Wróć do bloga

5 rozwiązań employer brandingowych - które jest najlepsze dla Ciebie?

Targi pracy, konferencje, hackathony, meet-upy, wykłady... Ostatnimi czasy obserwuję na krakowskim rynku pracy coraz więcej inicjatyw umożliwiających firmom budowanie marki pracodawcy. Zarówno jako rekruterzy, jak i osoby odpowiedzialne za employer branding zadajemy sobie wciąż to samo pytanie: Czy warto? W jakich wydarzeniach wziąć udział, aby wykreować atrakcyjny wizerunek firmy wśród potencjalnych kandydatów? Jest ich tak wiele, że bez posiadania konkretnej strategii, zaplanowanie konkretnych inicjatyw może stanowić nie lada problem. Jak to zrobić, żeby wybrać te najbardziej efektywne? Które z nich ostatecznie przełożą się na zbudowanie dobrej marki? I w końcu - które dadzą nam przełożenie w postaci większej ilości jakościowych aplikacji? Każde wydarzenie ma zupełnie inną charakterystykę i bardzo wiele zależy od tego, ilu i jakich kandydatów poszukujemy. Poniżej sporządziłam zestawienie wybranych wydarzeń wraz z prostą analizą korzyści pod względem employer brandindu.

Strategia employer branding: gdzie warto się pojawić?

Targi pracy

Prawdopodobnie najpopularniejsza forma promocji, która pozwala firmom na zaprezentowanie swojej oferty - zwykle skierowanej do studentów i kandydatów na stanowiska juniorskie. Moim zdaniem ich siła leży przede wszystkim w możliwości budowania świadomości marki na rynku. Zarówno obecność na evencie w formie stoisk jak również przedstawienie firm w materiałach promocyjnych dobrze wpływa na widoczność firmy.
Minusem targów jest niewątpliwie fakt, że nie kontrolujemy tego, kto pojawi się na wydarzeniu. Organizatorzy często kuszą nas dużymi liczbami uczestników, jednak wielokrotnie są to przypadkowe osoby, zainteresowane darmowymi gadżetami. Targi w większości przypadków są otwarte dla każdego, dlatego też możemy spodziewać się zarówno młodych ludzi zainteresowanych poszukiwaniem pierwszej pracy, ale z drugiej strony - nie mamy wpływu na kompetencje samych zainteresowanych. Chociaż spływ CV po takim evencie jest duży, nie są to aplikacje wysokiej jakości. Szczególnie w IT „najlepsi” kandydaci wielokrotnie już bardzo wcześnie rozpoczynają pierwszą pracę i zwyczajnie nie mają czasu na uczestnictwo w targach.

Hackathony

Hackathony to swego rodzaju konkursy dla programistów. Polegają one na stworzeniu oprogramowania, które opiera się na wybranym temacie przewodnim - na przykład zaprojektować aplikację rozwiązującą konkretny problem. Takie eventy zwykle organizowane są przez uczelnie lub firmy, w związku z tym istnieją dwie możliwości wykorzystania ich potencjału w działaniach employer brandingowych. Z jednej strony firmy same mogą organizować takie wydarzenia, a z drugiej - być partnerem hackatonów odbywających się np. na uczelniach.
Mocną stroną hackathonów jest przyciąganie zdolnych i ambitnych studentów, którzy nie boją się intensywnej, często całonocnej pracy. Możemy więc spodziewać się, że uczestnicy faktycznie są dobrze dobraną grupą docelową i charakteryzuje ich mocne zaangażowanie w działanie w IT.
Z drugiej jednak strony zwykle będzie ich mniej ze względu na selekcję i ograniczoną liczbę miejsc. Dobry rezultat może przynieść promowanie partnerów hackatonu w social media i mentoring dla uczestników. Odradzam natomiast stawianie na wydarzeniu typowego standu rekrutacyjnego - studenci, którzy przychodzą na hackathon w pełni koncentrują się na programowaniu, nie myślą o rozmowach rekrutacyjnych. W takich wydarzeniach najlepiej sprawdza się zaangażowanie osób technicznych - dzięki wiedzy i doświadczeniu mogą wspierać uczestników, co jednocześnie buduje dobry wizerunek firmy. O dominujących trendach na rynku IT możecie przeczytać w artykule Pauliny Rogali, IT rekrutera współpracującego z Talent Place.

Konferencje branżowe

Konferencje takie jak Devoxx czy Geecon cieszą się coraz większym zainteresowaniem zarówno uczestników jak i firm będących partnerami tych wydarzeń. Ten typ współpracy to bardzo skuteczny sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki. Z jednej strony takie konferencje mają duży budżet promocyjny (nie tylko w social media, ale często są to także reklamy outdoorowe). Dzięki temu pozwalają na dotarcie do ogromnej liczby odbiorców, ale z bardzo spłyconym komunikatem - zazwyczaj w formie umieszczenia swojego logo na plakatach i innych materiałach promocyjnych. Choć w ten sposób zwiększa się świadomość marki, to niestety komunikat kończy się wyłącznie zapamiętaniem brandu. Kandydaci rzadko aplikują na stanowisko tylko dlatego, bo rozpoznają firmę.
Drugim minusem są bardzo rozbieżne profile uczestników konferencji - zazwyczaj biorą w niej udział specjaliści z różnych dziedzin i wiąże się to ze stosunkowo niskim przełożeniem na aplikacje. Wielokrotnie część uczestników konferencji nie mieszka nawet w kraju, w którym odbywa się wydarzenie - to też zmniejsza pulę potencjalnych kandydatów.

Inne przykłady działań employer brandingowych

Meet-upy

Meet-upy to spotkania tematyczne organizowane przez firmy lub inne instytucje działające w obszarze wybranej technologii. Zwykle prowadzone są w nieformalnej atmosferze, często w miejscach, które nie kojarzą się bezpośrednio z pracą - na przykład w barach. Z punktu widzenia employer brandingu zaletą meet-upów jest zrzeszanie programistów zainteresowanych konkretną tematyką. W czasie wystąpień specjalistów można dowiedzieć się więcej o technologiach lub rozwiązaniach stosowanych przez inne firmy.
Charakterystyka meet-upów jest przeciwna do konferencji czy targów - publika jest stosunkowo mała, jednak profil uczestników jest bardzo dobrze zdefiniowany. Dzięki organizacji takich eventów firma może być kojarzona z wąską specjalizacją, co dobrze wpływa na wizerunek i rekrutację ekspertów danych dziedzin. Meetupy są również świetną okazją dla firm do zaprezentowania siebie z mniej oficjalnej strony. Sama forma wydarzenia sprzyja pokazaniu swojej kultury i sprzyja nawiązywaniu relacji biznesowych.

Wykłady dla studentów

Świetną formą budowania marki pracodawcy wśród młodych ludzi jest organizacja dodatkowych wykładów na uczelniach. Współpracując z organizacjami studenckimi można przygotować je szybko i z małymi nakładami finansowymi. Wystarczy wybrać jednego z pracowników, który przygotuje chwytliwe wystąpienie. Temat warto skonsultować wcześniej ze studentami tak, żeby nawiązywał do zajęć na uczelni. Doświadczony programista będzie potrafił sprawnie uzupełnić wiedzę studentów o praktyczne rozwiązania, których często brakuje na ich zajęciach.
Takie działanie employer branding ma najmniej słabych stron i wiąże się z bardzo dobrymi rezultatami przy stosunkowo niskich kosztach. Należy pamiętać jednak o dwóch aspektach: sprawdzeniu frekwencji uczestników wykładu, jak i kontroli jakości materiału. Studenci przez długi czas będą kojarzyć firmę z prowadzącym, dlatego nie można pozwolić na błędy.

Podsumowanie

Krakowski rynek pracy oferuje całą paletę różnorodnych wydarzeń, które mogą służyć zarówno budowaniu wizerunku pracodawcy, jak i bezpośredniej rekrutacji. Kluczem do sukcesu jest więc dobranie ich do potrzeb firmy i skierowane do odpowiednich grup docelowych. Oczywiście organizację można wciąż promować na wiele innych sposobów - reklamy outdoorowe czy szeroko rozumiane Social Media.
Wydarzenia są jednak ciekawą odmianą, która daje możliwość nawiązania bezpośrednich relacji z potencjalnymi kandydatami. Pozwala na zapamiętanie firm i zwiększa ich rozpoznawalność w wybranych obszarach, co świetnie uzupełnia możliwości prowadzenia rekrutacji. Dobry plan roczny i umiejętnie zaplanowany budżet na uczestnictwo w eventach pozytywnie wpłynie na rezultaty rekrutacji IT na krakowskim rynku pracy.
Do zobaczenia na kolejnych wydarzeniach w 2019! Jeśli zainteresował Cię temat, sprawdź także, na czym polega automatyzacja rekrutacji i jakie są zalety pracy zdalnej.



Autor: Paulina Rogala