Wróć do bloga

Czy firma może zyskać na wprowadzeniu pracy zdalnej?

Jeśli wierzyć badaniom przeprowadzonym przez AfterCollege, obecnie 68% młodych, aktywnych zawodowo ludzi traktuje możliwość pracy zdalnej jako kluczowy warunek decydując się na jej podjęcie. Nie jest to już zaskoczeniem - duża elastyczność i możliwość łączenia życia zawodowego z podróżami są coraz mniej trendami, a coraz bardziej standardem. Z perspektywy pracownika korzyści i zagrożenia są dość oczywiste - pytanie, które nie jest wystarczająco często adresowane brzmi: jaką wartość niesie to dla pracodawcy? I jak firma może na tym zyskać? O zaletach pracy zdalnej dla firm opowiada Iga Kublik, Community Happines Coordinator w Talent Place.

Jakie są zalety pracy zdalnej? Najważniejsze z nich

Zmniejszenie kosztów

W Talent Place większość z nas pracuje zdalnie. Gdybyśmy mieli powiększyć powierzchnię naszego krakowskiego biura, aby zmieścić wszystkich naszych rekruterów, wzrosłaby ona aż trzykrotnie. Łatwo wyobrazić sobie różnicę ceny wynajmu. A pozostałe koszty utrzymania pracownika? Przygotowanie stanowiska pracy kosztuje, a wraz z rozmiarem biura i większą liczbą pracowników koszty stałe gwałtownie rosną.

Załóżmy, że hipotetycznie pewnego dnia w 200-osobowej firmie połowa pracowników ubiega się o możliwość pracy zdalnej, rozważając przeprowadzkę do tańszego, egzotycznego kraju. Pierwszym impulsem prawdopodobnie będzie analiza ryzyka i potencjalnych utrudnień - co z różnicą stref czasowych, kontrolą efektywności pracy i wygodą organizowania spotkań? Po skonfrontowaniu zagrożeń z korzyściami pracy zdalnej liczby stają jednak bardzo mocno po naszej stronie - możliwość wynajmu mniejszego biura, niższe koszty utrzymania pracowników. Przyjrzyjmy się tej optymalizacji bardziej szczegółowo.

Biurka i przestrzeń w biurze

“Hot desking” nie jest już domeną startupów i małych firm. Rozwiązanie, które jest niezwykle popularne wśród pracowników zdalnych w coworkach, dziś stosowane jest przez wielkie konglomeraty takie jak Deloitte czy Credit Suisse. Pracownicy, którzy spędzają większość czasu, pracując z domu, po przyjściu do biura korzystają ze wspólnych biurek. Ostatecznie jaki jest sens trzymania biurka dla każdego, jeśli prawie połowa zespołu jest w biurze tylko 2 dni w tygodniu?

Dzięki hotdeskingowi, czyli jednej z zalet zdalnej pracy, możemy zredukować przestrzeń biurową i zmniejszyć koszty w postaci stanowisk pracy dla wszystkich pracowników. Zasadniczym pytaniem jest czy tego typu redukcja wpłynie pozytywnie na komfort pracy? Brak własnego biurka jest pewnego rodzaju kompromisem. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie innych udogodnień w biurze. Mogą to być na przykład pomieszczenia, w których można odpocząć, lub wręcz przeciwnie - przestrzeń do pracy o innym charakterze. Biurka stojące, pufy, a czasami nawet huśtawki. Zaaranżowanie przestrzeni biurowej w sposób, który zachęca do częstego przemieszczania się wpływa pozytywnie na komunikację z innymi pracownikami. Sprzyja również kreatywności w pracy - zmiana fizycznego otoczenia stymuluje mózg, który odbiera zupełnie nowe bodźce z otoczenia. Dlatego tych pracowników, którzy pracują zdalnie warto wręcz zachęcić aby… częściej się przemieszczali.

„Work-life balance”

Termin, który pojawia się ostatnio bardzo często. Jest nadużywany do tego stopnia, że w licznych ofertach pracy podaje się go za… benefit. Nie dziwi też fakt, że praca zdalna kojarzy się kandydatom z możliwością poświęcenia większej ilości czasu na inne aspekty ich życia - rodzinę, sport, czy pasję.
Osoby, których wyzwania zawodowe nie ograniczają życia prywatnego, odczuwają większą satysfakcję ze swojej pracy. Osobiste szczęście pracownika wyraźnie odbija się również na jego wynikach zawodowych, więc korzystnym dla pracodawcy jest pomoc w zapewnieniu pracownikowi odpowiednich warunków.Choć pracownicy zdalni mają wolność wyboru jeśli chodzi o miejsce pracy to w zeszłym roku 84% z nich w dalszym ciągu pracowało z domu. Można bez przesadnego optymizmu założyć, że umożliwienie pracy zdalnej pozwala pracownikom głównie na lepsze wykorzystanie czasu poza pracą, większą kontrolę nad swoim życiem i w ostatecznym rozrachunku - więcej satysfakcji z życia. Wierzymy, że ta z korzyści pracy zdalnej jest jednocześnie znacznie prostsza i korzystniejsza niż tworzenie w biurze pokoju zabaw czy darmowa pizza w piątki.

Inne korzyści pracy zdalnej

Rekrutacja

Sposób funkcjonowania rynku pracownika powoduje, że rekrutacja jest coraz trudniejsza. Zwłaszcza gdy poszukujemy najlepszego specjalisty z wąskiej dziedziny. Czynnikiem decydującym dla takich kandydatów jest często propozycja najkorzystniejsza pod względem warunków pracy - w tym bliskość miejsca zamieszkania. Kolejną z zalet pracy zdalnej jest to, że to ograniczenie znika, dzięki czemu nie ma potrzeby relokacji trudnych do pozyskania pracowników. Niejednokrotnie argument pracy zdalnej sam w sobie też jest dla nich decydujący.
Ogromnym udogodnieniem dla firmy, które daje wprowadzenie pracy zdalnej staje się więc ułatwienie procesu rekrutacji. Rekrutacyjnie firma ma kilkukrotnie większe możliwości, zyskując dostęp do zupełnie nowych rynków pracownika. Można w ten sposób stworzyć cały zespół specjalistów, który nigdy nie spotka się w głównej siedzibie firmy. Co ciekawe pracownicy zdalni spotykający się na firmowych spotkaniach integracyjnych traktują to jako o wiele większą nagrodę i zastrzyk motywacji do dalszej pracy niż pracownicy stacjonarni, którzy widują swoich kolegów na co dzień. Przy okazji dowiedz się także, na czym polega automatyzacja rekrutacji.

Czas pracy

Do niedawna największą obawą managerów związaną z pracą zdalną była efektywność pracy. Czy pracownik aby na pewno działa tak samo efektywnie pracując z domu? Obecnie dzięki programom takim jak Toggl można łatwo monitorować ile godzin pracy poświęcono na konkretne zadania - niezależnie od tego gdzie znajduje się pracownik. Jeśli natomiast rozliczasz pracę swoich podwładnych zadaniowo - różnicy nie ma praktycznie żadnej.
Mamy uzasadnione podejrzenie, że pracownicy zdalni mogą w rzeczywistości pracować bardziej efektywnie niż ci w biurze ponieważ lepiej zarządzają swoim czasem. Wiele z nich również łączy pracę z podróżami, co często skutkuje braniem urlopów znacznie rzadziej. Dzięki temu liczni pracownicy zdalni rzadziej korzystają z urlopu niż pracownicy stacjonarni.

Ekologia

Jako społecznie odpowiedzialna firma powinniśmy zwracać uwagę na wpływ naszych działań na różne problemy społeczne i ekologiczne, w tym zmianę klimatu. Przez zmniejszenie ilości pracowników dojeżdżających do biura możemy zmniejszyć np. ślad węglowy. Przykładowo: osoba dojeżdżająca codziennie samochodem do pracy 15 km emituje około 900 kg CO2 do atmosfery rocznie. A to tylko jedna ze statystyk, które możemy przedstawić w raporcie rocznym i innych działaniach employer brandingu.
Pracownicy są najcenniejszym zasobem firmy. Nie znaczy to jednak, że oferując im możliwość pracy zdalnej jest to korzyść wyłącznie dla nich. Eliminując w prosty sposób potencjalnie nieprzystępną lokalizację czy też niedogodne warunki pracy pozwalamy pracownikom na wykorzystanie swojego pełnego potencjału przy jednoczesnym zmniejszeniu potrzebnych zasobów. Trend zapoczątkowany przez Google związany z tworzeniem coraz większej ilości wygód w biurze powoli się kończy. Współczesny pracownik najbardziej ceni sobie elastyczność i możliwość organizacji pracy na własnych zasadach. A właściciele firm mogą ponieść wyłącznie koszt kilku zmian systemowych i komunikacyjnych przy bardzo wymiernej liczbie korzyści. I to znacznie większych niż oszczędność wynikająca z mniejszego zapotrzebowania na kawę w biurze.



Autor: Iga Kublik