Idealnie dopasowany Kandydat to największe wyzwanie dla każdego rekrutera. Gdy odpowiednia osoba dołączy do procesu rekrutacji, przejdzie wszystkie etapy i pracodawca złoży propozycję zatrudnienia, następuje ważne pytanie: czy jest Pan/Pani zainteresowany/a przyjęciem oferty pracy? Niestety, aż 1/3 Kandydatów rezygnuje z procesu właśnie w tym momencie. Na co zwracają uwagę przy podjęciu decyzji o przyjęciu lub odrzucenie oferty pracy? Poznaj 5 powodów, które są dla Kandydatów kluczowe w tej kwestii.
Powody odrzucenia oferty pracy – na co zwrócić uwagę?
1. Sprawny proces rekrutacyjny
Najprościej mówiąc: im mniej etapów, tym lepiej! Prosty, przejrzysty i dynamiczny proces rekrutacyjny to jeden z najważniejszych czynników, który ma pozytywny wpływ Kandydata na decyzję o przyjęciu oferty. Rekrutacje prowadzone w ten sposób już od początku pokazują Kandydatowi, że firma, do której zaaplikował, to dobry pracodawca, dotrzymujący ustalonych terminów. W momencie, gdy rekrutacja przedłuża się, pojawiają się kolejne, niezapowiedziane wcześniej etapy czy zadania rekrutacyjne, a na feedback trzeba czekać dłużej, niż było ustalone na początku, Kandydat najprawdopodobniej straci zainteresowanie firmą. A wtedy nawet, jeśli otrzyma atrakcyjną ofertę, może odrzucić ją właśnie ze względu na niezadowalający proces rekrutacyjny.
2. Komunikacja jest kluczem
Relacja Rekruter-Kandydat powinna opierać się na szczerej komunikacji już od pierwszego kontaktu. Oczekiwania względem przyszłego pracownika, jego rola w zespole, kultura organizacji, do której zaaplikował czy wartości – im więcej informacji o ofercie kandydat otrzyma na początku rekrutacji, tym lepiej. Podobnie w dalszej części procesu – jeśli któryś etap przedłuża się lub następuje nieoczekiwana zmiana, rekruter powinien jak najszybciej poinformować o tym kandydata. Dlaczego? Dezinformacja lub brak feedbacku ze strony rekrutera negatywnie wpływa na candidate experience i w efekcie na decyzję o podjęciu współpracy. Odpowiednia komunikacja jest niezwykle ważna w każdym procesie rekrutacyjnym, niezależnie od branży czy stanowiska.
3. Oferta dopasowana do oczekiwań
Zmiana pracy wiąże się z dużym stresem i nierzadko z wyjściem ze strefy komfortu. Dlatego im bardziej firmie zależy na pozyskaniu danego Kandydata, tym lepiej powinna dopasować swoją ofertę do jego oczekiwań i potrzeb. Aby to zrobić, należy przede wszystkim poznać Kandydata, dowiedzieć się, jakie są jego motywacje i dlaczego chce zmienić pracę. Dzięki temu firma będzie mogła przygotować spersonalizowaną ofertę pracy i warto wyróżnić to, co dla konkretnego Kandydata będzie istotne. Być może jest młodym rodzicem i darmowe przedszkole okaże się dla niego kluczowym benefitem? Albo ma dużą rodzinę i zależy mu na tym, by mieć dostęp do rozbudowanego pakietu opieki zdrowotnej? Żyjemy w czasach personalizacji i tyczy się to również rynku pracy – jeśli pracodawca odpowiednio dostosuje ofertę do Kandydata, istnieje większa szansa, że jego decyzja o podjęciu współpracy będzie pozytywna.
4. Ciekawy zakres obowiązków
Czy Kandydat zwraca uwagę jedynie na oferowane benefity i wynagrodzenie? Odpowiedź brzmi: nie. Możliwość rozwoju to dla wielu osób najważniejszy motywator do zmiany pracy. Ciekawy zakres obowiązków z pewnością zainteresuje Twojego Kandydata. Tym bardziej warto podkreślić ten element nie tylko podczas rozmowy rekrutacyjnej, lecz także w momencie składania oferty. W ten sposób pracodawca pokazuje, że firma, którą reprezentuje to nowoczesne środowisko pracy, gdzie jest szansa na realizację interesujących projektów, zdobywanie cennego doświadczenia i rozwój kompetencji. To duża wartość dla Kandydatów i zachęta do tego, by rozpocząć w takim miejscu pracę.
5. Przestawienie ścieżki kariery
Transparentne ścieżki kariery w firmie to znak rozpoznawczy współczesnych organizacji i jeden z kluczowych powodów, dla których Kandydat może pozytywnie odpowiedzieć na ofertę zatrudnienia. Już w trakcie rekrutacji warto poruszyć ten temat i przedstawić nie tylko, jak będzie wyglądał onboarding i pierwsze kroki nowej osoby w firmie, lecz także możliwości rozwoju w dłuższej perspektywie. Kandydat dzięki temu zna ścieżkę kariery i wie dokładnie, jakie perspektywy czekają go w danej organizacji. Jeśli dodatkowo te elementy są zbieżne z jego oczekiwaniami w kontekście rozwoju, tym lepiej wpłyną na decyzję o rozpoczęciu współpracy.
Poznaj historię firm, którym pomogliśmy znaleźć najlepszych kandydatów do pracy!
Jakie kryteria wpływają na przyjęcie pracy?
Atrakcyjne warunki pracy to za mało, by przekonać Kandydata do przyjęcia oferty pracy. Sprawna rekrutacja, szczera komunikacja, dobrze przygotowana, spersonalizowana pod kątem oczekiwań oferta pracy, a także perspektywa ciekawych obowiązków i jasna ścieżka kariery – zadbaj o te kwestie, by mieć pewność, że zatrudnisz Kandydata, na którym Ci zależy. A przy tym zadbasz o pozytywny candidate experience i dobry wizerunek pracodawcy.