Czy dla HR jest miejsce na Tik Toku? [Rozmowa z Anną Kusą – Rekruterka Radzi]

Do branży HR wkracza coraz więcej nowych technologii i nowych narzędzi… w tym do komunikacji. W naszym podcaście Talent Story rozmawialiśmy z Anną Kusa (CEO Rekruterka Radzi) o tym, czy i w jaki sposób pracownicy działu HR mogą odnaleźć się na platformie Tik Tok. Czy filmiki publikowane przez Rekruterów zdobywają zainteresowanie? W jaki sposób komunikować się z generacją Z? Czy krótkie wideo nagrywane w ramach rekrutacji i dodawane do CV to przyszłość w rekrutacji na niektóre stanowiska? Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej!

Czy tematy z branży HR na Tik Toku mają sens?

W budowaniu marki osobistej korzystaj z różnych dostępnych platform. Najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie działalności na dwóch lub trzech – pozwoli to dotrzeć do nowych grup odbiorców. Jednak… Jak zacząć nagrywać na Tik Toku, 

nie mając wcześniej żadnego doświadczenia z taką formą przekazu? 

Anna Kusa, CEO Rekruterka Radzi, poleca działać spontanicznie. Po prostu zainstalować aplikację, zobaczyć, jak działa i nagrać pierwszy film. 

Najpiękniejsze rzeczy rodzą się w spontanicznych momentach, nim dopuścimy mózg do myślenia, które zacznie sabotować nasze działanie – Anna Kusa, Rekruterka Radzi

Jak odbiorcy z Tik Toka reagują na treści związane z rekrutacją? 

Grupy odbiorców na Tik Toku są różne, z reguły treści edukacyjne mają mniejsze zasięgi niż trendy. Zdarzają się także hejterzy, osoby które np. nie dostały pracy. Jest ich zdecydowanie więcej niż na innych platformach, jednak może być  to związane z docieraniem do różnej publiki, ze względu na algorytm Tik Toka. Jednak Tik Tok to nie tylko hejterzy. Jak mówi Anna Kusa, jest też wiele miłych wiadomości, historii o tym, jak rady rekruterki pozwoliły odbiorcom na zdobycie zatrudnienia.

Jeśli chcesz wystartować z podobnymi działaniami…

Myślisz o zaczęciu swoich rekrutersko-HRowych działań na np. Tik Toku? Po prostu spróbuj, przetestuj, działaj spontanicznie. To platforma stworzona do tego, aby się dobrze bawić, uczyć, ale także znajdować klientów. 

Podejście do pracy pokolenia Z 

Pokolenie Z w opiniach rekruterów-milenialsów często wygląda na bezpośrednie, z wygórowanymi oczekiwaniami czy wręcz brakiem szacunku do np. miejsca pracy. Jednak, nie powinno się wrzucać wszystkich do jednego worka. Pojawia się sporo osób, które są bardzo zaangażowane, ciekawe i pokazują się z jak najlepszej strony. 

Faktycznie przeważają tu dwie grupy: Ci z pełnym luzem, wygórowanymi oczekiwaniami, oraz Ci z jasnymi i określonymi oczekiwaniami, zaangażowani, chcący konkretów, jasności a przy tym dający z siebie bardzo dużo. Pokolenie to będzie wyzwaniem dla pracodawcy, aby zrozumieć świat tych osób. Jednak nie powinniśmy wrzucać ich do jednego worka. Współpracuję  z ludźmi w różnym przedziale wiekowym, osoby mające 18-19 lat  są naprawdę zaangażowane w poszukiwanie pracy, są słowni i sumienni. Chciałabym coś takiego uzyskać od niejednej osoby 40+. Także opinie o Zkach równie dobrze możemy odwrócić i poczytać komentarze na facebooku pisane przez osoby mające po 40 czy 50 lat. – Anna Kusa, Rekruterka Radzi

Na Tik Toku, możemy zauważyć zabawne, prześmiewcze treści o miejscach pracy tworzone przez Zetki – dla niektórych jest to wyrazem braku szacunku. Pojawia się pytanie, co się stanie, jeśli pracodawca na taki filmik natrafi? 

Czy Tik Tok pozwala na pozyskanie kandydatów? Wideo jako sposób prezentacji. 

Aktualnie platforma testuje narzędzie przeznaczone do rekrutacji. Jest to możliwość nagrania krótkiego wideo i wysłania go zamiast CV. Koncepcja wysyłania prezentacji w formie nagrania jakiś czas temu już zagościła na naszym rynku pracy, jednak mimo wszystko raczej oczekuje się jeszcze CV dodatkowo. Choć to zależy od branży. Może tu nasunąć się pytanie, czy wideo-prezentacja wyprze klasyczne CV? Jest to wysoce kreatywne podejście do rekrutacji, które pozwala na pokazanie się z innej strony, jednak nie każdy dobrze czuje się przed kamerą. W branżach marketingowych czy eventowych taki dodatek ma spory potencjał, ponieważ wymagają one kreatywności. Jednak stanowiska techniczne czy managerskie, kierownicze potrzebują innych kompetencji. Niektóre osoby widząc taki wymóg w ogłoszeniu, mogłyby poczuć się zniechęcone do aplikowania. 

Tik Tok jest ciekawym narzędziem, które pozwala budować rozpoznawalność i tworzyć materiały edukacyjne. Jednak czy na ten moment możemy stwierdzić, że jest to narzędzie do rekrutacji? Jeszcze nie, lecz się to zmienia, niektóre branże kreatywne powoli przekonują się do form wideo jako dodatek do CV. Nie wszędzie na pierwszym miejscu liczy się pomysł i kreatywność, choć są to naprawdę świetne cechy, to np. programiście czy księgowej bardziej potrzebna jest wiedza praktyczna i umiejętności techniczne. 

Patrycja Cieślik

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeśli masz konkretne pytania prześlij je do nas przez formularz kontaktowy.

Poznaj nas bliżej

Dołącz do naszej grupy
i bądź na bieżąco
z trendami w HR!

TP_www_BOTTOM_HR

Talent Place jest częścią Everuptive Group, dostawcy skutecznych rozwiązań dla biznesu, działających w oparciu o potencjał Internetu i nowoczesnych technologii.

Masz pytania? kontakt@talentplace.pl

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA
HR HERO

Bądź na bieżąco z tym, co dzieje się
w branży HR i rekrutacji!