Coraz większa ilość specjalistów IT w Polsce pracuje dla zagranicznych przedsiębiorstw oraz decyduje się na pracę zdalną. Choć jej znaczenie na rynku rosło na przestrzeni lat, aktualnie wdrożenie tego rozwiązania nabrało astronomicznej prędkości. Czy pozostaniemy w biurach? Jakie korzyści niesie za sobą zdalny model? I jaki wpływ ma to zjawisko na Employer Branding w branży IT?
Praca zdalna na rynku IT
W branży IT praca zdalna funkcjonowała już dawno temu – dopiero ostatnie wydarzenia przyczyniły się do zmiany modelu pracy ze stacjonarnego lub hybrydowego na (w większości przypadków) całkowicie zdalny. Szacuje się, że po wprowadzeniu stanu zagrożenia epidemicznego prawie 70% polskich przedsiębiorstw, nieoferujących do tej pory możliwości pracy w trybie home office, wdrożyło ten model współpracy. Opierając się o prognozy PwC, aż 74% przedsiębiorstw może w przyszłości zwiększyć możliwość pracy zdalnej. Z przeprowadzonej przez tę firmę analizy wynika, że pracownicy chcieliby, aby praca zdalna była możliwa już na stałe, przynajmniej w częściowym wymiarze. Natomiast jako optymalne rozwiązanie wskazywane są dwa-trzy dni home office w ciągu tygodnia. 88% przedsiębiorstw wziętych pod uwagę w analizie PwC zachęcało w ciągu ostatnich miesięcy pracowników do realizowania obowiązków w trybie home office lub wymagało od nich przejścia na pracę zdalną.
No Fluff Jobs wskazuje, że w pierwszej połowie 2020 r. najwięcej zgłoszeń na pojedyncze stanowisko spływało właśnie na oferty pracy zdalnej. Dla porównania – w podobnym okresie rok wcześniej na jedno ogłoszenie przypadało średnio 18,5 aplikacji, w bieżącym roku były to już 33 aplikacje. Z badania społeczności IT 2020 wynika, że praca zdalna oraz elastyczny czas pracy to najważniejsze aspekty zachęcające do pozostania w obecnej pracy – oprócz nich można wyróżnić wysokość zarobków i możliwości rozwoju technologicznego. To ukazuje rosnącą popularność pracy zdalnej wśród specjalistów IT. To niezwykle wartościowy atut dla pracowników, ale i szereg korzyści dla pracodawców – dlatego zwłaszcza firmy IT powinny szczególnie rozważyć, jak szeroko mogą rozwinąć model pracy zdalnej. Niektóre funkcjonują już w 100% zdalnie, a biorąc pod uwagę trwającą już kilka lat popularyzację home office w tej branży, wysoce prawdopodobne jest, że gdy sytuacja na świecie się uspokoi, to w wielu firmach, które zdecydowały się na ten model ze względów kryzysowych, zagości on na stałe.
Korzyści pracy zdalnej w IT dla kandydatów
Większość kandydatów dostrzega zalety pracy zdalnej w IT. Najczęściej wymienianą z nich będzie prawdopodobnie wygoda, która pozwala realizować obowiązki w dowolnym miejscu oraz oszczędność czasu, poświęcanego na dojazd do pracy. W przypadku większych miast może oznaczać nawet kilka godzin zaoszczędzonego czasu dziennie (zwłaszcza jeśli pracownik mieszka poza miastem), co w skali tygodnia daje już pokaźną liczbę. Wpływa to pozytywnie na efektywność specjalistów IT w pracy. Brak konieczności dojeżdżania pozwala na opcję zamieszkania w dowolnym miejscu – na wsi lub po prostu z dala od centrum. Warto pamiętać, że praca w dużym przedsiębiorstwie nie każdemu służy. Choć dla jednych jest to budujące i rozwojowe środowisko pracy, dla innych może być źródłem ciągłego stresu. Szczególnie w takich przypadkach praca zdalna wpływa pozytywnie na produktywność i samopoczucie pracownika. Jeżeli praca w trybie home office jest realizowana zadaniowo – pracownik ma możliwość rozplanowania jej w taki sposób, aby osiągnąć założone cele w określonym terminie. Nie traci jednak możliwości załatwienia równocześnie innych spraw, których załatwienie pracując stacjonarnie, może przysparzać więcej trudności. Na przykład urzędy, pracują w godzinach 8:00 – 16:00, lekarze mają koło południa więcej dostępnych terminów, a tak drobna sprawa jak możliwość przeprowadzenia odczytu wodomierza nie zmusi nas do zwalniania się z pracy. Home office może okazać się atutem również w przypadku np. choroby dziecka. Można wtedy przy odpowiednim ułożeniu zadań zaopiekować się nim bez konieczności brania wolnego w pracy.
Jedną z cech charakterystycznych IT jest to, że uniwersalnie stosowany w tej branży jest język angielski. Pozwala to na realizowanie zadań z dowolnego miejsca dla pracodawców z całego świata, ponieważ bariera komunikacyjna nie jest problemem. Daje to również znaczący wybór co do puli firm, w których specjaliści chcieliby pracować – przedsiębiorstw działających w branży IT jest na świecie mnóstwo. Zainteresowani specjaliści mogą pracować przy dużych projektach w międzynarodowych zespołach.
Jak praca zdalna sprzyja Employer Brandingowi i zwiększa zainteresowanie kandydatów daną firmą?
Jak wspominałam wcześniej – eliminując potrzebę relokacji, mamy możliwość tworzenia potężnych międzynarodowych zespołów w każdej organizacji pracujących zdalnie. Innymi słowy – mamy dostęp do nieporównywalnie większej puli kandydatów o najwyższych kwalifikacjach, ponadto nie ma trudności w zapewnieniu im miejsca pracy. Skutkuje to łatwiejszym przyciąganiem kandydatów, którzy w przypadku pracy stacjonarnej nawet przy zainteresowaniu stanowiskiem i profilem firmy nie mogliby zdecydować się na współpracę z powodu np. odległości do biura i braku chęci do przeprowadzki. W pracy zdalnej te kwestie nie stanowią problemu, ponieważ można nawiązać współpracę ze specjalistą IT zamieszkującym w dowolnym miejscu na świecie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że współpraca ze specjalistami z różnych miejsc świata może w pozytywny sposób wpływać na wizję firmy oraz jej odbiór przez konsumentów na rynku. Wiedza przekazywana przez pracowników z różnych części świata jak i wielokulturowość zespołu również mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój firmy. Taka firma rozwija się niezwykle dynamicznie – nie tylko zatrudnia najlepiej wykwalifikowane do pracy osoby, ale też daje wiele nowych punktów widzenia. Jeśli połączymy to ze sprawnym zarządzaniem zadaniami i stworzymy wyjątkową, przyjazną kulturę organizacyjną – organizacja rośnie w siłę, a jednocześnie ma świetny wizerunek – w końcu firmy IT rozwijające się w zakresie home office są uznawane na nowoczesne i nadążające za trendami rynkowymi. Następstwami są wzrost zainteresowania usługami oferowanymi przez firmę i rosnące zainteresowanie przedsiębiorstwem na rynku w skali globalnej – a więc i większe zyski.
Zalety pracy zdalnej w branży informatycznej – podsumowanie
Nie ma wątpliwości co do korzyści budowania organizacji działającej całkowicie zdalnie. Oczywiście nie jest to zawsze możliwe z różnych powodów, dlatego wiele przedsiębiorstw najprawdopodobniej będzie rozwijać się w kierunku współpracy hybrydowej – częściowo zdalnej, częściowo stacjonarnej. Opcjonalnie część pracowników będzie pracować na miejscu w biurze, a część na home office, co da specjalistom IT możliwość wyboru. Dla rynku jest to pozytywna zmiana, ponieważ specjaliści IT cenią sobie komfort pracy zdalnej i wskazują ją jako istotną zaletę, która może wpływać na wybór firmy do podjęcia współpracy. Warto dać specjalistom IT możliwość wyboru, wdrażać w firmie pracę zdalną i w ten sposób przyciągać do swojego przedsiębiorstwa najlepszych specjalistów z całego świata. Mamy nadzieję, że powyższy wpis dostarczył Ci wielu przydatnych informacji i wiesz już jakie są zalety pracy zdalnej dla Employer Brandingu w IT
Potrzebujesz wsparcia w rekrutacji pracowników do branży IT? Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia społeczności rekruterów Talent Place i przekonaj się, że crowdstaffing to najbardziej skuteczna metoda pozyskiwania talentów. Wejdź na naszą stronę dedykowaną rekrutacji IT, aby dowiedzieć się więcej szczegółów na temat tego jak wygląda crowdstaffing dla branży IT.
Polecamy sprawdzić też artykuł, w którym przedstawiamy ułatwienia dla rodziców pracujących zdalnie.