Zostań rekruterem! Jak zaplanować proces przebranżowienia się

Z roku na rok coraz więcej ludzi postanawia się przebranżowić. Zainteresowanie skupia się na wielu branżach, jedną z najpopularniejszych jest IT. Jednak niemałym przypływem juniorów cieszą się także HR oraz marketing. Pragniesz nowych wyzwań? Twój zawód nie daje Ci już tyle satysfakcji co kiedyś? Szukasz nowej drogi? Myślisz o zostaniu rekruterem i zastanawiasz się, jak się przebranżowić i odpowiednio wejść w ten świat? Dobrze trafiłeś! Czytaj dalej i poznaj przydatne w tym informacje. 

Czy branża HR to coś dla Ciebie

HR czy też po polsku kadry, to dział, który zajmuje się polityką personalną w przedsiębiorstwie. W zależności od struktury firmy, jego rola jest mniej lub bardziej złożona. Zawsze jednak pełnione funkcje rozkładają się wokół tzw. zarządzania zasobami ludzkimi. Do lamusa odchodzą już sytuacje rodem z PRLu, kiedy to Pani z kadr, trzymała w garści cały biznes i od jej humoru zależało, kiedy nasza sprawa zostanie załatwiona. Obecnie, idealny HRowiec potrafi pogodzić zarówno interesy pracownika, jak i organizacji, którą reprezentuje, będąc przy tym profesjonalnym, bezstronnym, ale również przyjaznym, a pracownik firmy z przyjemnością zwraca się do niego o pomoc.

Jedną z ról nowoczesnego HRu jest także pozyskiwanie talentów dla biznesu. Poniżej przedstawię Ci cechy idealnego Rekrutera.

Jakie cechy powinien posiadać rekruter?

Odpowiednie podejście i osobowość, to połowa sukcesu w niemal każdej dziedzinie życia, również w rekrutacji. Poniżej przedstawię  Ci kilka cech, które powinna posiadać osoba poważnie myśląca o tej profesji.

OSOBOWOŚCIOWE MUST HAVE:

  • komunikatywność i otwartość lubisz ludzi, a praca z nimi sprawia Ci przyjemność.
  • kultura osobista potrafisz w sposób uprzejmy odnieść się do drugiego człowieka, nawet w trudnych sytuacjach.
  • ciekawość – chętnie zdobywasz wiedzę w nowych zakresach.
  • umiejętność pracy w stresie przy wielozadaniowości roli – czujesz się komfortowo w szybkim i wymagającym środowisku pracy.
  • dbałość o standardy – ważne są dla Ciebie detale i przykładasz się do wykonywanej pracy; procedury są drogowskazami i nie masz problemu, aby ich przestrzegać.
  • dobra organizacja czasu potrafisz zdecydować, które zadania są najważniejsze i tak ustalić pracę, aby wszystko zostało wykonane.

Jeśli wpisujesz się w ten opis, to zdecydowanie posiadasz potencjał, aby odnaleźć się w roli Rekrutera. Zatem co dalej?

Co musisz wiedzieć, zanim rozpoczniesz pierwszy projekt?

Na początku, odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego zainteresowała Cię taka ścieżka kariery.  Praca w rekrutacji może wydawać się bardzo prostym zadaniem, ale rzeczywistość wygląda inaczej.

Po pierwsze musisz doskonale rozumieć potrzeby firmy, dla której rekrutujesz i znać narzędzia wykorzystywane do pozyskania kandydata. Bez względu na to, czy pracujesz w agencji, czy tzw. in-house, powinieneś wiedzieć jakie doświadczenie i cechy kandydata są potrzebne na stanowisku, na które rekrutujesz. Managerowie zawsze chętnie dzielą się tymi informacjami, warto jednak poszukać ich również na własną rękę. Internet jest ogromnym źródłem informacji, a na portalach takich jak Indeed: Praca, oferty pracy czy Glassdoor Job Search | You deserve a job that loves you back fajnie opowiadają o każdym stanowisku.

Po drugie odpowiednie przygotowanie merytoryczne. Poniżej znajdziesz kilka inspiracji, gdzie takowe zdobyć.

Skąd czerpać inspiracje i gdzie szukać wiedzy?

Być może masz wokół siebie znajomych pracujących w branży HR, którzy mogliby opowiedzieć Ci o najważniejszych zagadnieniach. Jeśli nie masz takich znajomości –  rozejrzyj się dookoła. Być może ktoś Cię zainspiruje,  przeczytasz artykuł o HR i uznasz, że to “coś dla Ciebie”. Cokolwiek to będzie, brnij dalej z tą swoją ciekawością. Jak zacząć?

Możliwości, by zdobyć wiedzę jest wiele. Mamy to szczęście, że obecnie na rynku znajdziesz również wiele ofert pracy dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z HR. 

Gdzie zdobyć pierwsze doświadczenie? 

Jeśli jesteś studentem, możesz na przykład rozważyć staż w dziale HR/Talent Acquisition. Jeśli chcesz się po prostu przebranżowić, znajdź ludzi, którzy zostaną Twoimi Mentorami! Najlepiej jest się uczyć od tych, którzy przeszli już podobną drogę. Dodatkowo, jeśli nie możesz sobie pozwolić jedynie na naukę, warto zacząć od stanowiska asystenta, administratora czy koordynatora rekrutacji. Tą drogą dotrzesz do źródła, a Twoja ciężka praca zostanie w końcu doceniona awansem.

Zmiana pracy często paraliżuje. Niewiadoma, niepewności rynku, brak doświadczenia, nierzadko powstrzymują nas przed podjęciem kroku, który ostatecznie może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Czytaj, oglądaj, ucz się, a sukces stanie u Twoich drzwi! 

Anna Gajos

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeśli masz konkretne pytania prześlij je do nas przez formularz kontaktowy.

Poznaj nas bliżej

Dołącz do naszej grupy
i bądź na bieżąco
z trendami w HR!

TP_www_BOTTOM_HR

Talent Place jest częścią Everuptive Group, dostawcy skutecznych rozwiązań dla biznesu, działających w oparciu o potencjał Internetu i nowoczesnych technologii.

Masz pytania? kontakt@talentplace.pl

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA
HR HERO

Bądź na bieżąco z tym, co dzieje się
w branży HR i rekrutacji!