Każda branża boryka się ze swoimi problemami. Bez względu na to czy jest to IT, HR, Marketing lub Sprzedaż. Jednak czy konkretne grupy zawodów, np. rekruterzy też? W Internecie przecież mówi się, że ich życie usłane jest różami, a przebranżowić się jest łatwo. Przekonaj się co najbardziej frustruje rekruterów – i dlaczego?
O najbardziej frustrujących metodach rekrutacji słów kilka
W 2022 roku przeprowadziliśmy badanie nt. Talent Poolingu. Z uzyskanych przez rekruterów informacji wynika jasno, że najbardziej frustrującą metodą rekrutacji jest direct search/sourcing. Metoda ta została wskazana przez 40,6% respondentów. Na drugim miejscu uplasowały się ogłoszenia na portalach rekrutacyjnych/social mediach, gdyż ten sposób dotarcia do kandydata został wskazany przez 26,3% badanych. Najczęstszymi powodami, dla których wymienione metody wprawiają w zdenerwowanie jest brak odpowiedzi ze strony kandydata oraz zgłoszenia od osób nieposiadających odpowiednich kwalifikacji – wskazane po równo przez 22,7% rekruterów. Innym powodem jest np. czasochłonność tych metod – opinia 17,8% respondentów.
Rekruterzy spędzają zdecydowanie najwięcej czasu właśnie nad sourcingiem i potwierdziło to aż 78% badanych.
Więcej o najbardziej frustrujących metodach rekrutacji przeczytasz TUTAJ.
Co denerwuje rekruterów w kandydatach?
Kandydacie, czego nie powinieneś robić w trakcie procesu rekrutacyjnego!
Istnieje parę podstawowych zachowań u kandydatów, które budzą frustrację w rekruterze. Jeśli osoba ubiegająca się o pracę bierze udział w rekrutacji i chce utrzymać dobre relacje z rekruterem, powinna wystrzegać się paru zachowań podczas procesu rekrutacyjnego. Oto lista najbardziej podstawowych potknięć, jakimi można zdenerwować rekrutera.
Kłamstwo w CV i/lub podczas rozmowy – kłamstwo zawsze wychodzi na jaw. Nawet jeśli uznajesz, że lekkie koloryzowanie umiejętności czy doświadczenia w CV nie jest niczym złym, musisz pamiętać, że jeśli zostaniesz zaproszony na rozmowę, pojawią się pytania dotyczące przesłanego CV – a wtedy rekruter zweryfikuje czy to, co zostało w nim zawarte jest prawdą.
Nieczytelne CV – podstawową praktyką jest wyróżniające się CV. Pamiętaj o zastosowaniu złotego środka. Nie przesadź z ilością zawartych w nim informacji oraz nie poddaj się zbytnio wodzy fantazji pod względem wizualnym. Im bardziej czytelne, estetyczne i konkretne CV, tym lepiej. Jeśli charakter twojej pracy można wyrazić w sposób graficzny, postaraj się, aby Twoje CV odpowiadało wizualnie roli, na którą aplikujesz.
Masowość – wysyłając swoją aplikację (CV lub list motywacyjny) adresuj zgłoszenie do konkretnej firmy, nie używaj jednego szablonu – masowo wysyłane zgłoszenia da się odróżnić od tych sprecyzowanych do konkretnego pracodawcy.
Brak zainteresowania – zdecydowanie odpuść nonszalancję czy roszczeniowość na rozmowie. Takie zachowania jedynie zniechęcą, wystarczy zwykła pewność siebie oraz swoich umiejętności, aby zdobyć zainteresowanie i przychylność rekrutera.
Brak szacunku – traktuj rekrutera jako partnera, pamiętaj, że jest on łącznikiem pomiędzy Tobą a pracodawcą i chce jak najlepiej dla obu stron. Nie zawsze jest to proste zadanie. Pamiętaj także o poszanowaniu czasu rekrutera, jeśli nie jesteś w stanie pojawić się na spotkaniu, lub nie interesuje Cię oferta – daj znać, przełóż lub odwołaj spotkanie, to mała rzecz, jedna wiadomość, a wiele zmieni.
Ghosting – w sytuacji wiecznie napiętych grafików, ghosting rekruterów nie jest rzadkim zjawiskiem, wręcz przeciwnie – pojawia się coraz częściej. Rekruterzy nienawidzą ,,olewania”, więc jeśli nie pojawiasz się na spotkaniach oraz nie odpowiadasz na wiadomości, będzie skutkować to brakiem ofert od rekruterów. Sieci rekruterskie są naprawdę rozległe, jeśli więc jakiś kandydat będzie notorycznie “olewał” procesy, ten świat się o tym dowie i przestanie poświęcać swój czas na takie osoby. Więcej o ghostingu w rekrutacji przeczytasz TUTAJ.
Co frustruje rekruterów w branży HR?
Jak każda branża – nawet human resources ma swoje problemy i bolączki, z którymi na co dzień się boryka. Co frustruje w niej rekruterów?
Braki w kandydatach – obecnie możemy mówić o tym, że specjalistów na rynku jest niewielu, a jednocześnie wielu. Dlaczego? Ponieważ mało kto z doświadczeniem (szczególnie w branży IT) poszukuje pracy. Na ogłoszenia nie spływa już tak wiele odpowiedzi jak kiedyś.
Obecnie pojawia się tendencja do poszukiwania kandydatów w postaci np sourcingu czy talent poolingu stricte już pracujących lub na zasadzie poszerzania sieci o polecanie kandydatów lub proponując im np. lepsze warunki zatrudnienia, ciekawsze projekty, czy wyższą stawkę.
Nierealne oczekiwania managerów oraz słaba responsywność i komunikacja – Sytuacje, w których osoby nie mające odpowiedniej wiedzy o rynku, zlecają rekrutację są często problematyczne. Powód? Kandydatów jest mało, a klient może wymagać dostarczenia kilku rekomendacji w ciągu zaledwie paru dni – co może okazać się dla konkretnej branży, stanowiska lub oferty, po prostu nierealne.
Zdarzają się także sytuacje, gdy rekrutacja nie jest priorytetem i sam manager wydłuża jej czas trwania ze względu na np. brak czasu na rozmowę z kandydatem lub odkładanie tematu określenia konkretnych warunków i wymagań. Zainteresowany stanowiskiem pracy zniechęca się do firmy, a winą zostaje obarczony rekruter, który prowadził proces rekrutacyjny.
Jak możesz wywnioskować – komunikacja jest kluczowa do efektywnej pracy oraz odnoszenia sukcesów w każdej branży oraz na każdym stanowisku.
Wypalenie zawodowe
Frustracja pojawiająca się w pracy może skutkować wypaleniem zawodowym. Ten syndrom jest coraz powszechniejszy, bez względu na wiek, stanowisko oraz branżę. Pojawia się także pośród rekruterów. M.in ze wzgledu na stres, spełnienianie wygórowanych wymagań, czy też presji czasu, z którym wiąże się ten zawód. O Zjawisku wypalenia zawodowego dowiesz się więcej TUTAJ.
Jak możesz zauważyć praca rekrutera nie jest usłana różami, tak jak mogłoby się to wydawać. Jak każda inna branża ma swoje trudności oraz zmagania. Najważniejsze jest aby umieć wypracować w sobie mechanizmy, które pomogą sobie z nimi poradzić. Pamiętaj, że w walce z frustracją pomaga zachowanie odpowiedniego wellbeingu oraz higieny pracy.