Wejście w nowy rok tradycyjnie oznacza intensywne działania działów HR nad stworzeniem efektywnej strategii na kolejne 12 miesięcy. Zmiany na świecie oraz na rynku pracy, wciąż rodzą nowe potrzeby. A co za tym idzie tworzy się innowacyjne narzędzia i rozwiązania mające im odpowiedzieć. Co w 2023 roku będzie must have w świadomości i działaniach każdego rekrutera? W tym artykule poznasz 5 kluczowych trendów rekrutacyjnych i ich wpływ na proces pozyskiwania pracownika.
Pokolenie Z masowo wchodzi na rynek
Przedstawiciele pokolenia Z znanego również jako Zoomers to osoby urodzone w latach 1997-2010. Można określić ich jako młodych i ,,gniewnych” w znaczeniu ambitnych i skupionych na swoich potrzebach, którzy gotowi są wejść na rynek pracy i mocno go zrewolucjonizować. Najliczniejsza i najbardziej zróżnicowana generacja, która wymaga innowacyjnych rozwiązań opartych na elastyczności, szybkości i wirtualności. ,,Zetki” otaczają się nową technologią, szybko wyszukują informacje w Internecie i chętnie udzielają się w mediach społecznościowych.
Jakie działania w takim razie będą wskazane w stosunku do najmłodszego pokolenia pracowników? Przede wszystkim automatyzacja rekrutacji, procesy aplikacyjne dostosowane do urządzeń mobilnych oraz dbanie o bieżące zaangażowanie kandydata na każdym etapie rekrutacji. Rekruter powinien być uważny i elastyczny, kreatywnie podchodzący do konsensusu między potrzebami biznesu, a najmłodszym pokoleniem na rynku pracy. Zrozum potrzeby rekrutacyjne generacji Z, aby znaleźć wspólny język z kandydatami.
Przejście na work-life fit
Fakt wkraczania Zoomersów na rynek pracy może mocno wpłynąć na ilość ofert rekrutacyjnych opartych o elastyczny system pracy. Work-life fit koncentruje swoją uwagę na efektach, niezależnie od tego w jakim miejscu i czasie pracownik wykonuje swoje zadania. Organizacje będą dążyć do zmniejszenia budżetu przeznaczonego na zatrudnienie poprzez wprowadzanie elastycznych godzin pracy, odpowiadając tym samym na bieżące potrzeby biznesowe.
Dlaczego idea work-life fit tak mocno zyska na popularności? Jest to rozwiązanie win-win. Dla pracownika oznacza to więcej czasu dla siebie, co zapewni równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, a tym samym więcej energii i motywacji do wykonywania zadań. Pracodawca z kolei posiada pracownika bardziej efektywnego oraz innowacyjnego z pozytywnym nastawieniem do pracy, co przekłada się na zaangażowanie i identyfikację z firmą.
Wzrost ilości freelancerów
Praca zdalna mocno wpłynęła na wzrost popularności modelu pracy wolnych strzelców. Pracownicy coraz chętniej podejmują się dodatkowych zleceń, z powodzeniem łącząc nowe projekty ze stałym zatrudnieniem. Z kolei pracodawcy potrzebują wsparcia na pojedyncze, krótkoterminowe zlecenia, gdzie nie ma czasu na długie procesy rekrutacyjne. Freelancerzy nie narzekają na swoje zarobki, mogąc jednocześnie rozwijać swoje umiejętności w różnych projektach, a pracodawcy korzystają z mniejszych kosztów zatrudnienia, uzupełniając zespół o osoby z kompetencjami, których brakuje w firmie.
Co dla rekrutera oznacza większa ilość freelancerów na rynku? Konieczność budowania własnej marki osobistej oraz udział w społecznościach lub marketplace’ach dla rekruterów, dzięki którym łatwiej będzie rywalizować o projekty na rynku. Zostań freelance recruiterem i dołącz do naszej społeczności, realizując projekty dla klientów z całego świata.
Outsourcing Procesów Rekrutacji
Pracodawcy, którzy dążąc do optymalizacji kosztów swoich zespołów, jeśli nie będą decydować się na współpracę z freelancerami, będą alternatywnie sięgać po wynajem rekruterów z rynku w ramach modelu RPO (Recruitment Process Outsourcing). Duża dynamika procesów oraz konieczność szybkiego znalezienia partnera do współpracy posiadającego ekspertyzę w pożądanych rolach sprawią, że firmy będą decydować się na czasowe wsparcie swoich zespołów doświadczonymi rekruterami z agencji rekrutacyjnych.
Takie rozwiązanie pomaga firmie szybko pozyskać odpowiednio doświadczoną i zmotywowaną osobę z know-how, która da gwarancję realizacji celów, jednocześnie nie obciążając na stałe payrollu pracodawcy. To kluczowe elementy do utrzymania przewagi konkurencyjnej.
Talent Pooling jako idealna forma rekrutacji
Rekrutacja na bazie relacji to podstawa nowoczesnych i skutecznych procesów rekrutacyjnych. Metoda Talent Pooling oparta jest na trzech głównych filarach. Jest to świadome budowanie bazy kandydatów, utrzymywanie z nią relacji oraz dzielenie się kandydatami z innymi, co pozwala rekruterowi maksymalizować swoją efektywność i zyski.
Dobrze dopasowany kandydat bardzo często pochodzi z rekomendacji, a baza kontaktów to najlepsze narzędzie w pracy rekrutera. Tworzenie jakościowej sieci kontaktów, a następnie korzystanie z jej zasobów to najbardziej efektywna forma rekrutacji, dzięki której rekruter mniej czasu poświęca na sourcing, a więcej na rekrutację i budowanie marki osobistej.