Candidate experience w rekrutacji IT:  Jak zbudować relacje na lata z programistą?

Obserwując obecny rynek pracy przez pryzmat zmian w branży IT i tego jakie technologie się pojawiają – nawet dla branży HR, a także jakie oczekiwania względem rekruterów mają kandydaci, możemy zacząć zastanawiać się i zadawać sobie pytanie: co robić, by zbudować relację z kandydatami IT na lata?

Jak wyglądał rynek pracy kiedyś?

Jeszcze mniej więcej 10 lat temu w Polsce panował rynek pracodawcy. To firmy wybierały, z kim chcą współpracować, przeciągały procesy rekrutacyjne oraz nie informowały o ich efekcie czy statusach. Smutne, ale niestety prawdziwe.

Żeby oddać sprawiedliwość zaznaczmy, że branża IT wcale nie była zieloną wyspą w tym przypadku. Wielu obecnych doświadczonych specjalistów w swojej dziedzinie niejednokrotnie zastanawiało się nad sensem pracy w tej branży, studiowaniem informatyki i pokrewnych jej kierunków. Ciężka i wymagająca praca, a jednak wcale nie tak dobrze płatna jakby się mogło zdawać.

To, że aktualnie programista jest jednym z najbardziej rozchwytywanych zawodów, dowodzi jednak, że człowiek potrzebuje technologii, innowacyjnych rozwiązań, narzędzi, które mają mu usprawniać pracę i życie. Sami rekruterzy często korzystają z różnych technologicznych rozwiązań. Rekrutując w IT, kiedy przychodzi do kontaktu z kandydatami – pamiętaj o tym, żeby mieć szacunek do ich czasu.

Czym jest candidate experience w praktyce

Candidate experience to ogół doświadczeń związanych z pracodawcą, firmą oraz procesem rekrutacyjnym. W jaki sposób zadbać o pozytywne wrażenia kandydatów podczas rekrutacji i przełożyć je na długotrwałe relacje? 

Dopytywanie i otwartość

Bagatelizowanie kandydata ze względu na brak studiów czy określonego stopnia jest bardzo krzywdzące. Podobnie w przypadku ignorowania CV, które często nie jest doskonałe lub brakuje istotnych informacji. Jakich? Na przykład na temat stanowiska czy wykonywanych wcześniej obowiązków itp. Zamiast z góry odtrącać takie CV, spróbuj poznać jego twórcę. Z pomocą powinna przyjść rozmowa z kandydatem. Podczas niej możesz dopytać o wszystko, co będzie ważne dla Klienta, ale też poznać motywacje kandydata. Programista rozumie to, że rekruterzy niejednokrotnie nie są osobami technicznymi, więc nie muszą wiedzieć na przykład, że jak ktoś koduje w Rect.js, to nie jest możliwe, by nie znać JavaScriptu. Rozmawiaj, pytaj, słuchaj, a uzyskasz to, na czym Ci zależy.

Elastyczność

Podczas procesu bądź elastyczny. Bądź w stałym kontakcie z kandydatem, rozmawiaj z Klientem. To Ty jesteś swego rodzaju buforem pomiędzy dwiema stronami procesu. Buduj wzajemną komunikację pełną zaufania, otwartości i szczerości. Przekazując nieprawdziwe informacje w rekomendacji z pewnością nie pomożesz kandydatowi, a tym bardziej sobie.

Otwartość

Jeśli zauważysz wiadomość od kandydata, np. na Linkedinie, z prośbą o pomoc, radę czy pytaniem o oferty pracy – odpisz tej osobie. Bez względu, czy masz możliwość pomocy, czy też nie. W ten sposób pokazujesz, że jesteś gotowy do pomocy, wsparcia w zdobyciu wymarzonej pracy i że zależy Ci na jego rozwoju zawodowym. W ten sposób budujesz trwałą relację.

Wysłuchanie

Brak kontaktu, ghosting czy ignorowanie kandydata nie przyniesie niczego dobrego i nie wpłynie pozytywnie na candidate experience. Jego CV pokazuje, że nie ma wystarczającego doświadczenia? Zamiast odrzucać go od razu, daj szansę. Być może chcę się przebranżowić i na przykład szuka pierwszego stażu, czy nawet praktyki, by zdobyć cenne doświadczenie? Sama kiedyś zmieniałam branżę i gdyby ten ktoś po drugiej stronie nie dał mi szansy, to zapewne nie byłabym w tym miejscu, w którym jestem dzisiaj. Wspieraj w rozwoju zawodowym, zamiast podcinać skrzydła.

Ignorowanie spotkań

Zdarzają się rekruterzy, którzy umawiają się z kandydatem na rozmowę i zwyczajnie się na niej nie pojawiają, po czym nie odpowiadają na wiadomości – po prostu znikają stosują tzw. ghosting. Niestety takie osoby wyrabiają negatywną opinię dla całej sieci rekruterskiej. Przez takie działania niektórzy kandydaci mogą postrzegać nas za niepoważnych i nieprofesjonalnych.

Feedback

Rekruterze – bez względu na to w jakim modelu i dla jakiej firmy czy firm pracujesz – szanuj swoich kandydatów i ich czas. Po każdym procesie powinieneś dać im chociaż krótki feedback. O tym, jak to zrobić i dlaczego jest to jeden z najważniejszych elementów procesu, pisaliśmy TUTAJ.

Szacunek, zaufanie i zrozumienie

Wzajemny szacunek i zrozumienie są szczególnie ważne w rekrutacji. To, że klient nie posiada budżetu lub nie przekazał informacji zwrotnej o kandydacie nie oznacza, że Ty nie możesz chociaż poinformować go o wydłużeniu się procesu czy innych ważnych rzeczach bądź zmianach. Krótka rozmowa i zapewnienie, że jak klient się odezwie, to “może wrócisz” z informacją to za mało. Szanujmy siebie i swój czas. Zwłaszcza że my rekruterzy też czasem zmieniamy pracę ze względu na rozwój, pieniądze czy inne ważne dla nas aspekty. A informacja zwrotna jest dla nas równie cenna co dla programisty czy księgowej lub mechanika.

Candidate experience jest niezwykle ważne w prowadzeniu procesów. Dbając o dobre relacje z kandydatem IT, ale nie tylko – dotyczy to każdej branży – pokazujesz się z najlepszej możliwej strony. Budujesz w ten sposób nie tylko dobre wrażenie o firmie, dla której rekrutujesz, lecz także swój profesjonalny wizerunek. Twoi kandydaci mogą polecić Cię innym programistom, którzy szukają pracy. Świadomie budowane relacje owocują. Zadbaj o nie!

Zobacz także nasz artykuł na temat 5 książek biznesowo rozwojowych.

Justyna Maroszczyk

candidate experience

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeśli masz konkretne pytania prześlij je do nas przez formularz kontaktowy.

Poznaj nas bliżej

Dołącz do naszej grupy
i bądź na bieżąco
z trendami w HR!

TP_www_BOTTOM_HR

Talent Place jest częścią Everuptive Group, dostawcy skutecznych rozwiązań dla biznesu, działających w oparciu o potencjał Internetu i nowoczesnych technologii.

Masz pytania? kontakt@talentplace.pl

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA
HR HERO

Bądź na bieżąco z tym, co dzieje się
w branży HR i rekrutacji!