Wróć do bloga

„Zadzwonimy do pana” - dlaczego wysyłanie CV nie przynosi Ci efektów?

Być może to zdarzyło się właśnie tobie: codziennie przeglądasz setki ogłoszeń, wysyłasz dziesiątki CV, sprawdzasz profile firm, kontaktujesz się z rekruterami… a następnie jedyne co otrzymujesz, to podziękowanie za złożenie aplikacji i obietnicą, że pracodawca odezwie się później.

Brak odzewu na CV - jak zapobiec temu zjawisku?

Każdego dnia notujemy niebagatelny wzrost liczby aplikacji na otwarte obecnie stanowiska - przy takim ich natężeniu nie ma możliwości zaproszenia wszystkich do procesu rekrutacji. Co jednak powinieneś zrobić, aby już nigdy nie otrzymać informacji „Zadzwonimy do Pana”?

Brak przywiązania uwagi do wyglądu CV

CV to jedyny dokument aplikacyjny, na którego podstawie rekruter podejmuje decyzję o zaproszeniu Cię do kolejnego etapu procesu rekrutacji. Jak chciałbyś być zapamiętany przez rekrutera? Jaki efekt da przesłanie zdjęcia zmiętej kartki papieru (tak, takie CV też otrzymywałam)? Podejrzewam, że jeśli to czytasz, to chcesz podejść profesjonalnie do dokumentu i przygotować go w konkretnej strukturze. Uporządkowany, ułożony chronologicznie dokument aplikacyjny to Twoja najlepsza wizytówka. Zadbaj o każdy jej detal, a możliwe że problem ze znalezieniem pracy zniknie szybciej niż możesz to sobie wyobrazić!

Pamiętaj również o formacie, w jakim zapisujesz swoje CV - powinien być to format .pdf, który otworzyć można na każdym urządzeniu. Niestety - inne formaty mogą się otworzyć niepoprawnie lub w ogóle - a przy dużej liczbie aplikacji, rekruter może pominąć Twoje CV, ponieważ ma wiele innych aplikacji, które nie wymagają dodatkowego wysiłku w ich otworzeniu.

Jedno CV do wszystkich procesów

Dokumenty aplikacyjne, w tym CV powinno być tworzone indywidualne do każdego procesu rekrutacji. Porównaj sekcje wymagania w ofercie pracy z tym jak przedstawiasz swoje doświadczenie i umiejętności w danej dziedzinie. Wiem, że ten proces jest pracochłonny, ale warto pokazać, że naprawdę zależy ci na zatrudnieniu. Nie oznacza to, że musisz zmieniać całego CV! Wystarczy skorygować kilka kluczowych punktów:

  • Zmieniaj nazwę stanowiska i nazwę firmy, do której składasz aplikację. Choć może się to wydać oczywiste, łatwo o tym zapomnieć.
  • Stwórz na początku CV sekcję „najważniejsze informacje” i wypunktuj w niej informacje, które są zbieżne z wymaganiami w ogłoszeniu i twoim doświadczeniem lub umiejętnościami.
  • Pogrub w CV informacje najważniejsze z perspektywy danego stanowiska - np. gdy aplikujemy na stanowisko związane ze sprzedażą w sektorze B2B, a ty posiadasz doświadczenie zarówno w B2B jak i B2C - to wyróżnij informacje związane ze sprzedażą w obszarze B2B.


Te trzy elementy, wprowadzone do Twojego CV sprawią, że już na pierwszy rzut oka rekruter znajdzie informacje, na których najbardziej mu zależy. To znacznie zmniejszy prawdopodobieństwo braku odzewu na CV i będziesz mógł liczyć na zaproszenie do kolejnego etapu rekrutacji!

Brak mierzenia skuteczności CV

Przygotuj kilka wersji swojego CV i mierz jego skuteczność. Wystarczy przygotować prostą tabelę, w której będziesz zapisywać link do ogłoszenia (ewentualnie nazwę stanowiska i firmy) oraz informację, która wersja CV została przesłana do danej firmy.

Jakie wersje CV przygotować? Na pewno warto przetestować CV o różnej strukturze - jednokartkowe oraz wielokartkowe - tak, aby sprawdzić jak najbardziej różnorodne dokumenty aplikacyjne. Następnie sprawdź, jaki jest tzw. response rate - czyli współczynnik odpowiedzi na każdą z wersji CV. Gdy uda ci się określić, która wersja jest najskuteczniejsza, staraj się wykorzystywać ją możliwie najczęściej.

Oczywiście - takie testy należy prowadzić cyklicznie i nie zatrzymywać się na jednej wersji - warto prowadzić kolejne pomiary. Brak odzewu na CV może pomóc Ci wytypować najlepszą wersję dokumentu.

Kontakt z Rekruterem

W momencie, w którym aplikujesz przez stronę danego pracodawcy lub agencji rekrutacyjnej, otrzymujesz mailowe potwierdzenie złożenia aplikacji. To może być dla ciebie punkt kontaktu w momencie, gdy nie otrzymasz informacji zwrotnej na Twoją aplikację. Jeśli potwierdzenie nie zostało dostarczone mailowo - możesz spróbować znaleźć rekrutera z danej firmy za pomocą LinkedIn lub bezpośrednio na stronie firmy. Kontakt zawsze warto nawiązać - wtedy możesz nie tylko poznać status swojej rekrutacji, ale też zapytać o feedback dotyczący złożonej aplikacji.

Problem ze znalezieniem pracy - podsumowanie

Pamiętaj! Testuj CV, kontaktuj się z rekruterami i sprawdzaj, co działa. Powielaj tylko działające schematy! I co najważniejsze - nie poddawaj się w dążeniu do celu, a z pewnością zażegnasz problem ze znalezieniem pracy!

Polecamy Ci sprawdzić także wpis, w którym opisujemy jak wygląda rekrutacja talentów w IT.



Autor: Magdalena Kolasa