Ostatni kwartał w roku to dla wielu firm czas na zaplanowanie budżetu rekrutacyjnego na następny rok. Ostatni kryzys gospodarczy zmusił wiele firm do cięcia oraz optymalizacji kosztów. Jak skutecznie zaplanować budżet? W co inwestować, a z czego zrezygnować? We wpisie dowiesz się, na co zwrócić uwagę, podczas planowania budżetu na 2024 rok oraz w jaki sposób optymalizować koszty rekrutacyjne.
Analiza budżetu i potrzeb
Budżet rekrutacyjny to kilka składowych: wynagrodzenie pracowników działu HR, koszt ogłoszeń zamieszczanych na platformach typu job board, ATS, uczestnictwo w Targach Pracy czy innych wydarzeniach branżowych, usług zewnętrznych agencji rekrutacyjnych, czy employer brandingu. Podczas planowania budżetu ważne są także rozmowy z managerami działów oraz poznanie ich potrzeb rekrutacyjnych, szkoleniowych czy biznesowych.
Aby zoptymalizować koszty, dobrze będzie przeanalizować, które z działań wpływały na realne zyski firmy i opłaciły się, a które mogłyby zostać zamienione na tańsze lub innego rodzaju oraz z których można, bądź warto zrezygnować. Sposobów jest kilka, zmiana systemu ATS, rezygnacja z Targów Pracy, zmiana job boardu na inne narzędzie lub usługę, bądź przeanalizowanie kontraktu z agencją rekrutacyjną. Dobrze jest poszukiwać opcji, które pozwalają na elastyczność.
W sytuacji przedłużającego się kryzysu gospodarczego należy szukać oszczędności, jak również elastycznych rozwiązań, które będzie można dopasować do szybko zmieniającej się sytuacji rynkowej oraz struktury i ograniczeń budżetu. W branży rekrutacyjnej istnieją dziś modele współpracy, dzięki którym można w optymalny sposób dysponować zasobami oraz zarządzać kosztami.
Jak zoptymalizować rekrutację?
Każde źródło pozyskiwania kandydatów ma swoje plusy oraz minusy. Podczas analizy budżetu warto je przeanalizować i wybrać dla swojej organizacji najbardziej efektywne formy dostosowane do potrzeb i możliwości firmowych oraz obecnej sytuacji na rynku pracy.
Job Board
Obecnie większość firm jako źródło spływu kandydatów wykorzystuje portale typu job board. To rozwiązanie o stosunkowo niskim koszcie, posiadające szeroki zasięg, jednak dociera się do kandydatów, tylko aktywnie poszukujących pracy, a większość aplikacji jest niskiej jakości, ponieważ kandydaci są niedopasowani zarówno do oferty, jak i kultury organizacyjnej firmy.
Agencja Rekrutacyjna
Usługa zapewnia wysoką jakość aplikacji, nad którymi pracują doświadczeni rekruterzy w danej branży oraz dostęp do pasywnych kandydatów, jednak jest to rozwiązanie generujące większe koszty, na które nie zawsze firma może sobie pozwolić. Taka współpraca pozwala skrócić proces rekrutacji pracowników oraz jej koszty, za co oczywiście trzeba zapłacić, lecz w wielu przypadkach może się to okazać znacznie tańszym rozwiązaniem niż prowadzenie rekrutacji przez firmę.
Talent Pooling App
To usługa pomiędzy portalem z ogłoszeniami o pracę, a agencją rekrutacyjną, łącząca ich zalety i eliminująca wady. Narzędzie zapewnia niski koszt i szerokie zasięgi, oferując dostęp do kandydatów zarówno aktywnych, jak i pasywnych należących do baz rekruterów, co zapewnia wysoką jakość aplikacji i dopasowanych kandydatów, dzięki poleceniom.
Więcej o sposobie działania Talent Pooling App znajduje się na dedykowanej stronie:
Budżetowanie rekrutacji
Niepewność gospodarcza oraz rosnąca inflacja powodują, że pracodawcy optymalizują koszty. Gwałtowne zmiany na rynku pracy i zmieniające się potrzeby klientów wskazują, jak ważna jest elastyczność oraz zarządzanie zasobami firmy w sposób zrównoważony i zapewniający ciągłość funkcjonowania. Jeśli zastanawiasz się w jaki sposób zoptymalizować budżet rekrutacyjny i które rozwiązania będą najlepsze dla Twojej organizacji, umów się na bezpłatną konsultację.
Umów się: https://talentplace.pl/kontakt/