Wróć do bloga

Pozyskiwanie kandydatów pasywnych w IT, czyli jak wyławiać talenty?

Branża informatyczna jest niezwykle szybko rozwijającym się sektorem. Wiąże się to z tym, że wśród firm w nim działających stale zwiększa się popyt na nowych kandydatów. W połączeniu z niedoborem talentów skutkuje to efektem, który obserwujemy od kilku lat - specjaliści IT dzięki swojej pozycji rynkowej otrzymują atrakcyjniejsze warunki współpracy niż eksperci działający w innych gałęziach gospodarki. Pozyskanie wykwalifikowanych pracowników może być trudne, gdy niewielu kandydatów poszukuje pracy aktywnie. Rozwiązaniem poszukiwanie talentów w IT wśród kandydatów pasywnych na rynku - jeśli zrobimy to umiejętnie, to możliwym stanie się uzupełnienie wszelkich deficytów kadrowych w firmie i obsadzenie otwartych stanowisk najlepszymi kandydatami z branży IT. Jak zatem powinny wyglądać poszukiwanie talentów w IT?

Czy rekrutacja talentów w IT różni się od innych rekrutacji?

Na początek skoncentrujmy się na fakcie, że rekrutacja talentów w IT odbiega nieco od rekrutacji realizowanych w innych branżach - zwłaszcza przez wspomnianą powyżej pasywność kandydatów. Ofert pracy w IT jest na rynku mnóstwo, wykwalifikowani kandydaci dostają nawet kilkanaście propozycji dziennie od rekruterów. Rzecz jasna zdarzają się kandydaci, którzy obecnie zakończyli projekt, rozglądają się za nowymi wyzwaniami bądź poszukują zmiany. Jeżeli chodzi jednak o ogólne tendencje w branży, to zazwyczaj koniecznym będzie dotrzeć z ofertą pracy bezpośrednio do interesujących specjalistów. Nie aplikują oni aktywnie na ogłoszenia, mają dobre warunki pracy i tylko naprawdę ciekawa propozycja jest w stanie zwrócić ich uwagę. Co ważne - wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów z branży IT, na rynku wciąż panuje deficyt kandydatów, przez co dotarcie do interesującego specjalisty i zwrócenie jego uwagi na propozycję pracy to nie lada wyzwanie.

W rekrutacji talentów w IT liczą się przede wszystkim dwie rzeczy - system poleceń i mocno rozwinięta sieć kontaktów osoby rekrutującej. Budowanie pozytywnej relacji z kandydatami jest kluczem do potencjalnej współpracy - jeśli nie z tym kandydatem, to z jego znajomymi w przyszłości. Jeśli kandydat wie, że dany rekruter jest osobą godną zaufania, chętnie podsyła aplikacje swoich znajomych. Warto zauważyć, że w branży IT pracodawcy niemal nigdy nie wymagają od kandydatów listu motywacyjnego - bardziej liczą się realne kwalifikacje, możliwe do potwierdzenia doświadczeniem, umiejętnościami, portfolio zrealizowanych projektów, czy też wykonaniem zadania rekrutacyjnego dla firmy. To sprawia, że w kontekście prowadzenia procesów rekrutacyjnych, branża IT słynie ze swojej pragmatyczności i koncentracji na kompetencjach technicznych. Jakie metody wyszukiwania kandydatów do IT są najbardziej skuteczne?

Fundamentalnym działaniem będą bezpośrednie poszukiwanie talentów w IT. Najbardziej popularnym portalem jest portal Linkedin - swoje profile zawodowe ma tam najwięcej kandydatów. LinkedIn to jednak nie koniec - podobne rezultaty można osiągnąć przez GoldenLine, gdzie wciąż można dotrzeć do ciekawych kandydatów. Sourcing warto przeprowadzić też na GitHub lub StackOverflow - można tam od razu zapoznać się z repozytoriami interesujących specjalistów. Do IT niejednokrotnie poszukuje się osób, które poza znajomością dosyć standardowego w branży języka angielskiego, muszą znać też inne języki, np. niemiecki. Wtedy cennym źródłem specjalistów staje się Xing. Kandydatów można znaleźć także na Facebooku, a jeśli jesteśmy naprawdę zdeterminowani - nawet Wykop lub Reddit mogą być miejscami poszukiwań.

Kolejną metodą, którą warto wykorzystywać w działaniach jest Google X-ray search. Wykorzystując efektywną analizę zasobów portali oraz stron to rozwiązanie pozwala dotrzeć do kandydatów pasywnych, spełniających wymagania oferty. Do sprawnego i efektywnego przeprowadzenia rekrutacji, rekruter poszukujący specjalistów powinien mieć opanowany boolean search. Pozwala on na zawężenie wyników wyszukiwania do osób o najtrafniejszych kompetencjach. Jeśli ma się możliwość uczestnictwa w eventach technologicznych, wielu ciekawych kandydatów można poznać networkując na przykład na hackatonach.

Jak komunikować się z kandydatami IT?

W celu efektywnej komunikacji ze specjalistami z branży IT w pierwszej kolejności należy pamiętać, że kandydaci cenią sobie, gdy osoba rekrutująca jest merytorycznym partnerem do rozmowy. Nie wymaga to mocnej znajomości określonych technologii ani zaplecza technologicznego. Wystarczy, aby konsultant miał rozeznanie w technologiach, rozróżniał narzędzia oraz języki programowania i rozumiał profil stanowiska. Legendarne już „Java a JavaScript” to dziś fundamentalna wiedza - rekruter IT powinien mieć ogólną wiedzę na temat tego, co jest językiem, a co frameworkiem, jakie są różnice między stanowiskami developerskimi, testerskimi, czy też związanymi z architekturą. Rozmawianie z kandydatami udowadniając, że wiesz, o czym mówisz, jest podstawą - kandydat na braku wiedzy przyłapie cię od razu. Przy kontaktowaniu się poprzez wiadomości pamiętaj o zawieraniu konkretnych informacji już w pierwszej wiadomości do kandydata. Kandydaci techniczni zazwyczaj nie są zwolennikami przedstawiania szczegółów oferty wyłącznie drogą telefoniczną, wolą mieć możliwość zapoznania się z przesłaną ofertą na spokojnie w wolnej chwili i mieć dostęp do szczegółów od razu. Dotrzymuj umówionych terminów na kontakt mailowy, telefoniczny oraz na feedback – dla kandydatów informacja zwrotna o przebiegu rekrutacji jest bardzo ważna, a czas gra ogromną rolę na rynku pracownika. Pokaż kandydatom, że mają do czynienia z profesjonalistą, a odwdzięczą się tym samym.

Zewnętrzne wsparcie rekrutacyjne

W przypadku niektórych rekrutacji warto skorzystać ze wsparcia profesjonalistów. Jeśli chodzi o branżę IT, najbardziej skutecznym modelem rekrutacji jest crowdstaffing, czyli rekrutacja przez społeczność. W Polsce pionierem tej formy rekrutacji jest Talent Place, które ma już ponad 4 lata doświadczenia w docieraniu do najlepszych pasywnych kandydatów na rynku. Jest to zdalna społeczność ekspertów HR, wyspecjalizowanych w różnorodnych branżach - zwłaszcza w IT. Zlecane projekty realizowane są przez rekruterów dedykowanych danemu projektowi, mających doświadczenie w danym profilu, znających dobrze branżę, w jakiej poszukują, posiadających obszerną bazę kandydatów. Działając z różnych lokalizacji, bardzo dobrze znają lokalne rynki pracy, oferowane wynagrodzenia i konkurencję. Wiedzą, w jaki sposób prowadzić swoje działania, aby dostarczyć klientom najlepszych kandydatów.

Talent Place skupia się na dobrym zrozumieniu obsadzanego stanowiska - rekruterzy znają kluczowe wymagania techniczne klienta, znają charakterystykę kompetencyjną i starannie realizują strategię sourcingową. Są gotowi do przekazania rzetelnego feedbacku z rynku dotyczącego stanowiska. Kandydaci zweryfikowani i zarekomendowani przez rekrutera Talent Place to osoby starannie wyselekcjonowane z rynku, dopasowane do stanowiska. Ponadto, Talent Place odrzuca powszechny w branży HR model rozliczeniowy oparty o success fee, czyli wynagrodzenie wyłącznie za zatrudnienie kandydata. Z uwagi na to, że rekruterzy są rozliczani nie tylko za zatrudnienia, ale również za rekomendacje (włączenie kandydatów do procesu), są zobowiązani do realizacji projektu, nawet jeżeli jest trudny i dotarcie do odpowiednich specjalistów stanowi duże wyzwanie. Dzięki temu pracodawca ma gwarancję, że proces prowadzony z ramienia Talent Place będzie zakończony sukcesem.

Podsumowanie

Branża IT słynie ze znacznej dynamiki rozwoju, co powoduje zwiększające się zapotrzebowanie na nowych pracowników. Z uwagi na deficyt specjalistów na rynku konieczne są poszukiwania bezpośrednie wśród kandydatów pasywnych. Pozwoli to na zapełnienie braków kadrowych prawdziwymi specjalistami w swojej branży. Rekrutacja talentów w IT różni się od innych rekrutacji, dlatego trzeba pamiętać w niej o właściwej formie kontaktowania się z kandydatami oraz o docieraniu do odpowiednich źródeł ich pozyskiwania. Rekruter korzystający ze specjalistycznych narzędzi, portali i metod, mający odpowiednie rozeznanie technologiczne, budzi zaufanie specjalistów i jest w stanie efektywnie oraz sprawnie realizować procesy rekrutacyjne. Przy docieraniu do najlepszych kandydatów pasywnych na rynku warto skorzystać ze wsparcia doświadczonych rekruterów Talent Place, społeczności zrzeszającej ekspertów HR, znających bardzo dobrze lokalny rynek pracy. Dzięki swojej specjalizacji wiedzą, jak prowadzić działania, aby dotrzeć do najlepszych ekspertów z branży IT, przyspieszając zamykanie procesów rekrutacyjnych u klientów. Mamy nadzieję, że wiesz już jak powinno wyglądać pozyskiwanie kandydatów pasywnych w IT.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat potencjału crowdstaffingu w rekrutacji w branży IT? Wejdź na naszą stronę dedykowaną rekrutacji IT, wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą, aby opowiedzieć, w jaki sposób możemy Cię wesprzeć.

Polecamy sprawdzić także nasz poprzedni wpis, w którym opisujemy problemy na rynku rekrutacji



Autor: Emilia Gromulska