Wróć do bloga

Rekrutacja 2.0 według Talent Place

Rynek rekrutacji od wielu lat działa... w dość podobny sposób. Pojawiają się wprawdzie nowe narzędzia i kanały pozyskiwania kandydatów, a parytet sił między rynkiem pracownika i pracodawcy zmienia się w zależności od sytuacji gospodarczej. Są jednak pewne elementy tej układanki, które od lat są boleśnie niezmienne - jednym z nich jest sposób współpracy i relacje między firmami, a agencjami rekrutacyjnymi. O tym jak Talent Place postanowiło zakwestionować ten wieloletni status quo i jakie problemy na rynku rekrutacji dostrzegamy opowiada Marta Jagosz, Marketing Manager w Talent Place.

Przychodzi firma do agencji… ale tylko gdy nie ma innego wyjścia

Agencje rekrutacyjne to podmioty, które cieszą się złą sławą wśród pracodawców. Wśród najczęstszych zarzutów, które stawiają im firmy, pojawiają się zbyt wysokie ceny, niska jakość dostarczanych rekomendacji, a nawet nagłe zrywanie kontaktu, gdy szanse na opłacalne dokończenie projektu spadają. To z kolei przekłada się bezpośrednio na spadek zaufania pracodawców wobec zewnętrznych dostawców usług HR.

W efekcie firmy często wolą podjąć wysiłek zbudowania wewnętrznego zespołu rekrutacyjnego, który będzie lepiej rozumiał organizację i jej potrzeby, niż zlecić outsorcing rekrutacji kolejnemu zewnętrznemu partnerowi. A to tworzy nowe wyzwania dla pracodawców, m.in.:

  • Koszty zatrudnienia specjalistów - pensja doświadczonego HR Business Partnera może sięgać nawet 20 000 zł miesięcznie. Niewiele firm, zwłaszcza na początkowym etapie wzrostu, decyduje się na taki wydatek. Rekrutację realizują więc mniej doświadczeni HRowcy, managerowie lub nawet członkowie zarządu. Pozorna oszczędność przekłada się jednak na spadek jakości i wydłużenie procesu.
  • Rekrutacja do różnych obszarów - wewnętrzne zespoły rekrutacyjne często specjalizują się w pozyskiwaniu kandydatów dla konkretnego obszaru firmy. Dotyczy to zwłaszcza firm z obszaru IT i software house’ów. Problemy na rynku rekrutacji pojawiają się wtedy, gdy trzeba szybko pozyskać nowego pracownika do działu marketingu, czy administracji, a obecnemu zespołowi HR brakuje szerszego doświadczenia rekrutacyjnego.
  • Skalowalność rekrutacji - firmy w fazie intensywnego wzrostu stają nierzadko przed wyzwaniem nagłego powiększenia swojego zespołu. Zwłaszcza, jeżeli korzystają ze wsparcia inwestorów, którzy oczekują szybkiego skalowania projektu. I tak, zespoły HR, które pozyskiwały wcześniej 2-5 kandydatów miesięcznie, muszą nagle zatrudnić 100 osób w tym samym czasie. A to, okazuje się nie być możliwe.
  • Brak wiedzy i doświadczenia w rekrutacji - zwłaszcza w młodych firmach, poziom wiedzy o skutecznej rekrutacji, onboardingu i retencji pracowników jest niski. Zwiększa to niestety ryzyko niedopasowania kandydatów lub dużej rotacji pracowników, co z kolei przekłada się na straty finansowe.

Mimo tych wyzwań, agencje rekrutacyjne trafiają na koniec rekrutacyjnego łańcucha pokarmowego, a pracodawcy decydują się na ich wsparcie dopiero, gdy znajdą się w sytuacji podbramkowej. Poniżej analizuję i przyglądam się najczęstszym zastrzeżeniom, jakie stawia się agencjom.

Dlaczego outsorcing rekrutacji jest tak drogi?

Decydując się na outsorcing rekrutacji, firma musi rzecz jasna przeprowadzić analizę kosztów. A ta często daje jasną odpowiedź - jednorazowy projekt rekrutacyjny z udziałem zewnętrznej firmy HR może być droższy niż miesięczna pensja etatowego specjalisty niższego szczebla (!). I tu koło się zamyka - decydując się na oszczędność, firma wraca do koncepcji rekrutacji wewnętrznej i rezygnuje z korzyści, które mogłaby dać praca z doświadczonym partnerem.

Dlaczego koszty outsourcingu rekrutacji są tak wysokie? Wynika to przede wszystkim z modelu w jakim pracuje większość agencji, popularnie nazywanego “success fee”. W tłumaczeniu dosłownym “wynagrodzenie za sukces” polega na uiszczeniu opłaty za projekt rekrutacyjny dopiero, gdy dojdzie do zatrudnienia. Można więc powiedzieć, że to taka furtka bezpieczeństwa dla obu stron - płacisz tylko za wyniki prac agencji lub nie płacisz nic, jeśli usługi okazały się nieefektywne.

Taki model pozornie wydaje się bardzo korzystny dla pracodawców (nie płacę dopóki nie dostanę efektów), ale to właśnie on jest przyczyną tak wysokich kosztów rekrutacji. Agencje realizują bowiem większość projektów “na kredyt”, nie mając 100% pewności, że otrzymają za nie wynagrodzenie - projektu może nie udać się zrealizować, może przestać być opłacalny lub pracodawca może nie zaakceptować żadnego kandydata. Dlatego agencje podwyższając koszty prowizji za zatrudnienie niejako zabezpieczają swoje budżety i finansują porażki rekrutacyjne.

Kandydat pozyskany wewnętrznie vs. rekrutowany przez agencję

A co z jakością pozyskanych kandydatów? Wiele firm trwa w przekonaniu, że zewnętrzny partner nie będzie w stanie pozyskać pracownika odpowiednio dopasowanego, lojalnego lub zmotywowanego. I ciężko jest je przekonać, że odpowiednie zrozumienie profilu firmy i dobrze zrealizowany wywiad behawioralny pozwalają na naprawdę trafną weryfikację kandydatów.

Kolejnym argumentem działającym na niekorzyść jest fakt, że agencje rekrutacyjne pracują często na gotowych bazach kandydatów. A to zwiększa ryzyko, że kandydata o danym profilu zwyczajnie nie ma w bazie lub ilość odpowiednich osób jest zbyt mała. W takiej sytuacji, agencja staje przed pytaniem o opłacalność projektu i decyduje, czy i na jaką skalę rozpocząć pozyskiwanie nowych kandydatów innymi kanałami. W efekcie, gdy koszty i ryzyko porażki rekrutacyjnej rosną, zewnętrznym dostawcom rekrutacji często bardziej opłaca się zrezygnować z kontynuacji projektu.

Rekrutacja 2.0 według Talent Place

Od początku swojego funkcjonowania, Talent Place stara się obalać mity rekrutacyjne, a nasz model działania jest żywym zaprzeczeniem problemów wymienionych w pierwszej części artykułu. Aby zrealizować te cele i założenia, od ponad 4 lat operujemy w modelu, który znacząco różni się od sposobu funkcjonowania tradycyjnych agencji rekrutacyjnych.

Głęboko wierzymy, że outsourcing rekrutacji ma sens, o ile działa w odpowiedni sposób. O tym dlaczego warto outsourcować rekrutację pisaliśmy w naszym ostatnim artykule - Kiedy skorzystać z zewnętrznej rekrutacji?.

Realizując projekty rekrutacyjne, kierujemy się czterema podstawowymi założeniami.

1. Rekrutacja powinna: Mieć UCZCIWĄ CENĘ i realną korelację między kosztem i dostarczaną wartością.

Talent Place oferuje swoim klientom korzystniejsze stawki i niższe opłaty prowizyjne niż większość agencji rekrutacyjnych. Jest to możliwe dzięki naszemu modelowi rozliczeniowemu, możliwości współpracy abonamentowej oraz unikalnemu sposobowi realizacji projektów rekrutacyjnych.

  • Model rozliczeniowy - Talent Place pobiera opłatę na dwóch etapach projektu - po udanej rekomendacji oraz po zatrudnieniu. To sprawia, że jakość dostarczanych przez nas rekomendacji jest dla nas najwyższym priorytetem, a co najmniej 1 na 3 rekomendowanych przez nas kandydatów otrzymuje później zatrudnienie. W praktyce ilość kandydatur, które musi rozpatrzyć pracodawca jest mniejsza, a ich jakość jest zdecydowanie wyższa.
  • Współpraca abonamentowa - Talent Place umożliwia swoim klientom współpracę subskrypcyjną. Dzięki stałej, z góry przewidzianej opłacie miesięcznej firma z góry zna koszty pozyskiwania kandydatów, a prowizja za jednorazową rekrutację staje się jeszcze niższa
  • Rekrutacja przez crowdstaffing - to dostęp do społeczności ponad 100 rekruterów o zdywersyfikowanych specjalizacjach. Dzięki tej różnorodności doświadczeń, branż i rozbudowanej sieci kontaktów, potrafimy dotrzeć do unikalnych kandydatów szybciej i taniej. Dodatkowo, nigdy nie działamy wyłącznie w oparciu o “gotowe bazy” - dla każdego projektu uruchamiamy dedykowane, najskuteczniejsze kanały pozyskiwania kandydatów.

2. Rekrutacja powinna: Opierać się o PROSTY I TRANSPARENTNY MODEL, bez kruczków.

Pracując z naszymi klientami stajemy się częścią ich wewnętrznych zespołów. Klient ma szczegółowy wgląd w poszczególne etapy procesu i współpracuje z w pełni dedykowanym Client Success Managerem i zespołem rekruterów stworzonym specjalnie na potrzeby projektu. Na każdym kroku współpracy stawiamy na 100% transparentną komunikację. Umożliwiamy naszym partnerom również korzystanie z naszego systemu ATS, aby mogli śledzić postępy rekrutacji w dowolnej chwili.

3. Rekrutacja powinna: BYĆ EFEKTYWNA I BEZPROBLEMOWA dla klienta, bo czas to najważniejsze aktywo.

Realizując projekty rekrutacyjne, chcemy przede wszystkim odciążyć naszych partnerów. Dlatego skupiamy się na jakości dostarczanych kandydatów w myśl idei, że więcej, wcale nie znaczy lepiej. Wierzymy, że lepsze dopasowanie rekomendacji pomoże klientowi zaoszczędzić czas na weryfikację potencjalnego pracownika. W naszej ofercie na stałe znajdują się również konsultacje ze specjalistami, badania rynku i analizy oferty pracodawcy. Wszystko po to, aby rozwiązać jakiekolwiek potencjalne problemy i wyzwania zanim się pojawią.

Przeczytaj o tym jak skutecznie dostarczamy firmie Credit Agricole nawet 250 kandydatów miesięcznie - Rekrutacja w bankowości Case Study.

4. Rekrutacja powinna: BYĆ JAKOŚCIOWA I INDYWIDUALNA, bo każda firma jest inna.

Wysoka jakość projektów rekrutacyjnych wymaga zwykle indywidualnego podejścia. I takie też oferujemy każdemu z naszych klientów. Dzięki temu, że stajemy się częścią wewnętrznego zespołu klienta, mamy szansę zaproponować mu w pełni dopasowane rozwiązania. Sukces rekrutacji jest wspólnym celem naszym i klienta, dlatego zawsze walczymy do końca o każde zatrudnienie.

Zobacz jak dostosowaliśmy nasze działania aby zatrudnić 40 nowych handlowców w ciągu 3 miesięcy dla naszego klienta z branży OZE - Rekrutacja w branży OZE.

Outsourcing rekrutacji niezależnie od wielkości firmy

Dlaczego więc mówimy o rekrutacji 2.0 akurat teraz? W 2020 roku Talent Place zdecydowało otworzyć swoje działania na firmy z obszaru MŚP i startupy. Do tej pory, nasza oferta była dedykowana głównie dla dużych korporacji, a wśród naszych klientów pojawiały się firmy takie jak ABB, Shell, czy Microsoft. Dziś widzimy jednak, że rekrutacja abonamentowa przez crowdstaffing i współpraca ze społecznością profesjonalnych rekruterów pozwala nam realnie zmieniać oblicze rekrutacji. Outsourcing rekrutacji dostarcza wartość coraz większej ilości firm - niezależnie od ich wielkości i profilu działania.

Nasza praca została już doceniona przez międzynarodowy portal Clutch, który uhonorował nas tytułem Top HR Consultant 2020.

Aby poznać szczegóły naszego procesu oraz porozmawiać o tym jak możemy wesprzeć Twój biznes, skontaktuj się z nami - zapraszamy do zakładki Kontakt.



Autor: Marta Jagosz
Marketing Manager