Employee advocacy – jak zachęcić pracownika do zostania ambasadorem marki? [podcast]

Employee advocacy jest relatywnie nowym pojęciem na rynku. Jednak… Co dokładnie kryje się pod tym hasłem? Czy warto zainteresować się takimi działaniami? Jak wpływają na postrzeganie firmy przez potencjalnych klientów oraz pracowników? W naszym podcaście Talent Story mieliśmy okazję poruszyć zagadnienie i posłuchać o doświadczeniach od Bartka Ziemiańskiego z Sharebee, specjalisty w tej kwestii. Przeczytaj wpis i poznaj tajniki employee advocacy!

Co kryje się za pojęciem “employee advocacy”?

Określenie “employee advocacy” w słowniku HR gości od stosunkowo niedawna. Wpływa na employer branding firm oraz nieco zmienia jego koncepcję. Dlaczego? Budowanie marki w pewnym sensie odbywa się poprzez bazowanie na markach osobistych (np. profilach w mediach społecznościowych) jej pracowników. To nic innego jak bycie “ambasadorem firmy”. 

Kim jest “ambasador marki”? Kto może nim zostać?

“Twoi pracownicy to najlepsi ambasadorzy w social media” – Bartek Ziemiański Head of Social Selling Programs w Sharebee

Ambasadorem marki, może zostać każdy. Jak? Poprzez udostępnianie treści publikowanych w mediach swojej organizacji, lub tworzenie swoich własnych treści np. edukacyjnych, informacyjnych, związanych ze swoim hobby, zainteresowaniami naukowymi czy ich pracą. I są to w większości przypadków działania nieświadome. Podobnie oddziałuje uczestnictwo w eventach branżowych np. konferencjach, meetingach, wywiadach. Zachowanie pracownika w przestrzeni medialnej jest wizytówką firmy. To jak się zachowujemy i co piszemy trafia do przyszłych pracowników oraz potencjalnych klientów organizacji – wpływa na ich postrzeganie danej organizacji. 

Dlaczego employee advocacy jest istotne w kreowaniu wizerunku pracodawcy? 

Kandydaci poszukujący potencjalnego pracodawcy nierzadko zastanawiają się nad tym jak wygląda praca w danym przedsiębiorstwie. Przekaz zbudowany wokół danej organizacji, tworzony jest przez firmę oraz jej pracowników. Potencjalni kandydaci potrzebują konfrontacji w obrazie kreowanym przez firmę w mediach społecznościowych, z tym jak wygląda to w rzeczywistości. Zastanawiają się: “czy te benefity to prawda / czy naprawdę można polecieć na workation do mieszkania firmowego / czy praca zdalna to fakt?” dlatego poszukują alternatywnych form informacji w postaci np. przeglądania profili pracowników, aby dowiedzieć się jak najwięcej i zbudować własne zdanie o tym, czy warto wziąć udział w procesie rekrutacyjnym, czy też nie jest to miejsce dla nich. 

Czy employee advocacy jest możliwe do propagowania w każdej organizacji?

Działania powiązane z employee advocacy niestety nie będą możliwe do wprowadzenia w każdej organizacji. Po pierwsze, niektóre firmy nadal nie prowadzą lub nie potrafią komunikować się w mediach społecznościowych, podobnie jak ich pracownicy. Drugą przeszkodą będzie brak chęci, czy też motywacji w pracowniku, aby cokolwiek publikował. W szczególności, tyczy się to treści powiązanych z miejscem pracy. Jeśli wartości pracownika oraz firmy nie są podobne, a wręcz będą sprzeczne, czy przełożeni nie będą zaangażowani w relacje ze swoim zespołem, nie powinniśmy oczekiwać, że pojawi się pozytywny przekaz. 

Social media sprawiły, że każdy otrzymał możliwość dotarcia do osób, które mają wpływ na decyzje zakupowe czy zatrudnienie. Niestety, rzadko kiedy jesteśmy do tego odpowiednio przygotowani, a to może tworzyć kryzysy wizerunkowe. Organizacje powinny kłaść nacisk na szkolenia z tworzenia komunikatów lub wsparcie osób zainteresowanych publikowaniem treści. Pozwoli to zniwelować możliwość pojawienia się nietaktownego przekazu w komunikatach pracowników. 

Jak zaangażować pracowników do współtworzenia employee advocacy?

Najważniejszym aspektem w employee advocacy jest fakt, że nie możemy nikogo zmusić do tego, aby publikowali, czy pisali dobrze o firmie. To nigdy nie zachęca do jakiejkolwiek formy współpracy. Jest to rola działu PR lub PR managera, a nie ambasadora. Pracownicy powinni chcieć naturalnie wplatać informacje o swoim miejscu zatrudnienia w swoje publikacje. Bądźmy autentyczni, możemy zaproponować pracownikom udzielanie się w konferencjach i eventach branżowych – takimi wydarzeniami na pewno pochwalą się w swoich kanałach social media. Innym pomysłem, który pozwoli zwiększyć zaangażowanie może być propozycja napisania artykułu na bloga i udostępnienie go na firmowym profilu. Jeśli chcesz działać, a nie masz na to czasu – wystarczy komentowanie publikacji firmy, czy innych twórców. Takie działanie zajmuje dwie minuty, a sprawia, że jesteśmy obecni w social mediach. 

Jak maluje się najbliższa przyszłość employee advocacy?

Działania związane z  employee advocacy z czasem będą stawały się coraz bardziej powszechne w Internecie. Rozmowę poszerzającą ten temat możesz posłuchać w odcinku “#8 O Linkedin i employee advocacy na luzie” naszego podcastu Talent Story, w którym Rekruterka z Talent Place – Malwina Perkowska rozmawiała z Bartkiem Ziemiańskim (Head of Social Selling Programs w Sharebee). Jak widzisz, jest to kolejna istotna możliwość kreowania i rozwijania pozytywnego wizerunku firmy, pozwalająca na uzyskanie klientów oraz przyciągnięcie talentów do swojego teamu. Warto się nim zainteresować i zachęcać pracowników do budowania swoich marek osobistych, bo wpłynie to pozytywnie na odbiór organizacji. 

Szukasz wsparcia w rekrutacji? Kliknij w przycisk poniżej!

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeśli masz konkretne pytania prześlij je do nas przez formularz kontaktowy.

"*" oznacza pola wymagane

Poznaj nas bliżej

Dołącz do naszej grupy
i bądź na bieżąco
z Talent Poolingiem

TP_www_BOTTOM_05_grupa_new

Talent Place jest częścią Everuptive Group, dostawcy skutecznych rozwiązań dla biznesu, działających w oparciu o potencjał Internetu i nowoczesnych technologii.

Masz pytania? kontakt@talentplace.pl