Empatia i bycie świadomym aktualnie zyskują na popularności, to kluczowe umiejętności, które powinni posiadać liderzy i managerowie. Wydarzenia z ostatnich lat, takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie spowodowały, że dziś nieustannie towarzyszy nam natłok myśli, strachu i emocji. Uczucia, które w nas się kryją, mogą powodować przytłoczenie, nie pozwalają nam świadomie wybierać, być szczęśliwym, zatrzymują nas w działaniu. Wpływają na wiele aspektów naszego życia, w tym na strefę zawodową. Aktualne firmy mocno stawiają na empatyczne zaopiekowanie się emocjami swoich pracowników, jednak, aby miało to przełożenie na dłuższe rezultaty, potrzebne będzie wprowadzenie większej liczby zmian. Potrzebujemy przełożonych będących blisko ludzi, którzy przede wszystkim świadomie zarządzają samym sobą.
Czym powinien kierować się autentyczny lider w codziennej pracy?
W kierowaniu zespołem kluczowy jest codzienny rozwój osobisty. Empatycznego lidera można poznać po tym, że zaczyna od siebie. W jaki sposób? Najlepiej zacząć od uczenia się siebie, dlaczego w danej sytuacji reagujemy tak, z jakiego powodu odczuwamy takie emocje, skąd w tym momencie pojawia się drżenie głosu, ścisk w żołądku. Gdy samemu odpowie się na te pytania, wypracuje rozwiązania własnych bolączek, to odnajdzie się swoją wrażliwość i empatyczność.
Obecnie sporo mówimy także o tematyce rezyliencji i przywódcach posiadających tę cechę. Dzięki niej organizacje mają szansę stabilnie rozwijać się, mimo funkcjonowania w tzw. świecie VUCA, który charakteryzują stale obecne: niepewność, niejednoznaczność, zmienność i złożoność. Umiejętności, jakie powinien nabyć manager, aby podołać tym przeciwnościom, to cechy zaproponowane w modelu VUCA Prime: wizja, zrozumienie, jasność oraz zwinność. Pozwolą działać, osiągnąć zamierzone rezultaty i nie tylko. Istotne są również autentyczność w pracy, świadomość swojej wizji i wysoka wrażliwość. Na lepsze zrozumienie swojego zespołu pozwolą także empatia oraz odwaga. Bycie liderem autentycznym, wrażliwym to także umiejętność odpuszczenia sobie tego, co już było, porzucenie utartych schematów i umiejętność uczenia się z niestabilności świata. W dzisiejszym świecie ważne jest bycie człowiekiem-uczniem oraz liderem-uczniem, Cytując Agnieszkę Mazur, trenerkę, która wystąpiła w podcaście Talent Story:
Dziś nie muszę wszystkiego wiedzieć, znać, mogę dzisiaj powiedzieć, że nie wiem. A to moje nie wiem, nie ogranicza mnie w tym, żeby próbować, dotykać nowych obszarów, czy zwinnie adaptować do tego, co dookoła.
Próbując, budujemy naszą możliwość do doświadczania. Strach, zmiany na świecie, powinny być motywatorem do zbudowania czegoś nowego i zapraszania do tego innych.
Po czym poznasz autentycznego lidera?
Jak mówi Agnieszka Mazur, autentyczność to możliwość otwarcia się na wrażliwość. Świadomość tego, że posiadamy emocje i potrafimy czerpać z nich siłę, pokazać, że jesteśmy w stanie o nich rozmawiać przy swoim zespole, zachęcać ludzi, do tego, aby także się nimi dzielili, jest ogromnym kluczem do budowania odwagi.
Kiedyś wrażliwość uznawana była za wadę, pokazywała słabość, ważne było osiąganie celów, nieugiętość, bo w końcu “biznes to biznes”. Aktualnie widzimy zdecydowany odwrót od tego. Pracownicy już nie ukrywają, że potrzebują wsparcia swoich przełożonych podczas problemów, a szefowie coraz częściej i chętniej wspierają ich w trudnych sytuacjach.
Autentyczny lider ma świadomość nie tylko tego, w jaki sposób reaguje na pewne sytuacje, ale także jak reagują członkowie zespołu – każdy z osobna. Bez własnych doświadczeń i uświadomienia sobie swoich reakcji, nie da się zobaczyć innych perspektyw i zrozumieć innych. Dlatego tak ważny jest rozwój osobisty. Każdy, kto zarządza zespołem, powinien zadać sobie dwa pytania:
- Jak często jestem w stanie stanąć przed sobą i powiedzieć, że jest mi z czymś trudno, że nie widzę, w którym kierunku idą moje działania?
- Na ile jestem w stanie stanąć przed moim zespołem i powiedzieć, że dziś jest zupełnie inna rzeczywistość, powinniśmy działać inaczej, i jak zacząć to zrobić?
To jest odwaga, zarządzanie własną niepewnością, swoimi pytaniami, emocjami, wrażliwością, dopiero później można dobrze przewodzić zespołom oraz zarządzać organizacją.
Autentyczność w branży HR
Ostatnie lata przyniosły wiele zmian, szczególnie w branży HR. Ludzie potrzebują kontaktu – zarówno pracując stacjonarnie, jak i zdalnie. W firmach na znaczeniu zyskują wrażliwość, chęć nawiązywania relacji, zacieśnienia więzi w zespole. Wystarczy jedynie podczas codziennego dodać calla kilka słów o życiu, pokazać swojego kota, opisać plany na weekend, wpleść “zwykłą” rozmowę.
Jeśli chodzi o rekrutację, to, cytując nasza ekspertkę, autentyczność w dzisiejszej rekrutacji jest niezbędna. Podczas rozmowy z kandydatem ważne jest, aby poczuć swego rodzaju “chemię” do osoby, z którą rozmawiamy. W końcu zatrudniamy konkretną osobę, posiadającą swoją własną historię, trudności w poprzednich branżach, posiadającą doświadczenie, którego poszukujemy u przyszłego pracownika. Poza samymi informacjami znajdującymi się w CV, ważna w trakcie rekrutacji jest również rozmowa o życiu codziennym. Może ona zmniejszyć stres zarówno jednej, jak i drugiej strony, a także odsłonić wrażliwość, pokazać, że po jednej i po drugiej stronie jest… człowiek.
O czym jeszcze warto pamiętać podczas pracy z ludźmi?
Przede wszystkim postaraj się zakorzeniać w sobie umiejętności korzystania ze swojej własnej autentyczności na co dzień, szczególnie gdy jest Ci z czymś trudniej. W sytuacjach, gdy nie do końca coś zrozumiesz, staraj się nazywać to, co widzisz. Warto szczerze mówić o swoich emocjach używając na przykład słów: w tym momencie odczuwam złość, ze względu na to, że dzieje się x i y, co możemy z tym zrobić? Jak możemy wspólnie temu zaradzić?
Świadomy lider powinien zachęcać swój zespół do autentyczności. Gdy widzi, że pracownik ma z danym zadaniem trudność, warto, aby zareagował pytaniem w stylu: “Widzę, że masz z tym problem, czy mogę Ci w czymś pomóc? Czy potrzebujesz czegoś w tym momencie?”. Według naszej ekspertki jest to klucz do ulepszenia otaczającego nas świata. Pamiętajmy, że jesteśmy ludźmi, mamy wzloty i upadki, nie bójmy się, nazywać tego co widzimy, nie bójmy się pokazywać tego co, czujemy, nie bójmy się pytać o potrzeby. Świadomość, autentyczność są dzisiaj pierwszym krokiem do odwagi, a odwaga buduje nam bezpieczeństwo. Ona jest nam dzisiaj niezmiernie potrzebna… – jak mówi Agnieszka Mazur.
Skorzystanie z rad naszej ekspertki pozwoli na poprawienie relacji z zespołem, a przede wszystkim z samym sobą. Nauczenie się autentyczności, wypracowanie wrażliwości i świadomości dołoży cegiełkę do pozytywnych zmian w kulturze organizacyjnej, których tak bardzo teraz potrzebujemy. Dobre samopoczucie w pracy to klucz do odpowiedniej motywacji i wierności pracowników. Dlatego warto zwrócić na to uwagę i zacząć od małych kroczków poprawiających komfort swojego zespołu.
Chcesz do nas dołączyć? Dowiedz się więcej TUTAJ