Crowdstaffing jako jedna z najskuteczniejszych metod prowadzenia efektywnej rekrutacji

Czy istnieje sposób, by zjednoczyć świetnych specjalistów HR z kilku obszarów biznesowych, połączyć ich cele zawodowe, dać szansę na wielotorowy rozwój i jednocześnie cały czas podnosić standardy  rekrutacji dla wielu branż? Odpowiedź brzmi: tak! 

Zawdzięczamy to coraz dynamiczniej rozwijającemu się modelowi zdigitalizowanej rekrutacji jakim jest crowdstaffing. Idea crowdstaffingu znana jest na rynku międzynarodowym od wielu lat, w Polsce pierwsze próby stworzenia ,,społeczności rekruterów” miały miejsce w 2016 roku. Na taki model działania zdecydowała się firma rekrutacyjna Talent Place. Rekrutacja przez społeczność pzowoliła firmie odnieść duży sukces w prowadzonych procesach i zamykać projekty szybko, skutecznie i z najwyższą jakością. Jak działa crowdstaffing i dlaczego jest to najlepsza metoda rekrutacyjna na rynku? 

Crowstaffing – definicja 

Co kryje się pod pojęciem ,,crowdstaffing”? Termin pochodzi z połączenia angielskich słów crowd – „tłum” i sourcing, czyli „pozyskiwanie, zaopatrywanie się”. Oznacza proces, w ramach którego organizacja przeprowadza outsourcing zadań rekrutacyjnych wykonywanych tradycyjnie przez pracowników wewnętrznego działu HR, do zwykle bardzo szerokiej grupy ludzi w formie open call. Crowdstaffing określany jest jako rekrutacja przez społeczność, ponieważ w momencie, gdy współpracująca ze sobą siatka rekruterów otrzyma projekt, łączą oni siły i wspólnie starają się pozyskać najlepszego kandydata do danej roli. Ta metoda rekrutacyjna opiera się przede wszystkim na relacjach i korzystaniu z zasobów wielu baz kandydatów jednocześnie.

Pandemiczne realia i wypracowanie z konieczności wielu nowych, w pełni zdigitalizowanych metod oraz narzędzi pracy uświadomiło klientom agencji rekrutacyjnych, że powierzenie rekrutacji dobrze dobranej grupie zewnętrznych rekruterów pozwala oszczędzić znaczne koszty oraz bezcenny czas, który poświęcał wewnętrzny dział HR na zatrudnienie odpowiednich osób. Ponieważ crowdstaffing charakteryzuje się wysoką skutecznością w krótkim czasie, jest coraz częściej wybierany przez polskie i międzynarodowe firmy. 

Czym charakteryzuje się platforma crowdstaffingowa na przykładzie Talent Place?

Jest kilka cech, którymi wyróżnia się współpraca ze społecznością:

– zawsze ma miejsce weryfikacja zgłoszenia rekrutacyjnego i ocenienie szans na zatrudnienie,

-do jednego projektu jest przypisana liczba rekruterów, 

-zadanie rekrutacyjne powierzane jest wykwalifikowanym rekruterom, specjalistom w danej branży,

– podczas rekrutacji klient jest na bieżąco informowany o każdym etapie i postępach, 

– nad jakością procesu czuwa Client Success Manager,

– wysoka dbałość o candidate experience.

Efekty? 

-oszczędność czasu i finansów,

-dopasowany do potrzeb firmy pakiet wyselekcjonowanych CV,

– pierwsza rekomendacja nawet w 7 dni od rozpoczęcia współpracy. 

Skuteczność modelu opartego o Społeczność Zdalnych Rekruterów

Realizacja projektów rekrutacyjnych przez społeczność zdalnych, wyselekcjonowanych rekruterów, będących specjalistami w swoim obszarze ma wiele plusów. Są to osoby, które dokładnie wiedzą, gdzie i jakimi metodami docierać do najczęściej pasywnych kandydatów (szczególnie w branży IT). Ponadto mają doświadczenie w rekrutowaniu osób z oczekiwanymi kompetencjami oraz dysponują swoim wypracowanym talent pool’em, czyli bazą kandydatów. Dodatkowo społeczności przyświeca idea talent poolingu, czyli polecania najlepszych kandydatów, którym w danym momencie nie mogą zaproponować oczekiwanej roli w innym projekcie.Tym samym rekrutetrzy nie muszą angażować się w dany proces, by ich kandydat mógł brać w nim udział. Jest to czynnik przyspieszający zamykanie projektów rekrutacyjnych nawet tych najtrudniejszych! 

Celem każdego rekrutera należącego do Społeczności Rekruterów Talent Place jest dostarczenie Klientowi jakościowych aplikacji , żeby odciążyć go z licznych działań operacyjnych i maksymalnie skrócić czas pozyskania kandydatów spełniających wszystkie jego oczekiwania.

Wysokie standardy rekrutacyjne, czyli jakie?

Z pewnością przyszłością rekrutacji jest jej jakość. Dlatego wszystkie towarzyszące jej procesy muszą być na najwyższympoziomie. Jest to priorytet dla Społeczności Talent Place. Klient otrzymuje starannie wyselekcjonowanych Kandydatów, standardowo są to trzy rekomendacje specjalistów na jeden placement. Rekruter jest odpowiedzialny za przeprowadzenie sourcingu w bazie kandydatów Talent Place (kilkanaście tysięcy aktywnych profili zawodowych z różnych branż). Dociera również do kandydatów pasywnych metodami direct search, przeprowadza recruiter screen i dopiero przygotowuje rekomendację. Jest ona szczegółowym opisem doświadczenia zawodowego kandydata. 

Za każdą skuteczną rekomendację osoba rekrutująca otrzymuje prowizję. Tym samym wszystkie strony zaangażowane w proces zyskują. Klient nowego specjalistę do swojego zespołu , rekruter pieniądze, zaś wyłowiony kandydat szansę na nową pracę.

Najlepszym wskaźnikiem wysokiej jakości usług outsourcingowych oferowanych przez Społeczność Talent Place jest skuteczność w pozyskiwaniu kandydatów. W lipcu 2022 83 % projektów w lipcu zakończyło się zatrudnieniami. Warto zaznaczyć, że w innych agencjach rekrutacyjnych wskaźnik success fee wynosi średnio między 20 a 30 %! Cel na dostarczenie rekomendacji został zrealizowany w lipcu na poziomie 93 %! Z kolei 10 % wszystkich rekomendacji dostarczonych w lipcu pochodziło z programu poleceń. 

Takie wynikibezpośrednio przekładają się na zadowolenie naszych klientów, satysfakcję rekruterów z dobrze wykonanej pracy i ciągły rozwój Społeczności Talent Place.

Katarzyna Dyrda

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeśli masz konkretne pytania prześlij je do nas przez formularz kontaktowy.

Poznaj nas bliżej

Dołącz do naszej grupy
i bądź na bieżąco
z trendami w HR!

TP_www_BOTTOM_HR

Talent Place jest częścią Everuptive Group, dostawcy skutecznych rozwiązań dla biznesu, działających w oparciu o potencjał Internetu i nowoczesnych technologii.

Masz pytania? kontakt@talentplace.pl