Branża TSL czy transport, spedycja i logistyka ma za sobą trudny czas pandemii, który wstrzymał wiele transportów i zamroził możliwość szybkiego pokonywania granic. Mimo licznych wyzwań, analitycy biznesowi wskazują, że odbicie w popycie nastąpi jeszcze w tym roku i będzie kontynuowane w latach kolejnych. Wcześniej, bo w 2019 r. polscy przewoźnicy objęli pozycję lidera w Unii Europejskiej pod względem wykonanej pracy przewozowej. Wzrosło również znaczenie regionu Europy Środkowo-Wschodniej w branży TSL. Według danych GUS, zatrudnienie w sektorze wzrosło o 2,3 proc. r/r w okresie od stycznia do lipca 2020 roku.
Czym zajmuje się Spedytor?
Spedytor to osoba, która planuje transport towarów lub osób, tak aby był to proces efektywny i bezpieczny. Na czym polega praca Spedytora? Przedstawiamy jego typowe obowiązki:
-> koordynowanie transportu produktów lub osób – jest to cały proces działań, które należy wykonać, aby transport został przeprowadzony w sposób bezpieczny i terminowy
-> monitorowanie obsługiwanych zleceń – do czynników, które należy monitorować należy m.in. etap procesu (załadunek, rozładunek, przesyłka w trasie) i czas realizacji danego etapu
-> obsługa i komunikacja ze zleceniodawcą – Spedytor jest w stałym i systematycznym kontakcie ze zleceniodawcą, tak aby na bieżąco informować o procesie, ale też reagować na zmiany i wyzwania, które w trakcie transportu mogą się wydarzyć.
-> pozyskiwanie nowych klientów – może być to jedno z zadań, o ile nie został wyznaczony zespół ds. nowych klientów
-> pozyskiwanie nowych przewoźników – może być to jedno z zadań, o ile nie został wyznaczony zespół ds. nowych przewoźników
-> bezpośrednia współpraca z przewoźnikami, w tym np. negocjowanie stawek transportowych
-> nadzór nad rentownością zleceń transportowych – rentowność to jeden z bardziej istotnych elementów procesu, który należy monitorować.
Tak, jak zauważyłeś, działania Spedytora to całościowy proces transportu od otrzymania zamówienia od klienta, poprzez wybranie odpowiedniego przewoźnika i monitorowanie parametrów procesu aż po dostarczenie przesyłki do klienta. W zależności od tego jaką gałęzią spedycji się zajmiesz, będziesz dodatkowo musiał przyswoić wiedzę z danego zakresu np. prawa lotniczego czy międzynarodowego w transporcie.
Kluczowe czynniki w zatrudnieniu w branży TSL
Mimo, że wiedza związana z transportem i spedycją jest dość rozległa, to coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie Kandydatów bez doświadczenia i skierowaniu ich na odpowiednie kursy czy szkolenia. Część firm sama prowadzi 2 tygodniowe lub miesięczne programy szkoleniowe, tak aby nowi pracownicy mogli poznać i usystematyzować swoją wiedzę związaną ze spedycją. Jeśli nie doświadczenie, to jakie umiejętności i kompetencje będą działały na Twoją korzyść:
-> znajomość języków obcych, a minimalnie języka angielskiego na poziomie komunikatywnym. Spedycja to dość międzynarodowa specjalizacja – większość ofert pracy dotyczy spedycji międzynarodowych, co wymaga od Ciebie dobrego przygotowania do współpracy z klientami. Umiejętność swobodnego porozumiewania się w języku obcym to absolutne minimum aby przystępować do rekrutacji na stanowisko Spedytora. przed rozmową rekrutacyjną przygotuj się na to, że będziesz musiał odpowiedzieć na kilka pytań w tym języku.
-> obsługa klienta – jednym z codziennych zadań na stanowisku Spedytora jest współpraca z klientem. Będziesz codziennie kontaktował się z wybranymi klientami, aby ustalić z nimi transport, zaplanować działania lub zamknąć proces spedycji. Umiejętność komunikacji z klientem i dobra obsługa klienta to coś na co Rekruter możesz szczególnie zwrócić swoją uwagę. Jeśli posiadasz doświadczenie w obsłudze klienta biznesowego to jest to jeden z ważniejszych punktów, które należy dołączyć do CV.
-> planowanie – optymalne zaplanowanie działań transportowych to połowa sukcesu. Często oprócz planowania działań, które mają być po kolei realizowane, należy np. zaplanować trasę przejazdu i budżet. W proces transportu nie ma miejsca na spontaniczne działania, należy wszystko dokładnie przemyśleć i zaplanować, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia i strat w transporcie. Przypomnij sobie wszystkie działania związane z planowaniem, aby móc je przedstawić podczas rozmowy rekrutacyjnej
-> negocjacje – to coś z czym będziesz spotykać się na co dzień – klienci będą oczekiwać jak najszybszego i jak najtańszego transportu, a przewoźnicy jak najwyższej zapłaty za swoje usługi. Musisz nauczyć się negocjować z jedną jak i z drugą grupą, tak aby skutecznie przeprowadzić proces transportu. Negocjacje to jedna z najważniejszych umiejętności w każdej branży – należy uczyć jej się i doskonalić swoje umiejętności w negocjacjach
Zanim przystąpisz do rozmów rekrutacyjnych z potencjalnymi pracodawcami – przeglądnij powyższe punkty, potraktuj je jako porady dla początkującego spedytora na czym warto się skupić i przeanalizuj oczekiwania z oferty pracy. Na tej podstawie możesz przygotować sobie listę zadań/obowiązków, które realizowałeć wcześniej, i które mogą wpłynąć na pozytywne rozpatrzenie twojej aplikacji. Zastanów się nad konkretnymi przykładami, które możesz przedstawić Rekruterom podczas rozmowy. Zastanów się co dane zadanie cię nauczyło i jakie wyciągnąłeś wnioski na przyszłość.
Ścieżka kariery
Kandydaci nie posiadający doświadczenia najczęściej rozpoczynają swoją ścieżkę zawodową od roli Asystenta Spedytora lub Młodszego Spedytora. Na tym stanowisku najczęściej otrzymujesz szkolenia wdrażające do pracy i możesz uczyć się pod okiem doświadczonego pracownika w jaki sposób najlepiej przeprowadzać proces Spedycji. Wraz z nabyciem doświadczenia i umiejętności możesz awansować na stanowisko Samodzielnego Spedytora lub Starszego Spedytora.
W zależności od twoich predyspozycji i ambicji możesz zostać wysokiej klasy specjalistą w roli Spedytora i obsługiwać nowe rynki, ale też możesz awansować do roli Team Leadera dla zespołu Spedytorów. Aby zostać Team Leaderem należy przede wszystkim doskonalić swoje umiejętności w zakresie zarządzania zespołem, projektami oraz motywowaniem pracowników. Na początku warto zacząć od małych kroków – darmowych materiałów, webinarów czy kursów, aby sprawdzić czy zarządzanie zespołem, to coś co będzie dla Ciebie. Jeśli tak, to warto o swoim rozwoju i możliwości awansu porozmawiać z przełożonym, który wskaże Ci jakie kroki należy zrobić, aby awansować na stanowisko Team Leadera. Część pracodawców może zaoferować Ci szkolenia, które już posiadają lub może zaoferować Ci współfinansowanie droższych kursów lub szkoleń.
Trendy w branży TSL
Rozwój technologiczny przyspiesza z roku na rok usprawniając wiele procesów związanych z logistyką i transportem. Branża TSL, która cały czas się rozwija i zmienia i podąża też za trendami światowymi, które pozwolą na rozwój i optymalizację działań w całej branży. Dwa trendy, które znacząco wybijają się na tle innych to Automatyzacja i Sztuczna Inteligencja.
Automatyzacja procesów biznesowych to wykorzystanie botów lub systemów informatycznych, które przejmują powtarzalne zadania, tak aby pracownik mógł zająć się czymś ważniejszym i bardziej skomplikowanym. Aby automatyzacja procesów była skuteczna należy zidentyfikować jakie są kroki w procesie spedycji, następnie należy wyselekcjonować te etapy, które są standardowe i powtarzalne dla tego procesu – może to być np. informacja o otrzymaniu zamówienia, wysyłka faktury czy powiadomienia na kolejnych etapach transportu wysyłane do klienta. Jeśli wspieramy się automatyzacją, to pracownik może w tym czasie zająć się działaniami, które wymagają większego zaangażowania i są bardziej zaawansowane, a co najważniejsze wnoszą wartość dodaną dla klienta.
Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować całą branżę – począwszy od wyznaczenia odpowiedniej trasy, przeliczenie godzin postoju dla kierowców po ciężarówki bez kierowców. Sztuczna inteligencja może na bardzo dużą skalę ułatwić pracę w Spedycji – bo wpisując konkretne parametry może w dużo szybszy sposób zaplanować wszystkie działania, czas realizacji i wspierać kierowcę na każdym etapie transportu. To człowiek zawsze będzie miał ostatnie słowo, ale narzędzia wspierające, które na podstawie kilku danych są w stanie podać najlepsze rozwiązania mocno wspierają efektywność w pracy każdego Spedytora.
Automatyzacja i sztuczna inteligencja nie spowoduje zwolnień w działach Spedycji, jedynie przekieruje działania pracowników z monotonnych i powtarzalnych na bardziej skomplikowane i zaawansowane. Należy traktować te narzędzia jako wsparcie w pracy, które wzmacnia efektywność całego zespołu.