Wróć do bloga

Niestandardowe źródła w sourcingu

Zdarza się, że ciekawa kandydatura trafi w twoje ręce z zewnątrz. Jednak dobrze wiemy, że takie sytuacje zdarzają się rzadko, a w przypadku branży IT, gdzie mamy do czynienia z kandydatami pasywnymi, właściwie nigdy. Wtedy warto postawić na aktywne wyszukiwanie kandydatów, czyli sourcing. Sourcer powinien być otwarty na różne sposoby wyszukiwania osób na dane stanowisko. Żeby znaleźć najlepszego kandydata, trzeba wyjść ze poza utarte szlaki. Nawet najbardziej szalone metody mogą być skuteczne, jeśli tylko dopasujesz je do konkretnego procesu. Jak wyłamać się ze schematu i gdzie szukać kandydatów? Zaczynamy!

Sourcing kandydatów - jak się przygotować?

Zanim przystąpisz do aktywnego poszukiwania kandydatów, musisz przygotować strategię sourcingową. Rozpocznij od rozeznania rynku: czy stanowisko będzie łatwo obsadzić, czy raczej spodziewasz się trudności? Jakie są wymagania wobec kandydatów? Zdobądź jak najwięcej informacji o potrzebach związanych z danym stanowiskiem. Kolejny krok to Persona Kandydata. Postaraj się maksymalnie sprecyzować, kogo potrzebujesz. Im więcej informacji zgromadzisz, tym łatwiej będzie ci przeprowadzić sourcing HR.

LinkedIn to nie wszystko

Pierwsze miejsce, w które uda się sourcer podczas poszukiwań? Oczywiście LinkedIn. To prawda, że ten portal nadal pozostaje jednym z najpopularniejszych źródeł pozyskiwania kandydatów. Ale nie jedynym. Co więcej, zdarzają się procesy rekrutacyjne, przy których ta platforma się nie sprawdzi. Jeśli poszukujesz kandydatów na stanowiska niższego szczebla, na przykład w branży produkcyjnej, to szanse na znalezienie spawacza czy magazyniera na LinkedIn są dość małe, prawda? W tym przypadku znacznie lepiej sprawdzi się na przykład Facebook.

Direct Message na Facebooku

Facebook zapewnia dostęp do bazy kandydatów czterokrotnie większej niż na LinkedIn. To nie koniec zalet - nie jest to narzędzie tworzone z myślą o rekrutacji, a więc i konkurencja wśród rekruterów jest tu znacznie mniejsza. Zainstaluj darmowe rozszerzenie do Google Chrome pod nazwą Intelligence Search. To narzędzie wspierające rekrutację posiada różne opcje wyszukiwania, dzięki czemu precyzyjnie dotrzesz do najlepszych kandydatów. Następnie za pomocą Direct Message przedstaw ofertę. Ten kanał sprawdza się szczególnie w przypadku stanowisk niższego i średniego szczebla.

Targi branżowe

Targi branżowe to dobry sposób na sourcing w IT bądź na stanowiska techniczne. Kandydaci IT poznają nowe technologie i aktualizacje, a pracownicy techniczni oglądają materiały budowlane, sprawdzają możliwości ich zastosowania. Reprezentanci obu grup w mogą dostać wtedy propozycję rozmowy o nowej pracy. Warto również odwiedzić serwisy i fora internetowe z danej branży, jak np.: Behance, Github, Stack Overflow czy Reddit.

Portale recenzenckie, np. Lubimyczytać

Portal do dzielenia się opiniami na temat książek przydatny w poszukiwaniu kandydatów? Jak najbardziej! To źródło ciekawych danych, które można wykorzystać w rekrutacji. Oczywiście nie chodzi tu o pozyskiwanie autorów recenzji książek sci-fi czy przygodowych. Przyjrzyj się na literaturze branżowej. Szukasz marketera? Zobacz, kto recenzował książki z tej dziedziny. W tak dużym gronie użytkowników z pewnością znajdują się osoby, które aktualnie rozważają zmianę pracy.

Klasy profilowane w szkołach średnich

A także szkoły policealne, kursy, warsztaty. Bardzo dobre źródło chętnych do zdobycia doświadczenia osób będących na początku swojej ścieżki zawodowej lub chcących się przebranżowić. Tego rodzaju miejsca będą szczególnie pomocne w przypadku poszukiwania kandydatów na stanowiska juniorskie, zwłaszcza w branżach handlowo-usługowych.

Ulotkowanie: przystanki, autobusy i… kościoły.

Zamieszczanie ogłoszeń o pracę nie musi ograniczać się do job portali. Propozycja zatrudnienia zaprezentowana w kościele? Czemu nie! Jeśli masz możliwość podobnej współpracy z miejscowym księdzem, skorzystaj z tego. Możesz poprosić o wstawienie ogłoszenia na stronę parafii, zawieszenie jej na tablicy przy kościele, a nawet zapytać o ewentualne przekazanie informacji o pracy przez kapłana podczas ogłoszeń.

Spotify

Podcast? Reklama? Playlista, której tytuły piosenek układają się w wiadomość do kandydata? Ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Możesz wykorzystać platformę Spotify w sourcingu i wzbudzić zainteresowanie kandydatów. Przy pomocy tego narzędzia szczególnie skuteczna może okazać się rekrutacja millenialsów i pokolenia Z.

Slack

Dlaczego warto wykorzystać Slack w sourcingu? Z pomocą zdefiniowanych kanałów skutecznie dotrzesz do kandydatów, szczególnie z branży IT. To metoda dość czasochłonna, ale jak najbardziej skuteczna. Plusem dodatkowo będzie fakt, że wiadomości możesz wysyłać bez limitu i za darmo. Poza samym sourcingiem Slack może posłużyć za źródło wiedzy i miejsce wstawiania ogłoszeń.

Wychodzenie poza schematy nie jest zarezerwowane wyłącznie dla Creative Managerów - to podejście przydaje się również w rekrutacji. Nietypowe źródła sourcingu w rekrutacji to z pewnością coś, na co warto otworzyć umysł. Zróżnicuj źródła poszukiwań, a sourcing wykwalifikowanych kandydatów dzięki temu stanie się efektywniejszy. Poznaj również formy współpracy z Talent Place!

Masz pomysł, gdzie jeszcze można aktywnie szukać kandydatów? Podziel się!



Autor: Anna Jaskowska