Aktywna baza kandydatów na LinkedIn w 5 krokach

Crowdstaffing i korzystanie z baz wielu współpracujących ze sobą ekspertów HR sprawiają, że procesy rekrutacyjne mogą być zamykane nawet w 7 dni. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy rekruterzy mają rozbudowane, aktywne i właściwie przygotowane bazy. Jak w takim razie zbudować aktywną bazę kandydatów? Przyjrzyjmy się temu na podstawie LinkedIna – podstawowego narzędzia w pracy wielu współczesnych rekruterów.

Baza kandydatów w LinkedIn – jak ją zbudować?

Krok 1: Uświadom sobie, że LinkedIn to kopalnia talentów z Twojej branży

Dawniej LinkedIn kojarzył się z platformą dla wielkich korporacji i ich menedżerów. Dziś to miejsce szukania – i oferowania – pracy Kandydatom z różnych branż i na różnym poziomie seniority – od stażystów aż po dyrektorów. Odpowiednio wykorzystana, ta platforma może stać się źródłem pozyskiwania naprawdę wyjątkowych talentów, a także dobrym miejscem na pogłębianie relacji z nimi. Co daje rozbudowana sieć kontaktów na LinkedIn? Przede wszystkim oszczędność czasu spędzonego na sourcingu, a tym samym szybkość w zamykaniu procesów. Mając rozwiniętą, aktywną bazę kandydatów na LinkedIn, możesz korzystać z niej, niezależnie od prowadzonego procesu – być może wśród Twoich kontaktów znajdują się Kandydaci idealnie pasujący do roli, na którą aktualnie rekrutujesz. A nawet jeśli zdarzy się, że żaden z kontaktów nie jest obecnie zainteresowany wzięciem udziału w procesie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że poleci Ci na to stanowisko znajomą osobę. W przypadku crowdstaffingu również to Ty możesz polecać kandydatów ze swojej bazy, a tym samym zarabiać. Jednak by móc efektywnie korzystać ze swojej bazy kontaktów, najpierw musisz nie tylko zadbać o to, by znalazły się w niej odpowiednie osoby, lecz także zbudować z nimi relację, zdobyć zaufanie, zaangażować je.

Krok 2: Zoptymalizuj swój profil na LinkedIn i określ jego cel

Czy Twoja sieć kontaktów odpowiada na Twoje potrzeby rekrutacyjne? Znajdują się w niej kandydaci z konkretnych, interesujących Cię branż? Jeśli chcesz skutecznie zamykać rekrutacje, musisz pozyskać najlepsze pod tym kątem kontakty do swojej sieci. Jak w takim razie szukać, by znaleźć właściwe osoby? Odpowiednie przygotowanie to podstawa. Na samym początku zadaj sobie pytanie, jaki jest cel posiadania przez Ciebie konta na LinkedIn. Dlaczego się na to zdecydowałeś? Do kogo chcesz mówić? Co chcesz osiągnąć? W ten sposób wykonasz już pierwszy krok w kierunku analizy i kreacji założeń pod swoją grupę docelową. Jesteś rekruterem IT? Prawdopodobnie skupisz się na Kandydatach IT, a w swojej strategii komunikacji uwzględnisz tematy z branży technologicznej. Jeśli masz w sieci kontaktów osoby z innych branż, zupełnie niezwiązane z IT, zastanów się, czy nie lepiej w ich miejsce będzie pozyskać programistów. Twoja aktywność na LinkedIn również powinna być odpowiednio zaplanowana, a następnie wdrożona zgodnie z założonymi celami. Pamiętaj, że konsekwencja w działaniu to klucz do sukcesu w pozyskiwaniu odpowiednich Kandydatów.

Krok 3: Aktywnie pozyskuj kontakty do swojej bazy

Automatyczne pozyskiwanie kontaktów to dobry sposób nie tylko na sam początek budowania bazy kandydatów w LinkedIn. Jeśli jeszcze nie skorzystałeś z opcji “importuj kontakty ze swojej skrzynki mailowej”, warto to rozważyć. Być może wśród Twoich kontaktów mailowych znajdują się pasujący Kandydaci. Albo tacy, których warto mieć na LinkedIn, ponieważ działają w branży, w której rekrutujesz. Oprócz tego dodaj do sieci kontaktów kolegów i koleżanki z pracy, a także klientów. Dzięki temu jesteś w stanie jeszcze szybciej zbudować swój wizerunek eksperta na LinkedIn. W jaki sposób? Klienci czy osoby, z którymi współpracowałeś, prawdopodobnie będą z większym zaangażowaniem śledzić i reagować na Twoje publikacje. Tym samym jeszcze szybciej i skuteczniej zbudujesz swój wizerunek eksperta, z którym warto być połączonym na LinkedIn. Możesz również odszukać osoby, z którymi wymieniłeś się wizytówkami na konferencjach, meet-up’ach i innych eventach branżowych. W ten sposób wykorzystasz wcześniejszy networking i z jego pomocą rozbudujesz swoją bazę. Oprócz tego sprawdzaj, kto odwiedza Twój profil. Jest duża szansa, że trafisz w ten sposób na ciekawe osoby, które uznasz, że warto mieć w swojej bazie.

Krok 4: Zbuduj swoją widoczność na LinkedIn

Skuteczne planowanie i realizacja działań związanych z Personal Brandingiem na LinkedIn zaowocują w nowe kontakty w bazie kandydatów. Jak jako rekruter możesz budować widoczność na LinkedIn? Przede wszystkim udzielaj się – zabieraj głos na temat nowości w branży, innowacyjnych rozwiązań w HR, nowatorskich metod rekrutacyjnych itp. Możesz również opowiedzieć o swoich doświadczeniach – nietypowych sytuacjach w pracy rekrutera czy ciekawych rekrutacyjnych zwrotach akcji. Publikuj treści, mając na uwadze to, co Twoja grupa odbiorców chce usłyszeć. Na przykład tworząc post czy artykuł dla Kandydatów IT, opowiedz o zmieniających się stawkach na rynku pracy albo weź pod lupę inne aspekty, które będą dla nich interesujące. Oprócz tego okazuj wsparcie swojej sieci kontaktów – nie tylko tym z obszaru 1 stopnia: reaguj na publikacje innych użytkowników, komentuj ich wypowiedzi, inicjuj dyskusje. To ważne w kontekście nie tylko budowania relacji ze swoją siecią, lecz także w pracy nad wizerunkiem eksperta i lidera branży.

Krok 5: Utrzymuj relacje z siecią kontaktów

Możesz mieć w bazie tysiące kontaktów, ale żeby móc nazwać ją aktywną, musisz dodatkowo mieć z nimi dobre relacje. W jaki sposób stworzyć więź z Kandydatami? Spokojnie, nie chodzi o to, żebyś pisał do każdego z osobna i upewniał się, że mogą na Ciebie liczyć. Budując aktywną bazę w mediach społecznościowych, szczególnie na LinkedIn, najważniejsza jest Twoja obecność – a ta objawia się we wspomnianych wcześniej publikowanych przez Ciebie treściach, komentarzach, dyskusjach. Jeśli będziesz wchodzić w interakcje ze swoją siecią kontaktów, możesz mieć pewność, że odwdzięczą się tym samym. Oprócz tego Twoją wizytówką, a jednocześnie niezwykle istotną składową w budowaniu relacji rekruter-kandydat jest to, w jaki sposób prowadzisz swoje kontakty przez różne procesy rekrutacyjne. Partnerskie traktowanie, szacunek do kandydata, udzielony feedback i wszystko to, co wpływa na candidate experience, pomoże Ci w utrzymaniu dobrych relacji z kandydatami. To sprawi, że nawet jeśli podczas któregoś z prowadzonych przez Ciebie procesów odpadli z rekrutacji, będą gotowi wziąć udział w kolejnej, bo mają pewność, że po drugiej stronie znajduje się rekruter stawiający na profesjonalizm i dbający o potrzeby kandydata.


Budowanie aktywnej bazy kandydatów na LinkedIn wymaga od rekrutera ciągłej pracy. Jednak korzyści są tego warte – zaangażowani Kandydaci w Twojej bazie to sposób na sprawne i efektywne zamykanie projektów rekrutacyjnych. Zarówno tych prowadzonych przez Ciebie, jak i (w przypadku rekrutacji prowadzonych w oparciu o crowstaffing) tych zarządzanych przez innych rekruterów znajdujących się w Społeczności. W Talent Place dzięki aktywnym bazom i wewnętrznym systemom poleceń jesteśmy w stanie dostarczyć dopasowane rekomendacje już w 7 dni od rozpoczęcia projektu. To korzyści dla każdej ze stron: klienta, rekrutera i samego kandydata!

Piotr Pawłowski

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeśli masz konkretne pytania prześlij je do nas przez formularz kontaktowy.

Poznaj nas bliżej

Dołącz do naszej grupy
i bądź na bieżąco
z trendami w HR!

TP_www_BOTTOM_HR

Talent Place jest częścią Everuptive Group, dostawcy skutecznych rozwiązań dla biznesu, działających w oparciu o potencjał Internetu i nowoczesnych technologii.

Masz pytania? kontakt@talentplace.pl