Rekrutacja wewnętrzna – zalety i wady

Każda firma posiadająca pracowników i otwierająca nowy wakat stoi przed wyborem jednej z dwóch ścieżek pozyskania kandydatów na dane stanowisko – może przeprowadzić rekrutację wewnętrzną, bądź zewnętrzną. Rekrutacja wewnętrzna opiera się o pracowników obecnie zatrudnionych w firmie, natomiast rekrutacja zewnętrzna polega na pozyskaniu nowych kandydatów za pomocą różnych kanałów zewnętrznych. Obie metody rekrutacji mają swoje plusy i minusy. Każda firma powinna ocenić, która opcja będzie korzystniejsza na podstawie obecnej sytuacji, generalnej sytuacji na rynku pracy, a także specyfiki samego stanowiska. Poznaj zalety i wady rekrutacji wewnętrznej. 

Rekrutacja wewnętrzna – równe warunki 

Decydując się na przeprowadzenie rekrutacji wewnętrznej, czyli wśród obecnych pracowników firmy, należy dopilnować, aby informacja o dostępnym wakacie dotarła do wszystkich osób w organizacji. W tym celu, po dokładnym opracowaniu opisu stanowiska oraz procesu rekrutacyjnego, warto wrzucić informację o rekrutacji w dostępnych kanałach wewnętrznych firmy. W takich ogłoszeniu należy zamieścić oczekiwania wobec pracownika, który miałby awansować, zakres obowiązków na nowym stanowisku, a także informację, jak można złożyć aplikację. Zapewni to jawną i przeprowadzoną na jasnych dla wszystkich zasadach rekrutację.

Plusy rekrutacji wewnętrznej 

  1. Rekrutacja wewnętrzna jest tańsza i szybsza

Dotyczy to kwestii zarówno jeśli chodzi o sam proces rekrutacji, jak i onboarding. Podczas rekrutacji wewnętrznej nie ma potrzeby inwestowania w płatne ogłoszenia bądź kampanie zewnętrzne. Kandydaci są nam dobrze znani, wiemy, jakie są ich mocne i słabe strony, bo poznaliśmy je już w praktyce. Kandydat zna firmę, często również zespół, w którym będzie pracował oraz specyfikę stanowiska z własnych obserwacji. Jest także mniejsze prawdopodobieństwo wycofania się kandydata w trakcie rekrutacji. Oczekiwania finansowe będą prawdopodobnie lepiej dopasowane do realiów panujących w firmie. Proces onboardingu będzie mniej kosztowny i szybszy, ponieważ kandydat zna organizację, jej kulturę, zasady w niej panujące, a także często swoich współpracowników.

  1. Rozwój zawodowy pracowników

Możliwość udziału w rekrutacjach wewnętrznych na wyższe bądź po prostu inne stanowiska jest dla pracowników niewątpliwą zaletą. Oznacza to, że mogą rozwijać się w strukturach firmy, a także próbować swoich sił na różnych stanowiskach bez konieczności zmiany pracodawcy. Daje to motywację do pracy, poszerzania i polepszania swoich kompetencji, a także jest dobrą promocją firmy wśród nowo dołączających do firmy osób oraz obecnych pracowników, którzy wiedzą, że ich kompetencje, ambicje i zaangażowanie, mogą zostać docenione. Pracownik, który dostanie awans, poczuje się doceniony,  może zwiększyć to także jego lojalność wobec pracodawcy.

  1. Planowanie struktury firmy

Dla pracodawcy oraz działu HR danej firmy jest to dobry moment, aby przyjrzeć się potencjałowi swoich pracowników, przemyśleć i zaplanować strukturę firmy, która być może wymaga poprawy, a także dopracować zakres kompetencji i obowiązków na poszczególnych stanowiskach.

Minusy rekrutacji wewnętrznej 

  1. Brak nowych kompetencji i pomysłów w firmie

Rekrutacja wewnętrzna ogranicza dopływ „świeżej krwi” do struktur firmy, co może hamować jej rozwój. Nie zatrudniając pracowników z zewnątrz, pozbawiamy się możliwości poznania perspektywy osoby z zewnątrz, która ma doświadczenie np. na podobnym stanowisku, ale w innej firmie, ma świeże spojrzenie zarówno na firmę jak i stanowisko. Osoba z zewnątrz może wnieść nowe pomysły do firmy.

  1. Powstające braki kadrowe 

Dział, z którego przejdzie awansowany pracownik, może zostać osłabiony, a także może pojawić się potrzeba rekrutacji na stanowisko opuszczane przez tą osobę. W dużych organizacjach nie będzie to prawdopodobnie tak odczuwalne, ze względu na dużą liczbę pracowników, jednak małe firmy mogą odczuć negatywne skutki przeniesienia pracownika na inne stanowisko. 

  1. Zapomniany EB

W przypadku wykorzystania rekrutacji zewnętrznej jest to, ważny element zewnętrznego Employer Brandingu, który może stanowić reklamę firmy jako dobrego pracodawcy, ale także po prostu samej firmy – więcej osób o niej usłyszy.

  1. Wewnętrzna rywalizacja

Rekrutacja wewnętrzna wywołuje rywalizację wewnątrz organizacji i rozczarowanie osób, które nie dostały awansu, a muszą one potem współpracować z przełożonym, który był ich kolegą z zespołu. Może zepsuć to atmosferę w pracy zespołu. Aby zmniejszyć ryzyko takiej sytuacji, ważne jest, aby rekrutację przeprowadzić jawnie, sprawiedliwie i na jasnych zasadach. Także pracownicy przed objęciem nowych obowiązków przez awansowaną osobę, powinni zostać przygotowani do zmiany relacji w zespole, poznać zadania i kompetencje nowo awansowanej osoby, by uniknąć nieporozumień. Poza tym ważne jest, aby awansowana osoba posiadała odpowiednie umiejętności zarządzania, tak aby odnalazła się w roli przełożonego swoich dawnych kolegów. 

Rekrutacja wewnętrzna – o czym warto pamiętać? 

Niezależnie od wybranego przez firmę sposobu rekrutacji – warto, aby bezpośredni przełożony współpracował z działem HR w kwestii wyboru odpowiedniego kandydata. Dział HR może pomóc właściwie zakomunikować otwarcie rekrutacji i przedstawić sam wakat, a także wybadać, czy kandydat posiada odpowiednią motywację oraz kompetencje potrzebne na danym stanowisku. Często dział HR bardzo dobrze zna pracowników danej firmy oraz ma świadomość w jakim kierunku chcą się rozwijać poszczególne osoby, co może przyspieszyć proces rekrutacji.

Szukasz wsparcia w rekrutacji? Kliknij w przycisk poniżej!

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeśli masz konkretne pytania prześlij je do nas przez formularz kontaktowy.

"*" oznacza pola wymagane

Poznaj nas bliżej

Dołącz do naszej grupy
i bądź na bieżąco
z Talent Poolingiem

TP_www_BOTTOM_05_grupa_new

Talent Place jest częścią Everuptive Group, dostawcy skutecznych rozwiązań dla biznesu, działających w oparciu o potencjał Internetu i nowoczesnych technologii.

Masz pytania? kontakt@talentplace.pl