Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników zdalnych

Obecnie home office to jeden z najpopularniejszych benefitów na rynku, jednak nie każdy manager jest odpowiednio przygotowany do koordynacji pracy w zespole pracującym w 100% zdalnie. W tym artykule poznasz 5 efektywnych sposobów na zwiększenie zaangażowania pracowników zdalnych oraz 5 zachowań, których należy unikać, by nie zdemotywować zdalnego zespołu. 

5 zasad zwiększenia motywacji pracowników

1. Zadbaj o swojego pracownika

Wielu pracowników przechodzących na pracę zdalną nie ma jasno określonych zasad takiej pracy. Brakuje im odpowiedniego sprzętu, dostępów do narzędzi firmowych, czy danych. Należy odpowiednio zadbać o niezbędne narzędzia i informacje, szczególnie w pierwszych tygodniach pracy. Kluczowe jest, aby pracownik został odpowiednio wdrożony, zadbać o jego potrzeby i cyklicznie pytać go o jego feedback. Dla nowych pracowników bardzo dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie roli Buddiego (czyli osoby, która w początkowych tygodniach pracy, będzie się „opiekować” nową osobą i wprowadzać ją w organizacyjne procedury).

2. Wyznaczaj swoim pracownikom cotygodniowe cele do realizacji

Pracownik, który ma jasne i mierzalne cele jest dużo efektywniejszy. Nie muszą one dotyczyć każdego dnia, ale nie mogą być też zbyt rozciągnięte w czasie. Najlepiej sprawdzają się cele cotygodniowe. Ludzka natura ma to do siebie, że lubimy wszystko odkładać w czasie i zostawiać na ostatnią chwilę.
Dlatego bardzo ważne jest, aby te cele były:
a) łatwo osiągalne – aby nie demotywować pracownika do pracy
b) krótkoterminowe – aby lepiej zarządzać procesem realizacji

3. Słuchaj swojego zespołu

Istotne jest też, aby każdy pracownik miał możliwość wypowiedzenia się na dany temat. Nawet jeżeli wiemy, że nasz pracownik dobrze sobie radzi w pracy i nie mamy potrzeby częstego kontaktowania się, powinniśmy utrzymywać stały kontakt. Brak zainteresowania może skutkować tym, że będzie się czuł mniej zauważalny i doceniany. Praca zdalna utrudnia nam kontakt z drugą osobą i nie zawsze jesteśmy stanie ocenić potrzeby pracowników, jeśli nie zadamy im bezpośrednich pytań.

4. Pamiętaj o jasnej i klarownej komunikacji

Brak bezpośredniego kontaktu rodzi wiele nieporozumień. Często również zwykła rozmowa telefoniczna może nam pomóc w rozwikłaniu zagadki „co autor e-maila miał na myśli”. Dbajmy więc o jasną i klarowną komunikację w firmie, starając się, aby nie była ona zbyt obszerna. Klarowna komunikacja to również bezpośrednie komunikowanie swoich oczekiwań oraz bieżący feedback. Pracownicy wiedzą dzięki temu, czego się od nich wymaga i jakie są postępy w realizacji celów. Ważne, aby manager pytał również o informację zwrotną pracowników oraz przeprowadzał badania satysfakcji.

5. Chwal swoich pracowników

Nagradzaj swoich pracowników, ponieważ każdy z nas czuje potrzebę zostania docenionym i pochwalonym za dobrze wykonaną pracę i zaangażowanie. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest chwalenie zespołu publicznie w firmie, czyli np. na grupowym czacie albo na spotkaniach. Jedna osoba może to uznać za mało znaczące, ale dla innej może to być bardzo ważne i podbudować jej samoocenę. Dlatego nie jest istotne czy jest to mały, czy duży sukces. Po prostu nagradzajmy swoich pracowników!

5 zachowań, których należy unikać

1. Chęć nadmiernej kontroli

Istnieje wiele możliwości kontroli pracy pracowników, ale zbyt rygorystyczne i drastyczne metody mogą prowadzić do spadku zadowolenia pracowników, zwiększenia rotacji, czy nawet do szerzenia złych opinii o firmie. Znana prawda jest taka, że kontrolować trzeba, ale to od firmy zależy w jakim stopniu i jakiej użyje do tego metody. Dlatego warto zasięgnąć opinii specjalistów w tej dziedzinie, aby dowiedzieć się, które sposoby są skuteczne w danej organizacji, ponieważ inne będą się sprawdzać dla branży IT, a inne dla sprzedawców.

2. Wiadomości wysyłane po godzinach pracy

Pracując zdalnie, każdy z nas ma godziny w których jest bardziej produktywny. Jedni wolą pracować od samego rana, a inni wolą się wyspać i są bardziej skupieni na pracy wieczorem. Pamiętajmy jednak, że wysyłając e-mail w godzinach późnowieczornych, nie możemy wymagać, aby pracownik odpisał na niego natychmiastowo. Ważne jest ustalanie zasad i przedziału czasowego w jakim pracownicy mają obowiązek odpowiedzieć na daną wiadomość.

3. Pracujesz zdalnie, czyli nie zasługujesz na awans

Często bardziej doceniani są pracownicy wykonujący pracę z biura. Jest to normalna reakcja naszego mózgu, ponieważ widząc daną osobę w biurze, mamy wrażenie że pracuje on ciężej od osoby pracującej zdalnie. Dlatego rozważając rozwój zespołu i awanse wewnątrz organizacji jest on naszym pierwszym wyborem. Jest to oczywiście mylne, a zdalni pracownicy są przez to mniej doceniani. Praca powinna być rozliczana z efektów na podstawie mierzalnych wskaźników, aby sprawiedliwie ocenić każdego z pracowników, niezależnie od miejsca wykonywanej pracy.

4. Brak kontaktu ze współpracownikami

Warto zadbać o cykliczne spotkania face to face z pracownikami. Taka konwencja bardziej integruje, zmniejsza poczucie braku relacji społecznych i osamotnienia. Długotrwały brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami może źle wpływać na pracę zespołową i realizację wspólnych celów.
Warto pamiętać, że praca z biura to nie tylko oficjalne komunikaty i spotkania, ale również poranne rozmowy przy kawie i przypadkowe spotkania na korytarzu, które mogą być źródłem wiedzy, a także nowych pomysłów i inspiracji, dzięki którym możemy poszerzać swoje horyzonty.

5. Brak równowagi między pracą, a życiem prywatnym 

Pracując zdalnie często nie potrafimy wyznaczyć sobie granic i mamy wrażenie, że cały czas jesteśmy w pracy. Dlatego bardzo istotne jest, aby kończąc pracę wyłączyć wszystkie powiadomienia i  komunikatory, tak aby nic nie zaburzało naszego prywatnego czasu. Tyczy się to również zlecania zadań na koniec dnia i po godzinach pracy, gdyż możemy wzbudzać w pracowniku poczucie, że musi to wykonać jeszcze tego samego dnia. Work-life fit, czyli koncepcja zarządzania czasem, stawiająca za cel dopasowanie pracy do życia prywatnego, pozwala nam czuć się bardziej wypoczętym i mniej zestresowanym.

Szukasz wsparcia w rekrutacji? Kliknij w przycisk poniżej!

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeśli masz konkretne pytania prześlij je do nas przez formularz kontaktowy.

"*" oznacza pola wymagane

Poznaj nas bliżej

Dołącz do naszej grupy
i bądź na bieżąco
z Talent Poolingiem

TP_www_BOTTOM_05_grupa_new

Talent Place jest częścią Everuptive Group, dostawcy skutecznych rozwiązań dla biznesu, działających w oparciu o potencjał Internetu i nowoczesnych technologii.

Masz pytania? kontakt@talentplace.pl