Sposób, w jaki po raz pierwszy kontaktujemy się z potencjalnym kandydatem, jest nad wyraz istotny. To, jak będzie skonstruowana Twoja wiadomość jest niezwykle ważne podczas procesu rekrutacyjnego. W jaki sposób pisać maile do kandydatów, aby przyciągać uwagę? Jakie możliwości daje nam LinkedIn?
Jakie są rodzaje kont na LinkedIn?
LinkedIn, jako portal biznesowy, daje nam do dyspozycji aż 5 rodzajów profili. Każdy z nich jest przydatny w innej branży, będąc dostosowanym do specyfiki jej potrzeb. Profil podstawowy, czyli Basic, to konto w 100% darmowe. Posiada ono pewne ograniczenia, jednak dla wielu użytkowników jego funkcje są wystarczające.
Konto kariery
Jednym z pierwszych profili płatnych jest konto kariery. Korzystają z niego kandydaci poszukujący pracy. Posiada między innymi dostęp do szkoleń. A także możliwość zobaczenia, jak kandydat wypada na tle innych przy danej ofercie, oraz sprawdzenie wynagrodzenia na interesującym go stanowisku. Kolejny benefit to możliwość wysłania wiadomości bezpośrednio do rekrutera, który daną ofertę opublikował. Jest to dla kandydata duże udogodnienie, ponieważ może on skontaktować się bezpośrednio z rekruterem i zaaplikować lub dopytać o interesującą go ofertę. Z innych ciekawostek – konto kariery daje dostęp do sprawdzania, kto odwiedzał Twój profil w ciągu ostatnich 90 dni.
Recruiter Lite
Następnym rodzajem jest konto Recruiter Lite – najpopularniejsze wśród rekruterów. Pozwala na wysyłanie 30 wiadomości e-mail miesięcznie do osób, których nie posiadamy w kontaktach. Warto pamiętać, że niewykorzystane e-maile nie przepadają, tylko przechodzą na kolejny miesiąc, także nasza pula wzrasta. Dzięki Recruiter Lite można przeglądać kandydatury osób aż do 3. stopnia kontaktów – są to osoby, z którymi nie jesteście znajomymi i nie macie wspólnych kontaktów (znajomi, znajomych, znajomych). LinkedIn podpowiada także kandydatury np. innych potencjalnie zainteresowanych kandydatów z podobnymi umiejętnościami oraz do osób, z którymi kontaktowałeś się wcześniej.
Konto Business
Jakie benefity daje profil skierowany do przedsiębiorców czyli konto business Oferuje podobnie jak w przypadku konta kariery – dostęp do kursów. A także porównywarki, która pozwoli Ci określić, jak wypadasz na tle konkurencji – innych przedsiębiorstw. Do Twojej dyspozycji jest również panel career insights, gdzie możesz porównywać widełki wynagrodzeń, wyszukiwać osoby do 3. stopnia kontaktów. Dla konta business została udostępniona pula 15 wiadomości e-mail do osób spoza sieci.
Sales navigator
Ostatnim dostępnym rodzajem kont płatnych jest sales navigator, służy do poszerzania i zwiększania sprzedaży. Kierowany jest do działów sprzedaży, udostępnia dostęp do zakładki z zaawansowaną analityką. Podobnie jak poprzednie profile pozwala na sprawdzenie, kto przeglądał nasz profil do 90 dni wstecz oraz umożliwia wysyłanie 20 e-maili w miesiącu do osób spoza naszej grupy kontaktów.
Rodzaje wiadomości na Linkedinie. Wiadomości InMail. Co pisać, a czego lepiej unikać?
Typów wiadomości mamy 4: inmail, wiadomość z notatką do zaproszenia, wiadomość po przyjęciu zaproszenia oraz tzw. followup.
Zaczynając od pierwszej z wymienionych czyli inmail – jest to wiadomość kierowana do kandydata na skrzynkę e-mail. Jeśli wysyłasz wiadomość do osoby, którą posiadasz w kontaktach, będzie ona darmowa. Jednak jeśli będzie to ktoś spoza sieci, liczba dostępnych kredytów będzie malała. Wiadomość InMail składa się z tytułu, treści oraz call to action (czyli nawoływania do działania).
Zaczynając od tytułu – powinien on być maksymalnie krótki, zawierać do 10 słów, czyli mniej niż 200 znaków. Po drugie, musi być konkretny, ma pokazać odbiorcy to, czego od niego oczekujesz. Najlepiej jest przejrzeć profil kandydata i dostosować tytuł pod niego, np. do jego publikacji. Dobrze, aby był także nietypowy, od razu rzucał się w oczy wśród innych wiadomości.
Przechodząc do treści, warto aby była krótka i zwięzła, przedstaw swój cel, opisz co łączy Cię z kandydatem. Zainteresowało Cię coś na jego profilu, również tym się zajmujesz? Podziel się doświadczeniami, wspólnymi kontaktami lub zainteresowaniami. Ważne jest, aby być w tym wszystkim sobą, dobierać słowa, które pokażą jakim jesteś człowiekiem. Okaż także zainteresowanie osiągnięciami odbiorcy. Pamiętaj, aby nie wklejać od razu pełnego opisu lub linku do oferty. E-mail przez to będzie zbyt długi i jest mała szansa, że zainteresujesz w ten sposób kandydata. Wypunktuj to, co jest najważniejsze.
Zastosuj call to action. Zaproponuj kandydatowi kontakt, jeśli będzie chciał uzyskać więcej informacji. Możesz sam/a poprosić o podanie numeru lub zostawić link do kalendarza, aby umówić się na rozmowę odnośnie szczegółów oferty. Jeśli propozycja nie odpowiadałaby danej osobie – zapytaj czego szuka, co go interesuje, może dzięki temu za jakiś czas wróci lub Ty będziesz w stanie zaoferować mu inne stanowisko. Warto także poprosić o rekomendacje, może zna kogoś, kto wpasowałby się perfekcyjnie i szuka pracy na danym stanowisku czy w danej branży, w której rekrutujesz.
Jakie są jeszcze inne rodzaje wiadomości na LinkedIn, za pomocą których możesz dotrzeć do kandydatów?
Wiadomość z notatką do zaproszenia to bardzo krótka forma, którą warto dołączyć podczas zapraszania do sieci kontaktów. Jest to konkretny, zwięzły komunikat, informujący daną osobę, dlaczego wysłaliśmy zaproszenie. Dobrze jest uwzględnić informację o celu zaproszenia, bądź nawiązać do sytuacji, w której miało miejsce Wasze spotkanie.
Następna jest wiadomość po przyjęciu zaproszenia, jest swego rodzaju podziękowaniem za przyjęcie do sieci kontaktów, to opisanie powodu wysłania wiadomości oraz treść właściwa. Możesz w niej odwołać się na przykład do konkretnych publikacji kandydata np. Zainteresował mnie Twój wpis na temat…. Jeśli dana osoba była np. prelegentem, prowadziła webinar itd. – W takim przypadku wspomnij o ciekawej prelekcji, spotkaniu osobistym. Ważne jest pokazanie, że interesuje Cię dana osoba oraz opisanie swojej propozycji. Na zakończenie dodaj call to action, aby uzyskać odpowiedź zwrotną. Coś w klimacie: Czy byłbyś zainteresowany poznaniem większej ilości szczegółów?Jeśli tak to daj znać!
Ostatnim rodzajem wiadomości, są tzw. followup, najczęściej stosowane w sprzedaży, ale nie tylko. Jest to przypomnienie się z danym tematem, w sytuacji gdy nie dostaliśmy odpowiedzi na wcześniejszego e-maila. Czy warto je pisać? Oczywiście! Zdarza się, że wiadomość po prostu umknie pośród innych maili. Weź pod uwagę, że z kandydatem kontaktuje się wiele osób, dlatego takie sytuacje mogą się zdarzyć. Tym bardziej warto przypomnieć się przy pomocy follow-up’u.
Kiedy pisać e-maile followup?
Tak naprawdę uzależnione jest to od terminów, w których wysłana została wiadomość do kandydata. Czy był to dzień wolny, wakacje, weekend, święto, końcówka tygodnia – wtedy najczęściej sprawdzanie skrzynek jest ograniczone. Na odpowiedź warto poczekać do końca danej przerwy, czy nawet 48h po jej zakończeniu. Po tym czasie, jak najbardziej można wysłać wiadomość przypominającą. Będzie to na przykład: Nie otrzymałam żadnej reakcji na wysłaną wiadomość – czy dotarła ona do Pana? Lub: Chcę dodać, że zmieniły się warunki i oferta wygląda teraz w następujący sposób…
Podsumowanie, dobre praktyki w pisaniu wiadomości
Pamiętaj o personalizacji zaproszeń oraz wiadomości, które wysyłasz. Niech kandydat ma odczucie, że nie jest to masowe zaproszenie. Zanim zdecydujesz się je wysłać, na początek przejrzyj profil danej osoby. W szczególności zwróć uwagę na zakładkę “podsumowanie”, znajdziesz tam mnóstwo przydatnych informacji, które możesz wykorzystać przy personalizacji wiadomości. Gdy już wysyłasz zaproszenie – nie umieszczaj w nim informacji sprzedażowych. Zamieszczenie ich może skutkować brakiem zaakceptowania zaproszenia, zignorowaniem go. Zbyt osobiste wiadomości także nie będą dobrym pomysłem. Skup się na konkretach, aby wiadomość nie była za długa. Gdy kandydat wyświetlił Twój profil, i chcesz go zaprosić, nie pisz: Cześć, zauważyłam, że wyświetliłeś mój profil… Podobnie z domyślną treścią zaproszenia, unikaj jej. To nie odniesie oczekiwanego rezultatu. Jeśli chcesz już od pierwszej wiadomości budować dobre relacje z osobą, do której piszesz, nie zaczynaj od zwracania się na “Ty”. Bezpieczniej będzie w pierwszej wiadomości napisać Pan/i, a następnie dopytać o zmianę formy. Zastanów się, jaka wiadomość zainteresowałaby Ciebie. Zastanów się, jaka wiadomość Ciebie by zainteresowała i którą byś otworzył. Po drugiej stronie jest przede wszystkim człowiek, dlatego – pisz takie wiadomości, jakie Ty chciałbyś dostawać.