy się zbadać stan pracy zdalnej w Polsce? Z jakimi wyzwaniami wiąże się wdrożenie modelu pracy zdalnej do organizacji? O tym opowiada Marta Jagosz, Marketing Manager w Talent Place.
Wyzwania we wdrożeniu pracy zdalnej w organizacjach
Fakt, że praca zdalna jest teraz w absolutnej czołówce tematów w rekrutacji jest znany już niemal każdemu, kto działa w branży. To rozwiązanie wprowadzane jest już nie tylko przez początkujące i małe organizacje, ale też przez firmy z sektorów administracji publicznej, czy bankowości. Jednak okazuje się, że w praktyce wdrożenie związanych z nią rozwiązań nie jest takie oczywiste – dlaczego?
1. Brak odpowiedniej wiedzy o wdrażaniu pracy zdalnej
Według wyników tegorocznych badań Future Workforce przeprowadzonych przez Upwork w USA, już 60% młodych managerów twierdzi, że wprowadzili wewnętrzne procesy pozwalające na współpracę z kontraktorami działającym poza biurem. Co więcej, 42% managerów z pokolenia millenialsów inwestuje w rozwiązania technologiczne, które pozwalają na umożliwienie pracy zdalnej. W Polsce jesteśmy we wcześniejszej fazie implementacji pracy zdalnej w firmach. Ilość firm, które pracują w 100% zdalnie jest niewielka, a wiele organizacji nie zaczęło jeszcze pracy nad wdrożeniem nowego modelu. Co za tym stoi?
Ilość wiedzy odnośnie implementacji pracy zdalnej w organizacji jest bardzo ograniczona. Brakuje konkretnych i wartościowych materiałów, a firmy, które już zmierzyły się z tym wyzwaniem rzadko dzielą się swoimi doświadczeniami. Z ankiety, którą przeprowadziliśmy podczas Forum Dyrektorów HR 2019, wynika, że aż 56% decydentów HR podczas przygotowań do wdrażania pracy zdalnej w swojej organizacji skorzystałoby z doświadczeń innych firm. Gdzie w takim razie szukać odpowiedzi i wsparcia?
2. Rosnące oczekiwania pracowników vs. efektywność organizacji
W obliczu rynku pracownika, pracodawca coraz częściej musi dostosować się do oczekiwań kandydatów (wśród których coraz częściej pojawia się możliwość pracy zdalnej). Jeśli tego nie zrobi, zmusza się do poszukiwania pracowników dostępnych jedynie w danej lokalizacji lub o mniejszych kwalifikacjach a często nawet boryka się z ryzykiem narażenia organizacji na trudności związane z brakiem odpowiednich zasobów.
O ile na te rosnące oczekiwania z łatwością odpowiadają nowoczesne firmy IT i start-upy, tak w większych organizacjach o złożonych strukturach wdrożenie modelu pracy zdalnej to ogromne przedsięwzięcie. Dotyczy to szczególnie obszarów takich jak:
- kontrola efektywności i motywowanie pracowników
- bezpieczeństwo danych, wdrażanie nowych narzędzi i technologii
- aspekty prawne umów z pracownikami częściowo lub całkowicie zdalnymi.
Praca zdalna – czy warto?
W Talent Place stawiliśmy już czoła każdemu z tych wyzwań. Aktualnie pracuje z nami blisko 100 zdalnych rekruterów, spośród których wielu prowadzi procesy rekrutacyjne od początku do końca, nie spędzając nawet dnia w biurze. Organizujemy spotkania i wydarzenia online. Zapewniamy zdalny onboarding pracowników i stosujemy wiele rozwiązań, umożliwiających nam efektywną i skuteczną pracę zdalną. Pozytywne efekty wdrożonych rozwiązań, pozwalają nam jednak wierzyć, że model pracy zdalnej stanie się krokiem w przód i punktem zwrotnym dla wielu firm.
Aby zweryfikować tę tezę zdecydowaliśmy się przeprowadzić ogólnopolskie badanie, które posłuży za wsparcie dla firm stawiających czoła temu wyzwaniu. Efektem jest raport “Praca zdalna 2019. Przywilej czy nadchodzący standard?”
Praca zdalna 2019. Przywilej czy nadchodzący standard?
Do wzięcia udziału w badaniu zaprosiliśmy ponad 200 firm, które wprowadziły lub rozważają wprowadzenie pracy zdalnej lub modelu organizacji rozproszonej. Podczas rozmów z przedstawicielami firm, takich jak ABB, State Street, czy Microsoft, naszym głównym celem było zrozumienie istoty pracy zdalnej. Chcieliśmy dogłębnie poznać i przeanalizować wyzwania, na jakie natrafiają pracodawcy, a także poznać wnioski firm, które pracują już w tym modelu. Raport liczy 85 stron, a zawarte w nim dziewięć case studies przedstawia firmy znajdujące się na różnych etapach oraz oferujące zróżnicowane i praktyczne rozwiązania w zakresie pracy zdalnej.