Wróć do bloga

Employee Advocacy w służbie employer brandingu

Employee Advocacy - jak pracownicy mogą wesprzeć Employer Branding

Sytuacja na rynku pracy zmienia się bardzo szybko. W ostatnim roku pracodawcy mierzyli się z dużą niepewnością. Każdy miał przygotowanych kilka scenariuszy wydarzeń - najbardziej pesymistyczne zakładały obniżenie wynagrodzenia, zmniejszenie etatów czy nawet zwolnienia grupowe. Wiele przedsiębiorców nadal zastanawia się jak ich decyzje będą miały wpływ na Employer Branding. Co mogą zrobić, aby wzmocnić swoją markę jako pracodawcy w sposób angażujący, skuteczny i przede wszystkim wiarygodny. Z odpowiedzią na te potrzeby przychodzi Employee Advocacy.

Czym jest Employee Advocacy?

Employee Advocacy to jedna ze strategii employer brandingu, która wzmacnia pozycję marki wśród potencjalnych kandydatów oraz obecnej kadry. Pracownicy mogą stać się najlepszymi Ambasadorami Marki w mediach społecznościowych, ale także offline. Szczera komunikacja pracowników, udostępnianie im możliwości dzielenia się specjalistyczną wiedzą na webinarach czy firmowym blogu oraz zaangażowanie ich w polecenia ofert pracy - może sprawić, że odbiór pracodawcy będzie znacznie lepszy niż tworzenie ogromnych, medialnych kampanii reklamowych.

Employee Advocacy - w czym może pomóc firmie

-> w rekrutacji najlepszych na rynku pracy

Kandydaci przed złożeniem swojego CV często przeglądają profile społecznościowe i strony internetowe pracodawców w poszukiwaniu prawdziwych historii i case’ów realnych pracowników - chcą mieć pełny obraz sytuacji w firmie, w której przyjdzie im pracować. Kolejnym działaniem Kandydatów jest zapytanie swoich znajomych czy znają jakieś opinie o danej firmie. W coraz większych sieciach kontaktów możemy znaleźć osoby, które pracowały lub nadal pracują u tego konkretnego pracodawcy. Kandydaci chcą też usłyszeć co mówią pracownicy o danej firmie. Dobrze zorganizowany program Employee Advocacy może zadbać o zaangażowanie top talentów w firmie w proces rekrutacji.

-> w zwiększeniu sprzedaży produktów i usług

Employee Advocacy może pomóc w zwiększeniu zainteresowania wśród potencjalnych klientów. Wpływa na to wiarygodność osób, które udostępniają w mediach społecznościowych informacje w jaki sposób pracują. Klienci chcą wiedzieć z kim i w jaki sposób mogą w przyszłości współpracować i czego mogą się spodziewać.

-> w zwiększeniu zasięgu marketingowego i dotarciu do nowych grup odbiorców

Udostępnianie treści, pisanie komentarzy, oznaczanie pracodawcy i innych pracowników zwiększa możliwość dotarcia do nowych grup odbiorców. Działania w ramach Employee Advocacy zwiększają świadomość marki - mogą sprawić, że dana firma zostaje w pamięci wielu osób z różnych grup docelowych.

Jak krok po kroku stworzyć program Employee Advocacy

-> Sprawdź jak firmę postrzegają pracownicy

Pierwszym krokiem do zbudowania programu Employee Advocacy jest sprawdzenie tego jak widzą firmę pracownicy. Dobrym narzędziem będzie badanie NPS - możesz zadać kilka pytań swoim obecnym pracownikom, z których najważniejsze będzie: Czy poleciłbyś pracę w naszej firmie swoim znajomym? Na podstawie tej odpowiedzi uzyskasz ogólny wgląd w sytuację obecnych pracowników. Jeśli badanie NPS wykazało, że pracownicy w danym czasie negatywnie oceniają możliwość polecenia pracodawcy - to w tym momencie należy wstrzymać się z działaniami Employee Advocacy i przeanalizować sytuację wśród pracowników oraz zaplanować i wdrożyć działania, które znacznie poprawią wyniki badania.

Jeśli wyniki badania NPS są pozytywne - pracownicy są zadowoleni z pracy i chcą promować działania firmy. Możesz wtedy przystąpić do dalszego budowania projektu. Aby zaoszczędzić trochę czasu związanego z dalszą komunikacją programu, możesz dodać jedno pytanie, które dotyczyć będzie możliwości zaangażowania w program Employee Advocacy - wtedy komunikacja o programie będzie przekazana tylko do osób zainteresowanych.

Ważnym elementem tego procesu jest sprawdzenie wśród pracowników, czy ktoś już działa właśnie w taki sposób? Czy angażuje się w publikację treści czy inne działania, które wspierają markę pracodawcy. Dobrym pomysłem będzie zaangażowanie właśnie tych pracowników w budowanie programu.

-> Stwórz założenia programu i cele

Pierwszym elementem jest określenie tego dlaczego powołujemy program, co jest głównym celem. Czy chcesz zwiększyć zainteresowanie programem stażowym, nowymi ofertami pracy, czy może chodzi o zwiększenie dotarcia do potencjalnych klientów. Zastanów się co jest twoim głównym celem i na tej podstawie stwórz listę konkretnych działań oraz ich mierniki sukcesu. Kilka działań przykładowych znajdziesz na końcu artykułu.

-> Stwórz pilotażowy zespół

Zastanów się czy w zespole projektowym powinny znaleźć się wybrane osoby czy też stworzyć otwartą rekrutację. Jeśli zdecydujesz się na otwartą rekrutację, przygotuj krótką “ofertę pracy”, która pozwoli w szybki sposób zapoznać się z zadaniami oraz benefitami, które oferujesz w ramach dodatkowych działań. Ważnym elementem takiej oferty pracy jest to co możesz zaoferować swoim pracownikom - może to być np. szkolenie personal brandingu, szkolenie z tworzenia contentu, warsztaty z prezentacji czy public speaking, a może dodatkowy sprzęt (mikrofon, kamera, lampa do nagrań wideo), profesjonalna sesja fotograficzna, czy wspólna praca nad strategią działania.

-> Mierz wasze działania

Mierzenie działań jest kluczowym elementem każdego projektu i procesu. Na podstawie danych ilościowych i jakościowych jesteś w stanie ulepszyć lub zmienić program Employee Advocacy. W zależności od Twojego celu nadrzędnego - miernikami może być: liczba aplikacji lub zatrudnień na konkretne oferty pracy, liczba leadów sprzedażowych lub przychód wygenerowany przez działania zespołu. Może to być również liczba akcji, interakcji lub zaangażowania pod postami na social mediach. Ważne jest to, aby systematycznie mierzyć działania swojego zespołu.

W jakie działania możemy angażować pracowników

-> tworzenie treści na bloga firmowego

Zespół Employee Advocacy może dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem za pomocą tworzenia treści na bloga firmowego. Zbierz informacje czym oprócz swojej specjalizacji zajmują lub interesują się pracownicy. Stwórzcie listę tematów na bloga firmowego oraz kalendarz ich publikacji. Wcześniej, warto zaopatrzyć pracowników w niezbędną wiedzę i narzędzia do tworzenia contentu.

-> tworzenie i udostępniania treści w mediach społecznościowych

Kolejnym elementem jest stworzenie spójnej komunikacji w mediach społecznościowych - przygotujcie listę wartości, które ma Wasza firma i którymi chcecie się podzielić. Zaplanujcie listę postów do publikacji w mediach społecznościowych. Zastanówcie się jakie posty powinny mieć zdjęcia, linki czy określone hashtagi. Pamiętaj, że komunikacja firmy w mediach społecznościowych powinna być spójna, nawet jeśli prowadzi ją kilka osób w jednym czasie.

-> webinary, szkolenia, konferencje branżowe

W zespole Employee Advocacy na pewno znajdzie się kilka osób, które będą chciały zrobić coś więcej niż publikacja postów i zdjęć w mediach społecznościowych. Przygotować swój panel na konferencji czy webinarze. Warto, aby osoby, które chcą zaangażować się w takie działania otrzymała niezbędne wsparcie, szczególnie jeśli pierwszy raz występuje publicznie. Szkolenie z prezentacji publicznych, wsparcie w przygotowaniu prezentacji czy próba przed wystąpieniem powinny być jednymi z głównych elementów wsparcia. Jeśli jest to konferencja online - warto zadbać o odpowiedni sprzęt i stabilne łącze internetowe.

-> promowanie programów stażowych

Zespół Employee Advocacy może osiągać bardzo duże zasięgi - ważne, aby wykorzystać to w przygotowaniu np. programów stażowych. To jedna z lepszych form pozyskiwania młodych talentów na rynku pracy. Pracodawcy coraz chętniej pokazują swoje działania, nie tylko na targach pracy, ale cały czas komunikują swoje działania i osiągnięcia, które mogą być ważne dla studentów i absolwentów uczelni wyższych. Zaangażuj zespół w kilka kluczowych aktywności jak posty dotyczące rekrutacji na staż, przygotowanie artykułów na bloga, ale też w coraz popularniejsze formy takie jak webinary na temat programów stażowych.
W swojej komunikacji pokażcie w jaki sposób pracujecie, jak wygląda dzień pracy stażysty i czego może się nauczyć i z kim będzie na co dzień pracować. Pokaż koniecznie ścieżkę rozwoju stażysty - jeśli są w firmie osoby, które zostały zatrudnione po okresie stażu - to koniecznie pokaż ich drogę! Zaangażuj też w działania obecnych stażystów - będą oni w stanie lepiej dotrzeć do studentów i łatwiej odpowiedzieć na ich pytania i potrzeby.

Jeśli jeszcze nie masz zespołu Employee Advocacy, a przygotowujesz się do programów stażowych zajrzyj TUTAJ!



Autor: Magdalena Kolasa