Wróć do bloga

E-commerce na fali wzrostowej. Rusza wyścig o specjalistów z branży

Pandemia koronawirusa spowodowała wiele zmian, a wraz ze zwiększeniem naszej aktywności w internecie - znacznie przyspieszyła wzrost biznesowy branży e-commerce. W jej skład wchodzą nie tylko sklepy internetowe, ale także wirtualne kantory wymiany walut, internetowe zakłady bukmacherskie, bankowość elektroniczną jak i cały szereg usług umożliwiających funkcjonowanie tego sektora. I choć e-commerce to głównie handel B2C (Business to Customer), to funkcjonuje sprawnie też w modelach B2B (Business to Business) oraz C2C (Customer to Customer).

Rozwój e-commerce w obliczu pandemii

Szacuje się, że rynek handlu internetowego może wzrosnąć w 2020 roku nawet o 26% względem roku poprzedniego. Według raportu Shoper największy wzrost w zakresie liczby zamówień odnotowała branża spożywcza - aż o 239%. Warto jednak wspomnieć, że ten sektor już przed wybuchem pandemii radził sobie rewelacyjnie, udostępniając swoim klientom możliwość robienia zakupów przez Internet w modelu click&collect. Znaczący wzrost liczby zamówień odnotowały również sklepy z kategorii „zdrowie i uroda” - o 138% w pierwszej połowie marca i 126% w kwietniu względem 2019 roku. Stałym zainteresowaniem cieszy się również elektronika, której sprzedaż w sklepach internetowych wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o 86%, artykuły dla dzieci (78%), upominki i akcesoria (79%), książki i multimedia (99%).

Kryzys związany z koronawirusem sprawił, że zakupy online zaczęły robić również osoby, które wcześniej nie miały takich doświadczeń. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020” już 73% badanych internautów dokonało zakupów online przynajmniej raz. W stosunku do 2019 roku wzrost ten wynosi około 11%. Ta tendencja świetnie ilustruje zmianę upodobań i nawyków zakupowych konsumentów.

Prognozy dla rynku e-commerce w Polsce

Jeszcze w 2019 roku polski rynek handlu internetowego wart był 61 mld zł i stanowił 11 proc. rynku handlu detalicznego w Polsce. Według raportu PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognozy rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025” szacuje się, że w 2025 roku będzie on stanowił aż 1/5 całego rynku handlu detalicznego. Zastój w branży e-commerce wydaje się być bardzo mało prawdopodobny - warto również brać pod uwagę, że coraz więcej osób będzie decydowało się na przeniesienie swojego biznesu do świata online. Ci, którzy mieli obawy lub wątpliwości w pierwszej połowie roku co do podjęcia się takich zmian, prawdopodobnie zmienią swoje podejście i zdecydują się iść o krok dalej, choćby z konieczności dostosowania się do potrzeb konsumentów podczas drugiej fali pandemii. Nie oznacza to zawsze działania wyłącznie online - istnieje również model hybrydowy, czyli prowadzenie działalności stacjonarnej i oferowanie produktów w Internecie.

Warto wspomnieć, że na rynku zachodnim, już od kilku lat e-commerce wyprzedza swoim rozwojem tradycyjny handel. Możemy zatem spodziewać się, że niedługo podobna sytuacja nastanie również w Polsce. Zwłaszcza, że w Europie Środkowo-Wschodniej także widoczne są duże wzrosty w zakresie sprzedaży online. Tendencje te powinny dać do myślenia osobom, które nadal wahają się nad przystosowaniem swojego biznesu do modelu online.

Zapotrzebowanie rekrutacyjne w e-commerce

Nie jest zaskoczeniem, że dynamiczny rozwój branży i pozytywne prognozy dotyczące jej przyszłości, wpływają na wzrost zapotrzebowania na pracowników z doświadczeniem w handlu internetowym. Tak jak wiele firm z innych sektorów jest zmuszona zredukować część etatów, tak w branży e-commerce rusza wyścig o specjalistów. Jest to dobra wiadomość zarówno dla pracodawców, którzy mogą wykorzystać swoją szansę na wzrost, jak i dla kandydatów którzy być może stracili pracę, chcą się przebranżowić lub poszukać dla siebie nowych możliwości w nieznanym im dotąd obszarze.

Jak obecnie wygląda zapotrzebowanie rekrutacyjne w branży e-commerce? Według serwisu Pracuj.pl w kategorii Internet/e-commerce/Nowe media znajduje się obecnie ponad 1300 ogłoszeń o pracę. Na rynku poszukiwane są przede wszystkim osoby z doświadczeniem - 65% ogłoszeń dotyczą ofert na stanowisko specjalisty, kolejne 12% dotyczy koordynatorów i managerów, a tylko 2% stażystów lub praktykantów. Najwięcej, bo 27% stanowisk pracy związanych ze sprzedażą internetową czeka na chętnych w województwie mazowieckim, ale także województwie małopolskim (12%), wielkopolskim (11%) i dolnośląskim (9%).

Zbliżające się ważne wydarzenia w handlu takie jak Black Friday, Cyber Monday czy święta Bożego Narodzenia to kluczowe daty dla branży e-commerce. To wtedy większość sklepów internetowych przygotowuje dla swoich klientów promocje, wyprzedaże, a co za tym idzie - odnotowuje najlepsze wyniki sprzedażowe. To wtedy też najwięcej pracy mają osoby, które wykonują usługi dla sklepów internetowych jak np. kurierzy dostarczający paczki do klientów. Zwłaszcza teraz, w obliczu drugiej fali pandemii i izolacji społecznej, zapotrzebowanie to jeszcze bardziej wzrośnie. Wówczas, bardzo potrzebni będą pracownicy do rozwożenia paczek, bezkontaktowej dostawy, pakowania, czy obsługi klienta online.

W końcu branża e-commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale również szereg usług, które umożliwiają im działanie. Zwiększone zapotrzebowanie na pracowników będą odczuwać w tym gorącym okresie również znajdujące się na końcu tego łańcucha firmy kurierskie, jak i dostawcy rozwiązań IT.

Zewnętrzne wsparcie rekrutacyjne

Wciąż jest dobry moment, aby pomyśleć o nadchodzących wyzwaniach w branży e-commerce. Pracodawcy powinni przede wszystkim otworzyć się na przeniesienie swojego biznesu do Internetu (jeśli jeszcze tego nie zrobili). Co więcej, w ich interesie jest zadbanie o dostępność rąk do pracy. Zbliża się czas, w którym ten sektor rozwija się prężniej niż kiedykolwiek, więc niewykorzystanie w 100% idących z nim możliwości byłoby stratą świetnej okazji.

Dlatego skorzystaj ze wsparcia HR ekspertów ze społeczności Talent Place i znajdź specjalistów z obszaru e-commerce! Dzięki dużej społeczności rekruterów wyspecjalizowanych w wielu branżach - w tym e-commerce - potrafimy znaleźć i dopasować pracowników do każdej organizacji. Rekruterzy z Talent Place pracują zdalnie i rozproszeni są w różnych lokalizacjach, a w związku z tym znają także specyfikę lokalnego rynku pracy. To sprawia, że docierają dokładnie tam, gdzie powinni docierać i w szybkim tempie są w stanie znaleźć idealnie dopasowanego kandydata. Wszystkie procesy przechodzą do świata online, a rekrutacja nie jest w tym przypadku wyjątkiem. Przekonaj się, że może być ona jeszcze bardziej skuteczna.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy Cię wesprzeć? Wejdź na naszą stronę, wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą, aby opowiedzieć Ci więcej szczegółów!



Autor: Aneta Barth
Content Marketing Specialist